- Har du testat olika typer av mask? Helmask, näsmask? Det är troligen väldigt individuellt hur man är skapt, men vad föredrar du och vad är nack o fördelar?

- Har du erfarenhet av dessa mindra portabla CPAP för resan? ..."gör dessa jobbet"? Låter de mer? Tillräckligt tryck?

- Har du erfarenhet koppla CPAP till ett Fritidsbatteri? Vilket batteri krävs för en drift på säg 2 nätter? (Jag utesluter de hutlös dyra "anpassade" batteribankerna). Jag fuderar på att skaffa ett fritidsbatteri hemma vid strömavbrott.

- Har du gjort snarkoperation? Där man skär bort mjukdelarna i svalget. Kallas också svalgplastik(?). Läkare säger att återfallen är stora, dvs man får problem igen. Den läkare jag konsulterat säger motsatsen, att det hjälper, punkt. Jag vet också att vissa kan uppleva svårare att svälja mat då mjukdelarna hjälper till att "skyffla ner" maten. Erfarenheter av detta ingrepp? Hur mådde du direkt efter operationen? Obehagligt?
 
Jag har bara testat 1st helmask, som sjukhuset gav mig, fel modell, då den är för bred vid nästippen. Nu har jag provat ut en bättre på sjukhuset o ska beställa privat. Jag kommer också beställa en utprovad näsmask, med bara "ett spänne" runt huvudet, utan "kåpa" , det är som två kuddar man stoppar mot näsborrarna. Kändes mkt skön, men vet inte om den kommer sitta kvar på näsan hela natten pga den lättare fixeringen.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Funderar på svalgplastik men vågar inte riktigt. Jätterädd att man inte kan svälja ordentligt o sätta i halsen. Min släkting brukar ofta harkla sig när hen äter mat - efter samma operation. Just choklad är svårt svälja säger hen.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag har bara testat 1st helmask, som sjukhuset gav mig, fel modell, då den är för bred vid nästippen. Nu har jag provat ut en bättre på sjukhuset o ska beställa privat. Jag kommer också beställa en utprovad näsmask, med bara "ett spänne" runt huvudet, utan "kåpa" , det är som två kuddar man stoppar mot näsborrarna. Kändes mkt skön, men vet inte om den kommer sitta kvar på näsan hela natten pga den lättare fixeringen.
Frugan har helmask och är stor skillnad nu när hon kan sova ut ordentligt. Helt klart piggare.
 
Provade en natt med mask för 2 veckor sedan, har inte fått någon som helst återkoppling av dem sen dess. OT 😉 kanske det inte va så farligt för mig ändå.
 
G Ganescha skrev:
Provade en natt med mask för 2 veckor sedan, har inte fått någon som helst återkoppling av dem sen dess. OT 😉 kanske det inte va så farligt för mig ändå.
Dottern körde en natt hon med men hade inte tillräckligt andningsuppehåll så hon fick ingen.
 
Jag har helmask. cpapen är min bästa vän, att kunna sova hela nätterna. Det blir ett lyft för hela familjen. Eftersom de slipper höra mitt snarkande. Men det vi var inte bästa vänner direkt jag och cpapen.
Men nu är det min bästa vän. Jag vill inte sova utan den.

När det gäller masken så fick pröva några olika sen den jag valde fick jag prova i sängen 😉
Jag har inte samma storlek på bandet som det är på masken. Kan vara värt att tänka på.
Helmask var för mig ända alternativet. Men det är olika för alla
Jag har två maskiner. En liten resemaskin och en större. Den lilla med band så man kan sätta den på huvudet om man flyger. Den ska vara godkänd. Det är totalt ointressant för mig. Dels undrar jag om en så lång flygning skulle bli aktuell samt om jag skulle orka hålla på med masken?
Åker man iväg om så bara några nätter på ett år är det värt den investeringen.

När det gäller nya masker och tillbehör så kan det vara värt att kolla runt på internet. Jag har ett favoritställe i Usa. Med frakt och tull är de ändå billigare eller nästan lika billiga. Det är snabb leverans. jag har lagt ordern på lördagen vid lunch svensk tid. på tisdagen ligger paketet utanför min dörr. Jag kommet fortsätta beställa därför att de har bra service. jag beställde och en mask fattades det är ändå några kronor de kostade. Inget snack utan de skickade en ny mask. Därför stannar jag kvar.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Förtydligande.
Tråden är för dig som idag redan använder en CPAP-maskin frekvent och kan dela med erfarenheter gällade ställda frågor. tack!
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har helmask. cpapen är min bästa vän, att kunna sova hela nätterna. Det blir ett lyft för hela familjen. Eftersom de slipper höra mitt snarkande. Men det vi var inte bästa vänner direkt jag och cpapen.
Men nu är det min bästa vän. Jag vill inte sova utan den.

