Jag ställde denna fråga igår, förmodligen i fel forum, så jag ställer den här istället :) ursäkta upprepningen...

Är som många andra innehavare av hus med fuktig källare, och funderar på hur man bäst kan hålla den torr. (jo, jag vet allt det där med att gräva runt huset och isolera utvändigt, tänkte för sakens skull se till andra åtgärder i just denna tråd)

Varm luft bär med sig mer fukt än kall luft, som då fälls ut i källaren om det är kallare där, om jag förstått rätt.

Hur kan då luftsolfångare ge "varm och torr luft" (som reklamen säger) till den källare som lider av dåligt klimat? Borde det inte bli "varm och fuktig luft"?
Dessa finns ju att köpa som färdiga byggsatser och jag har läst om de som byggt egna.

Nån med riktig kunskap i detta, eller egna erfarenheter(gärna med uppmätta resultat odyl) som kan förklara.
Vore ju dumt om man byggde nåt som gav mer fukt i källaren....
 
Det handlar om relativ fuktighet. När temperaturen stiger sjunker RH. Som jag förstått det bygger dessa anordningar på att blåsa in soluppvärmd luft. Denna luft har då en lägre RH (p.g.a. den högre temperaturen). Det bygger naturligtvis på att du kan bibehålla den högre temperaturen, annars fälls fukten naturligtvis ut som kondens.

Ett annat sätt är att installera en luftavfuktare.
 
tror det bara funkar på vintern, på sommaren skulle jag satsa på en avfuktare/Abbe
 
Om du konstruerar luftsolfångaren så att den tar luft FRÅN källaren (inte utifrån) och skickar ner den uppvärmda luften så kan det inte bli sämre än det är idag, bara bättre. Problem kan dock uppstå med luftsolfångrare som värmer upp uteluften och skickar ner den i källaren.
 
PST skrev:
Om du konstruerar luftsolfångaren så att den tar luft FRÅN källaren (inte utifrån) och skickar ner den uppvärmda luften så kan det inte bli sämre än det är idag, bara bättre. Problem kan dock uppstå med luftsolfångrare som värmer upp uteluften och skickar ner den i källaren.
Trådskaparen efterlyste dokumenterade resultat. Det kan jag inte heller erbjuda men jag måste dock protestera mot PST:s slutledning.

Om man har en kall källare och skickar ner varm fuktig luft så kondenseras den självklart. Precis som när man öppnar ett kylskåp nu i augusti t.ex.
Men vitsen med en lufsolfångare är just att man tar torrare luft utifrån och använder den för att ventilera källlaren. Felet i många källare är ju oftast att det är för dålig ventilation i kombination med fuktiga väggar och golv.

Under större delen av året innehåller uteluften betydligt mindre relativ luftfuktighet än inneluften. Det är bara under sensommaren som det är motsatt förhållande.
Kolla med en fuktmätare eller hygrometer om det är läge att stänga av luftsolpanelen under sensommaren.

Om man som PST säger, skulle cirkulera luften i källaren och samtidigt värma upp den med en luftsolpanel så anser jag att man får en varm - men lika fuktig källare.
 
Problemet är att sommartid är uteluften extremt fuktig ! Det är dessutom synnerligen troligt att undersidan på bjälklaget i krypgrunden är betydligt kallare än den luft man skickar in. Även om det är uppvärmd luft så innehåller den en hel del fukt.

En luftsolfångare som blåser in uppvärmd uteluft fungerar troligtvis bra vintertid, men kan vara rena katastrofen på sommaren, man riskerar kondens på undersidan av bjälklaget, i kombination med värme och alla goda betingelser för de små gröna, vita eller svarta obehagligheterna att växa till ordentligt.

Om man däremot bara cirkulerar luften genom luftsolfångaren så tillför man ingen ny fukt, man bara värmer upp utrymmet, och då är det troligare att undersidan på bjälklaget blir varmare än marken under... så fukten går neråt och kondenserar mot marken. Man bygger då s.a.s en avfuktare inbyggd i grunden...
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Är det dock fråga om ett ouppvärmt hus, så är uppvärmning av krypgrunden farlig även på vintern !!! Om det blir varmare i krypgrunden än i huset kommer det bli extremt fuktigt på bjälklagets undersida ! Luftsolfångaren används bäst om man värmer upp huset ovanför istället.
 
titanium skrev:
Men vitsen med en lufsolfångare är just att man tar torrare luft utifrån och använder den för att ventilera källlaren. Felet i många källare är ju oftast att det är för dålig ventilation i kombination med fuktiga väggar och golv.

