• Etikett för elektrisk apparat med tekniska diagram, specifikationer, och tillverkarinformation. "Made in Germany" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller gammal, smutsig eluttag med grön rutig bakgrund. Text och märken synliga på plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal, smutsig vägguttag med två hål och en rektangulär öppning. Märke synligt. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ha mer än en propp, borde vara tre vertikalt om du har skruvsäkringar. Ta en bild på elcentralen.
 
Ja, mer än en propp till spisen har du nog om du kollar.
 
Så här ser det ut:
 
  • Elcentral schema för hus, markerar elektriska kretsar, kablar, företagslogo, installationstips, väggmonterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringsskåp med keramiska proppar och etiketter för strömkretsar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
S SofieTW skrev:
Så här ser det ut:
Allt är rätt men uttaget måste åt gördas.
 
Ja, ser nu att det är 3 st proppar under 1an.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Allt är rätt men uttaget måste åt gördas.
Du menar att jag måste ta hit en elektriker som byter ut uttaget i köket?
 
E
S SofieTW skrev:
Du menar att jag måste ta hit en elektriker som byter ut uttaget i köket?
Jag menar bara att jag tycker det ser fruktansvärd fasan fullt ut.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag menar bara att jag tycker det ser fruktansvärd fasan fullt ut.
Ja det håller jag med om ^^
 
Tack för alla svar! Så om jag förstår alla rätt är det bara att köpa+plugga in? :)
 
Man behöver säkerställa att nollan verkligen är ansluten till uttaget i köket. Annars bränner man sönder den nya spisen som säkert har 230 V till skillnad mot den gamla som är 380 V. Den nya spisen har förmodligen ingen anslutningssladd utan man kan t.ex. flytta över den gamla sladden om den är i bra skick.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Hej, notera att jag inte är någon elektriker så ta inte svaret för 100% absolut sanning :)

Men på specen står det:
- Kabel/Kontakt: Ingen kabel/Ingen kontakt
- Spänning,: V 230
- Max anslutningseffekt,: W 9919
- Säkring, A 3x16

Tolkar det som att den ska matas med 3X16Ah, vilket även till viss del bekräftas av att ingen kabe/kontakt medföljer, dvs det kommer högst troligt att stå i manualen att en behörig elektriker ska koppla in spisen. Men vissa spisar har ju flera valbara möjligheter på inkopplingen, du kanske ska maila elux och kolla vad som gäller här?

Din nuvarande kontakt ser ut att vara avsedd för 3-fas MEN du MÅSTE mäta upp verkligheten innan du kopplar in den så du har 100% koll på att stiften på din nya kontakt matchar verkligheten mot kontakten på väggen.
... börja med att mäta ditt uttag och se hur mycket ström du har på varje "pinne" och vart nollan befinner sig. Sedan kommer säkert någon kunnig elektriker på forumet kunna hjälpa dig vidare
 
E
S SofieTW skrev:
Tack för alla svar! Så om jag förstår alla rätt är det bara att köpa+plugga in? :)
Ja, trodde det var spisen på bilden du ville köpa.
Men uttaget behövs kontroll eras eller bytas och i sam band med detta kollas så allt finns med, ska vara fem trådar, annars mer jobb.
 
Ok, det låter som att jag bör kontakta en elektriker. Vill inte ta några risker :/
Tack för hjälpen!
 
E
S SofieTW skrev:
Ok, det låter som att jag bör kontakta en elektriker. Vill inte ta några risker :/
Tack för hjälpen!
Du kan fixa detta själv.
Skuva ut säkringar längst till vänster och skruva ner uttag kåpan. Så ser vi bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.