Spisen gick sönder och vi fick nyligen hit en ny spis. Spisen hade tre sladdar, en gulgrön, en blå och en brun som vi fick koppla själva. Efter två dagars matlagning small den nya spisen och nu går inte heller den att använda.

Vi ringde till servicen och de tror att vi antingen har felkopplat eller så är det fel på uttaget. De sa att denna spis var speciell där nollan absolut inte får kopplas fel. Om man kopplar den till ett uttag som inte har nollan t.ex. så går strömmen baklänges och kortsluter spisen.

Ärligt talat så förstod jag inte mycket och skulle behöva hjälp med att tyda vad servicen menar.Vi bad nämligen några vänner koppla spisen åt oss. De kopplade den gulgröna sladden till jorden, och andra två (brun och blå) sa de inte skulle spela så stor roll.
 
Troligen har dom kopplat in nollan på en fas så du fått 400V istället för 230V in till den.
 
Hur många säkringar har du till spisen?
 
1 säkring
 
Jungular skrev:
Spisen gick sönder och vi fick nyligen hit en ny spis. Spisen hade tre sladdar, en gulgrön, en blå och en brun som vi fick koppla själva. Efter två dagars matlagning small den nya spisen och nu går inte heller den att använda.

Vi ringde till servicen och de tror att vi antingen har felkopplat eller så är det fel på uttaget. De sa att denna spis var speciell där nollan absolut inte får kopplas fel. Om man kopplar den till ett uttag som inte har nollan t.ex. så går strömmen baklänges och kortsluter spisen.

Ärligt talat så förstod jag inte mycket och skulle behöva hjälp med att tyda vad servicen menar.Vi bad nämligen några vänner koppla spisen åt oss. De kopplade den gulgröna sladden till jorden, och andra två (brun och blå) sa de inte skulle spela så stor roll.
Nu vet du varför du INTE fick koppla in den själv, även om du skriver ovan att du fick det. För det får man inte, det krävs en elektriker. Om de som sålt spisen till dig sagt att du får koppla in den själv, då har de nog begått ett lagbrott.

Var glad att det var spisen som rök, och inte någon familjemdlem. Ring en elektriker är mitt råd.
 
  • Gilla
Jungular
  • Laddar…
Jo det kan spela väldigt stor roll.

In till ditt hus har du trefas från elnätet. Det betyder att du har 3st fasledare, spänningen mellan faserna är 400V. Dvs. om du skulle mäta spänningen mellan 2 av de tre faserna så får du 400V oavsett vilka två du väljer.

Men så har du även en s.k nolla, en 4e tråd. Spänningen mellan en fasledare, vilken av de tre som helst, och nollan är 230V. Så i ett vanligt vägguttag så har du en fasledare och en nolla. Och dessutom en skyddsjord som vi lämnar utanför den här diskussionen. I uttaget får du då 230V.

En spis är ofta avsedd för 3 fasinkoppling (eller ibland 2 fas). Till spisen drar man då de 3 faserna, Spisen har element i sig som är avsedda för 400V, och de olika elementen i spisen kopplas så att man belastar de 3 faserna ungefär lika.

Det finns även 3 fas spisar avsedda för 230V. Då är elementen gjorda för 230V, de kopplas mellan fasledare och nollan (som alltså i det fallet måste finnas dragen från centralen till spisen). Även här delar man upp så att de olika elementen skall belasta faserna jämnt.

Och så finns det enfasspisar, de tar alltså ut all belastning på en fas, och använder nollan. De är avsedda för äldre lägenheter i flerbostadshus, där man ofta bara dragit in enfas till resp. lägenhet. De kräver högre säkring och därmed grövre kablar.

En enfas spis brukar ha 20A säkring i centralen, trefasspisar brukar ha 3 x 16A säkringar.

Jag misstänker att den nya spisen är avsedd för enfas 230V. Men att den blivit inkopplad mellan 2 faser, och därmed får 400V.
 
  • Gilla
vimvq1987 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag misstänker att den nya spisen är avsedd för enfas 230V. Men att den blivit inkopplad mellan 2 faser, och därmed får 400V.
Fast det kan ju inte stämma om TS bara har en säkring till spisuttaget.

Jungular: Välkommen till forumet!
 
Gabbe1 skrev:
Fast det kan ju inte stämma om TS bara har en säkring till spisuttaget.

Jungular: Välkommen till forumet!
Hur vet vi om TS bara har 1 säkring, eller 3?
Dessutom vore det mer relevant att reda ut om det finns en eller flera faser samt nolla i spis-uttaget. Sen kan man ju fundera över hur det är avsäkrat ;)
 
Det där om att det bara finns en säkring skrevs medan jag skrev.
 
hempulsaren: tack!

Rätt säker på att vi endast har en säkring till spisen. Är det nån mer viktig information som behövs som jag kan ta reda på?

Känns surt, för när vi beställde spisen så sa vi tydligt att vi ville ha en som vi kunde använda direkt utan att pilla på en massa elkopplingar.

Dessutom vore det mer relevant att reda ut om det finns en eller flera faser samt nolla i spis-uttaget. Sen kan man ju fundera över hur det är avsäkrat
Kan ett foto hjälpa eller hur tar jag reda på det? Kan specifikationer från min gamla spis svara på det?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Hur vet vi om TS bara har 1 säkring, eller 3?
Dessutom vore det mer relevant att reda ut om det finns en eller flera faser samt nolla i spis-uttaget. Sen kan man ju fundera över hur det är avsäkrat ;)
du menar förutom inlägget där TS skriver att det är en säkring till spisen?
 
  • Gilla
Jungular
  • Laddar…
Även om det bara finns en säkring märkt spis kan det ju vara så att någon flyttat nollan till en annan grupp för att få en 400 v att fungera, på en fd enfasmatning.
Vi vet ju inte om det är en- två eler tre faser fram till spisen, tre, fyra eller fem trådar och vad den gamla spisen hade för inkoppling och elementspänning.
Som någon redan har skrivit blir antalet kombinationer många.
Vi behöver mer information, och resultatet av en mätning i anslutningsdosan.
Sedan kan det ju också vara så att spisen dött en alldeles naturlig död på egen hand, rätt inkopplad, tillverkningsfel förekommer.
 
  • Gilla
Jungular
  • Laddar…
Jungular skrev:
Är det nån mer viktig information som behövs som jag kan ta reda på?
Först av allt, välkommen till forumet!

Och ja, mät, eller låt någon kunnig, mäta spänningen mellan brun och blå tråd. Är det runt 400 V är det nog felkopplat och "ditt" problem. Är det runt 230 V är det nog ett måndagsexemplar av spis och leverantörens problem.

Observera att jag skriver "nog". Det kan naturligtvis även finnas andra tänkbara orsaker.
 
Vi behöver mer information, och resultatet av en mätning i anslutningsdosan.
Hemskt ledsen att jag inte gav mer information, har ingen erfarenhet med el. Skulle du kunde skriva vad för sorts information jag behöver ta med? Foto på uttaget, manualen med fasschema etc.?

Edit: Tack ska försöka ta reda på det.
 
Jungular skrev:
Foto på uttaget, manualen med fasschema etc.?
Foton är alltid bra. Gärna på "hålet i väggen", hur den gamla spisen var ansluten, hur den nya är ansluten, eventuella kopplingsschemor på respektive spis eller i respektive spis manual.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.