Under större delen av året innehåller uteluften betydligt mindre relativ luftfuktighet än inneluften. Det är bara under sensommaren som det är motsatt förhållande.
Kolla med en fuktmätare eller hygrometer om det är läge att stänga av luftsolpanelen under sensommaren.
Tänk att folk ska föreläsa om saker dom inte förstår när trådskaparen ville ha ett vettigt svar. Gymnasiet kurs i fysik räcker gott för att förstå vad det handlar om.
 
Att skicka in soluppvärmd torr luft under 9 av årets 12 månader vidhåller jag är det bästa alternativet om man vill få en torrare och fräschare källare. Men är man av den försiktigare typen - ta inluften till solpanelen från huset uppvärmda våningsplan och blås ner det i källaren. Då är man "safe".:)

Läs om krypgrund: http://solarventi.dk/dokumentation/pdf_mm/denmark_pdf/dk_manualer/dk_sv_vl_krybekaelder.pdf

Jag vet att flera i vårt land monterat solpaneler för att just värma upp sina källarplan. Vore kul att höra om era erfarenheter.

johanpelle , tycker du att ditt inlägg var vettigare ;)
 
Precis, egna erfarenheter och uppmätta resultat av luftsolfångare är det jag frågade efter från början.

Empiriska data och evidensbaserad fakta önskar jag, för att svänga mig med lite ord :)
 
Kanske en trådkapning.... Blir det inte jäkligt varmt?
 
Miq: som jag sade tidigare så gav du nästan svaret på frågan i ditt första inlägg.
Om luften du blåser in i källaren innehåller mer vatten per liter luft så får du en fuktigare källare som resultat än om du CIRKULERAR den svala och därför torrare luften från källaren genom luftsolfångaren.

Det är många tusentals som varje vår öppnar källardörrar och källarfönster för "att vädra ut fukten" ur källaren. I själva verket blir det tvärtom då den mycket varmare luften utifrån innehåller mer vatten per liter luft än den svala källarluften.

Många kan som titanium inte skilja på relativ fuktighet och absolut fuktighet. Absolut fuktighet = mängd vatten per volymsenhet luft. Det är den absoluta fuktigheten du är intresserad av.
Relativ fuktighet anger hur mycket vatten luften innehåller i förhållande till mättad luft VID EN VISS TEMPERATUR.
Man kan inte tycka sig till svaret på din fråga utan man måste veta vad som faktiskt händer för att dra någon slutsats.
Klart säljare mal på om hur torrt det blir i källaren av en dyr luftsolfångare, de vill ju sälja.
Och de som köpt dyrt utan att sätta sig in i fakta instämmer, det blir ju i alla fall varmare. Fuktskador upptäcker man inte förrän skadan redan är skedd.

En bra luftsolfångare bygger man enklast själv av en gammal fönsterkarm, en korrugerad svart takplåt och lite annat. Finns massor av beskrivningar på nätet. Solcell för att driva fläkten behövs inte om du har elnät i närheten
Det enda som är "rymdteknologi" är att förstå skillnaden mellan relativ och absolut fuktighet.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
V
Off topic kanske, en fundering!
Har för mig att jag hört att källare/grund är mest utsatt på
sommaren och vind på vintern! Då borde ju solfångare vara kanon att använda till vinden på vintern? Varm torr luft! Istället för ev avfuktare eller andra mirakelkurer som säljs på marknaden!
 
Värma upp vinden med luftsolfångare??? Du skämtar, Vinden är ju en extremt stor luftsolfångare i sig självt!!
Jag har då aldrig sett lador / trähus etc där taket varit tätt (och man haft rimlig ventilation ) som varit annat än snustorra. Vinds-fuktproblem får man dock kanske om man "glömt" att släppa in uteluften i dem..eller utvidgat boendet uppåt och lagt isolering innifrån direkt mot råsponten.
 
janwide
VillaAnna skrev:
Off topic kanske, en fundering!
Har för mig att jag hört att källare/grund är mest utsatt på
sommaren och vind på vintern! Då borde ju solfångare vara kanon att använda till vinden på vintern? Varm torr luft! Istället för ev avfuktare eller andra mirakelkurer som säljs på marknaden!
En intressant ide! Många kallvindar har problem med fukt. Får man upp tempen ett par grader blir problemen betyfligt mindre. Svårigheten är nog att höja tempen på en kallvind mer än temporärt = när det är soligt. Och då kanske man inte når så bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.