Jag vet att frågan har varit uppe förr, men jag hittar inget bra svar...

Det är så att jag skal spika lite gles, närmare bestämt 1,5km gles (+altan i sommar osv) och då har jag en känsla att det kommer att bli lite jobbigt att hålla på med vanlig hammare så därför behöver jag en spikpikadoll.

Så till frågan: Vilken skall jag välja?
Min budget är inte enorm, men om kvaliten skiljer mycket på "billiga" och "dyra" så anser jag att det är bättre att köpa en dyr som är bra.
Hade tänkt mig en med tryckluft då en sådan skall inhandlas ändå för målning av tak.

Vad skall jag använda för spik förresten, 22mm gles i bjälklag.
 
DeWalts är bra, tänk bara på att inte pressa med den för då rekylerar den enormt, lägg bara an den och tryck av.
75 mm varmgalv eller 60 mm, personligen kör jag mer 75 mm's som allround.

/Kent
 
Ska du mest spika gles så duger det med en billig modell från Classe/Biltema/HaraldNyborg/eller liknande.
DOCK måste det förståss vara en pistol som tar "riktig" dimension på spik.

Jag köpte min stora picka på HaraldNyborg för knappt en tusing och den duger fint.

Spiken bör vara 60-75mm om du skall spika glespanel.
 
Den kommer ju att användas till lite mer "finsnickeri" sen också, så det vore ju bra om man kunde ställa in trycket på den så att den inte går för djupt.

sen en annan fråga, vad har vinkeln för betydelse?
 
D-huvuden på 34 graders och runda på 21 graders. 34 är tydligen bra i vissa lägen medans 21'an är vanligare och snyggare på ytterpanel mm.

/Kent
 
21° säljs på alla vanliga inköpsställen som Clas Ohlson, Biltema, Jula etc medan 34° får köpas i specialbutiker. Utan att ha kollat upp detta ordentligt så gissar jag att 21° därigenom är betydligt billigare.
 
Kanska kan hyra en ? kostar inte många kronor att hyra en sån....hyr du över helgen brukar iaf min uthyrare bara ta betalt för en dag....
/Staffan
 
en annan sak att tänka på är spikkostnaden.
Till min 28 graders gunnebo apach kostar spiken 50 öre styck.
Till den billigare 21 graders från harald nyborg köper jag 4000spik för 350kr på biltema.alltså ca 10 öre spiket.Dessa priser är för 90mm långa spik.
jag vet inte priset på 34 graders men jag tror inte det kan slå biltemas 10 öre ...
 
Beijerbygg tar ca 50 öre för 34 graders 90 mm varmförzinkade, inte billigt men man hoppas ju att kvaliten är lite bättre än biltema, jula m.m.
Någon som vet om det är så eller är det bara en dåres försvarstal?
 
Känner du någon som någonsin haft problem med kvaliten på spik? ;)

Allvarligt talat tror jag inte det är någon skillnad som spelar roll, om man köper spiken på Beijer eller på Biltema. Ingen skillnad som motiverar ett femdubbelt pris iaf....
 
  • 1811-fler_stenar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jesca_j skrev:
Känner du någon som någonsin haft problem med kvaliten på spik?  ;)

Allvarligt talat tror jag inte det är någon skillnad som spelar roll, om man köper spiken på Beijer eller på Biltema. Ingen skillnad som motiverar ett femdubbelt pris iaf....
Tja problemet är att biltema m.m inte säljer 34 graders spik med halvrund skalle, så antingen får jag byta ut min "proffs" pistol eller så får jag gilla läget, köpa dyrare spik och tro att dom är bättre  ;)

Tipps på var man kan köpa dom billigare mottages tacksamt.
 
Jag har använt spik av många olika fabrikat; från "proffs-spik" till Biltemas budget. Jag kan inte säga att det går att urskilja någon kvalitetsskillnad överhuvud taget.
Däremot köpte jag en gång en paket blank spik (allt annat var slut och den skulle ändå användas inomhus). Den var klart sämre. På något sätt var den trögare att skjuta i, så det blev alltid en cm kvar att slå i för hand.
 
I bruksanvisningen till min spikpistol som jag köpte på Harald för 900kr
står det Hitachi istället för Haralds varumärke, anar ugglor i mossen..... :surprised:
 
...Och tillbaka till ämnet (jag vet att det var jag som fick det att gå lite off topic)...

Vilken picka skall jag ha?

Till mina behov, motiverar det ett köp av en senco, eller finns det lika bra fast billigare?

(naturligtvis så måste det finnas reservdelar att köpa, vilket inte alltid finns på de billiga)
 
Vilken picka du än köper så ta en 21 graders så du kan få tag i billig amunition.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.