När det gäller masken så fick pröva några olika sen den jag valde fick jag prova i sängen 😉
Jag har inte samma storlek på bandet som det är på masken. Kan vara värt att tänka på.
Helmask var för mig ända alternativet. Men det är olika för alla
Jag har två maskiner. En liten resemaskin och en större. Den lilla med band så man kan sätta den på huvudet om man flyger. Den ska vara godkänd. Det är totalt ointressant för mig. Dels undrar jag om en så lång flygning skulle bli aktuell samt om jag skulle orka hålla på med masken?
Åker man iväg om så bara några nätter på ett år är det värt den investeringen.

När det gäller nya masker och tillbehör så kan det vara värt att kolla runt på internet. Jag har ett favoritställe i Usa. Med frakt och tull är de ändå billigare eller nästan lika billiga. Det är snabb leverans. jag har lagt ordern på lördagen vid lunch svensk tid. på tisdagen ligger paketet utanför min dörr. Jag kommet fortsätta beställa därför att de har bra service. jag beställde och en mask fattades det är ändå några kronor de kostade. Inget snack utan de skickade en ny mask. Därför stannar jag kvar.
tack för svar.
- Varför är helmask enda alternativet för dig? Jag har helmask idag men kan inte andas via munnen, varför jag tänker prova näsmask - för att få en "lättare utrustning" på ansiktet. Dock sitter säkert helmaskin stabilare om man måste sova på sidan o rör sig mycket - som jag - men jag ska prova näsmask ändå.

- Den lilla cpap du har, fungerar den lika bra som din större? Vad är det man gör avkall på med en liten? ...förutom att det kanske inte finns en fuktare.

- Jag har provat ut produkter på sjukhuset, o ska leta eefter billigare återförsäljare online. Kan du dela med dig av sidan i USA? Åker du på extra moms o tullavgifter?

(jag hade också svårt "lära mig andas" första månaden med cpap)
 
Redigerat:
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
tack för svar.
- Varför är helmask enda alternativet för dig? Jag har helmask idag men kan inte andas via munnen, varför jag tänker prova näsmask - för att få en "lättare utrustning" på ansiktet. Dock sitter säkert helmaskin stabilare om man måste sova på sidan o rör sig mycket - som jag - men jag ska prova näsmask ändå.

- Den lilla cpap du har, fungerar den lika bra som din större? Vad är det man gör avkall på med en liten? ...förutom att det kanske inte finns en fuktare.

- Jag har provat ut produkter på sjukhuset, o ska leta eefter billigare återförsäljare online. Kan du dela med dig av sidan i USA? Åker du på extra moms o tullavgifter?

(jag hade också svårt "lära mig andas" första månaden med cpap)
För min del så är helmask ända alternativet då jag andas genom munnen. Men vill om inte ha möjligheten för mitt vackra psykes skull. Men vi är alla olika vilket som fungerar bäst.
Haha jo första tiden med mask....
Min regel jag jade var att jag första tiden vaknade på natten fick jag ta bort masken....
Jag tycker den stora maskinen är lite bättre
Jag vet inte varför. Kanske för att jag inte ställt in den lilla bättre. Men även om den stora är bättre så är den lilla perfekt vid resor. Även om den inte är perfekt som maskin. Men kommunen ger mig en resmed. Eller jag får betala 100:- i månaden.
tyvärr står de inte för mask. Men tydligen så ska de stå för slang och filter. Upptäckte jag här om dagen... Så där 10år senare. Om det verkligen stämmer vet jag inte. Har inte kollat upp det. De vore lite komiskt om det ingår. då har man köpt några slangar i onödan. filter också för den delen. Men de kostar nästan inget.

Kolla in https://www.1800cpap.com/
tull och moms tillkommer.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Jag har för mig att läkaren sa att en operation inte skulle hjälpa mig. Men jag hade ganska rejäla andningsuppehåll.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Är opererad och det hjälpte ett kort tag, men började snart snarka igen. Rekommenderas ej.
Kör numera med snarkskena och kirurgtape. Bättre men inte bra.
Jag får inte mask (eller betald skena) eftersom jag inte har apné.

/Höghus
 
Jobbigt Inte tillräckligt stora problem för att få hjälp. Inte tillräckligt små problem för det ska fungera ändå
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har för mig att läkaren sa att en operation inte skulle hjälpa mig. Men jag hade ganska rejäla andningsuppehåll.
Tråligt, och itnressant då jag blir nyfiken. Då är det kanske inte i svalget du har problem utan längre ner i strupen(?) gissar jag.
 
Höghus Höghus skrev:
Är opererad och det hjälpte ett kort tag, men började snart snarka igen. Rekommenderas ej.
Kör numera med snarkskena och kirurgtape. Bättre men inte bra.
Jag får inte mask (eller betald skena) eftersom jag inte har apné.

/Höghus
Växer de bortopererade mjukdelarna i svalge tillbaka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.