Hej!

Söker efter ett dubbelt lamputtag till special takdosa med centrumskruv. Vill kunna koppla in två separata taklampor och dra en extra tändtråd till befintlig brytare.

Enligt min elektriker verkar inte detta uttag finnas men detta forum kanske har en annan uppfattning? Tack!

Mvh, Martin

Takdosa med centrumskruv och en utgående kabel för anslutning av taklampa, monterad på ett vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det som är speciellt? Jag tycker det ser ut som ett vanligt takuttag?
Hur ser det ut utan stickpropp?
 
useless useless skrev:
Vad är det som är speciellt? Jag tycker det ser ut som ett vanligt takuttag?
Hur ser det ut utan stickpropp?
Han söker ju ett uttag med 2 uttag
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Jaa.. Det är dosan som är problemet?
Om det är helt omöjligt att fästa ett nytt kron- eller dubeluttag där (vilket det inte borde vara) så kanske man kan borra upp ett hål i det befintliga uttaget och komplettera med en sån här:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...b-akl3-lamputtag-for-lamputtag-akk13j-3023344

ABB AKL3 lampa- och kronuttag för installation, vit plastkonstruktion med mässingsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som Dan är inne på är det DCL som gäller nu för tiden.



Hur ser det ut innanför uttaget?
 
Redigerat:
richardtenggren
Problemet är väl att det är en gammal takdosa med centrumskruv?
Mina Elko DCluttag går ju inte montera i en sådan dosa.
 
Hej igen,

Tack för snabba svar men det är så vitt jag förstår alltså själva dosan som är special och uttaget skruvas fast enbart med kroken:

Eluttag under installation med öppen dosa och synliga kablar och krok för upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MartinThulin skrev:
Hej igen,

Tack för snabba svar men det är så vitt jag förstår alltså själva dosan som är special och uttaget skruvas fast enbart med kroken:
Dosan är inte speciell, utan det är en vanlig takdosa som gällde fram till typ 70-talet.
 
Borde inte vara så svårt att lösa?
Dosan ser ganska liten ut, så ett nytt uttag med fästhål i ytterkanten borde gå att skruva fast i takbrädorna. Alternativt ett nytt uttag utan krok där man borrar ett hål i mitten och skruvar fast det med kroken. Eller som tredje alternativ får man komplettera befintligt uttag med en till brunn.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
richardtenggren
Hej,

Skulle det vara okej att tillverka en adapter från gammal till ny takkontakt med en liten plåtbit eller liknande?

Tänker ett hål i mitten som skruvas med vanlig skruv där kroken nu sitter och sen två gängade hål i ändarna i samma position som en vanlig ny takdosa. Om det var förklarat tydligt nog...?
 
Ryms det i dosan? Hur bred är den?
 
useless useless skrev:
Ryms det i dosan? Hur bred är den?
useless useless skrev:
Ryms det i dosan? Hur bred är den?
Jag får kolla det, var mest en spontan tanke och en fråga om det kunde vara ok ur elsäkerhetssynpunkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.