Finns det någon som vet var man kan vända sig för att hitta den gjutna(?) värmesköld som sitter på insidan till eldningsluckan på en Parca Norrahammar NL2 från 1976?

Den är sprucken, samt att luckan saknar tätningslist för tillfället.
 
  • Gammal Parca Norrahammar NL2 panna med en sprucken värmesköld och saknad tätningslist på eldningsluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken gjuten värmesköld på insidan av en eldningslucka till en äldre Parca Norrahammar NL2 panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Parca Norrahammar NL2 panna från 1976 med specifikationer för drift och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kollat med Eldkraft och inväntar svar.
I värsta fall får jag försöka gjuta något själv, eller använda någon brandsäker isolering.
 
Kollat med Parca?
 
Parca hänvisar till CTC när det gäller mindre vedpannor, och hos CTC fanns inga delar till denna modell.

Det lutar åt att "modda själv" :)
 
Vad jag kan se så sitter den skruvad med 4 skruv/bult, så någon form av utskuren brandsäker, isolerskiva skulle fungera.

Jag får se vad det blir för lösning i slutändan, men jag tackar för länken.
 
Angående tätlisten så finns det s.k. panngarn. Fråga en värmepannefirma dom vet.
 
Kolla på Vermikulitskiva.
 
Hej
kan du inte laga den med pannkitt...
du annvänder väl bara den nedre luckan för pelletsbrännaren

vilken dim har tätningen kolla på biltemas tätnings garn
 
Fescon Gjutmassa TKV, 53067 25KG Eldfast
Fescon Eldfast murbruk är ett specialbruk med aluminatcement som huvudbindemedel och chamotte som ballast med en maximal kornstorlek på 0,5 mm. Lätt att använda. Värmetålighet +1300°C. God arbetbarhet. Används för eldfast gjutning och reparation av ugnar, grillar och andra eldstäder.

Vattenbehov: 2,0-3,5 l/25 kg
Färdig massa: 11-12 l/25 kg
Konsisten: Pulver
Färg: Grå
Maximal kornstorlek: 0,5 mm
Lagring: ca 1 år vid förvaring på en torr plats
Lägsta brukstemperatur: +5C°
Brukstid: 1 h
Värmetålighet: 1300°C
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.