Hej!

Har en gammal kombipanna från 80-talet som eldas med ved för tillfället. Idag såg jag hur det rann vatten från isoleringen på röret till expansionskärlet. När det runnit klart tog jag bort isoleringen och såg att röret var helt av och består mestadels av enbart rost. Är det möjligt att fixa detta själv och vad behöver jag då för verktyg? Farsan gick bort för drygt ett år sedan och lämnade efter sig en hel drös med verktyg och rördelar.

En rörmokare fixar det säkert på en förmiddag men det kostar å andra sidan som två veckor på Mallorca. Och då är isf frågan om jag lika gärna borde byta pannan till en LVVP. Men det är en investering på över 100.000kr i ett gammalt litet hus jag köpte för drygt 200.000kr.

Starkt rostskadat rör med borttagen isolering i ett pannrum, indikation på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Starkt rostskadat rör med avskalad isolering och rostfläckar på underliggande yta, indikerande vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att kunna vara lite av en utmaning. Men om resten av röret är helt är det nog möjligt. Det ser ut att vara en unionkoppling som läcker. Det kan vara ide att passa på att konvertera till ett slutet kärl.

Vill man komma billigt undan och har tummen vettigt placerad kan en begagnad modernare vedanläggning vara en vettig väg.
 
  • Gilla
rasse123 och 1 till
  • Laddar…
Den rostiga delen uppifrån, går den rakt ner till pannan ? Då kan det bli problem om infästningen i pannan ligger på gränsen att hålla. Ta det väldigt försiktigt där, det kan gå rakt av när du börja röra på det. I övrigt ta hem en röris och få en indikation vad som eller inte kan göras i ett akut skede som kan hålla ett tag.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Det syntes nog lite dåligt på bilderna var det var av så jag skickar en till bild. Kanske får det att laga just där men rören som suttit bakom isoleringen är verkligen jätterostiga, typ ruttna så det vore skönt att få de helt bytta. Anslutningen till pannan är å andra sidan väldigt rostig så det kanske är kört att försöka få isär där? Kan man tillfälligt sätta ihop rören med nåt? Gaffa? :)

Starkt rostangripet rör med synlig sprickbildning och korrosion mot en betongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bättre begagnad ved eller pelletspanna är förstås ett bra alternativ. Men det ska ändå kopplas rör. Jag får väl googla lite isf. :)
 
Japp, att byta panna är en del rör att koppla. Men det är inte raketvetenskap. Så det går definitivt att läsa in sig på hur det ska vara.
 
Jag testade att tillfälligt sätta ihop med cykelslang och slangklämmor men med all rost är det tämligen omöjligt att få det tätt. :-/
 
Går pannan i kok så kommer det blåsa ånga och kokhett vatten i det där röret så ett friskt är en varm rekommendation.
Skruva isär unionkopplingen som är närmast på den övre bilden, lossa i pannan och bygg en ny lika bit. Har du några gängverktyg? Problem annars att göra nåt med svarta rör. Kopplingar kan handlas på Rinkaby.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
...och "lossa" går fort att skriva, men det kommer bli ett arbete med rostiga rör. Gassvets är bra att värma med.
 
MultiMan
Sällan man ser så totalt uppfrätta rör om det inte varit olämpligt blandade metaller, så det uppstått galvaniska spänningar som ätit upp röret. Hur ser det ut här?

Bra att kolla så inte samma sak händer igen.
 
Det har sannolikt uppstått ett litet läckage i unionkopplingen. Sedan har röret haft blöt isolering runt sig. Rosten är således utifrån.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...och "lossa" går fort att skriva, men det kommer bli ett arbete med rostiga rör. Gassvets är bra att värma med.
Gassvets har jag ingen men en ogräsbrännare med gasol, kan det funka? Och är det nån mening att blaska på 5-56 eller annat rostlösnongsnedel, eller är det en dålig kombo med brännare?
 
T Trrttsch skrev:
Gassvets har jag ingen men en ogräsbrännare med gasol, kan det funka? Och är det nån mening att blaska på 5-56 eller annat rostlösnongsnedel, eller är det en dålig kombo med brännare?
Jag går bet på denna och vågar inte ta i för mycket så jag förstör pannan. Det får bli rörmokaren. Två veckor på Mallis låter ändå inte så lockande... :)

Hand håller en kraftigt korroderad och skadad rörbit med grön gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förhppningsvis så är muffen som det röret är gängat i intakt, samt plåten i pannan med, då kan det gå att sätta nya rör,, det duger bra med koppar och några kopplingar. En röris kanske kan värma med svets på pannmuffen så den släpper i rosten, ingen garanti men ett försök. ( ska helst vara en äldre röris som varit med ett tag )
 
Det blir spännande att se om det går att hitta nån muff överhuvudtaget under det där eländet. Det kommer en gubbe på torsdag och jag tänker att jag sätter ett pristak på några tusenlappar och går det inte att fixa inom det får pannan gå i pension.
 
Då var det klart!

En röris av rutinerat slag var här och fixade det på en timme. Och det som tog längst tid var att vänta på att fylla vattnet. :) Lyckligt nog fick han loss allt med bara vanlig rörtång. Hade jag kunnat klara det själv? Ja, kanske men jag hade inte vågat ta i som han gjorde och trodde inte man kunde blanda koppar och järn i samma system. Jag trodde jag skulle behöva gänga järnrör och krångla. Han förklarade att i värmesystem är det "dött" vatten, dvs inget syre, så det är inget stort problem att blanda.

Jag gissar / hoppas att det blir c:a 2000 kr. 2 timmar inkl. resa och förberedelse = 1500kr och material 500 kr. Ren gissning utan nån större kunskap.

VVS-arbete med koppar och järnrör, inklusive en cirkulationspump, utfört i ett värmsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.