Jag har letat på nätet men hittar inget som jag blir riktigt nöjd med.

Jag har en 230V 16A (L, N, G) som går in till i en maskin (allt sitter alltså skyddat). Där ska det hela ut igen till en nödbrytare och sedan åter till listen för att slutligen fördelas på 4 förbrukare. Alla ledningar måste sitta fast och helst vara beröringsskyddade (vid service). Vanlig stickkontakt är inte ett alternativ.

Då det helt klart är ett problem att klämma in t.ex. 4 kablar (förbrukarna) i en och samma anslutningshål så bör fördelningen spridas ut på flera anslutningspunkter för ledningarna.Perfekt hade varit en list/plint/sockerbit med 3 anslutningshål per anslutningspunkt. Då kan man dra inkommande till ett hål, utgående till ett samt använda den sista för att sammankoppla till en ny anslutningspumkt osv. Visserligen blir det då två kablar respektive hål för vidarekopplingen.

Men kanske någon här har den ultimata lösningen?
 
Redigerat:
Är det avgreningsblock/plint du kanske söker

2674666.jpg
 
Den där ser ut som något jag tänkt mig. Vad heter den och var kan man få tag på den?
 
Hjälper till lite, och ger ett litet Internettips:
http://www.elnu.se/index.php?lista=...materiel=1&artnr=2674666&mark=2674666#2674666

Högerklicka på bilden i Enk Projektets inlägg. Välj "Kopiera bildadress" och klistra in i adressfältet, då ser du var bilden har sitt ursprung. Ofta är det artikelnummer knutet till bilden så kopiera det som verkar vara detta, ta bort allt utom ursprungs-siten (i det här fallet www.elnu.se) och tryck enter. Nu kan du klistra in artikelnumret i sökrutan och komma till ovan länkade sida!

Mvh
Fred
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Smart. Jag brukar luska mig fram på liknande sätt till URL:er, men här trodde jag att bilden var bifogad och inte länkad. Alltid lär man sig något nytt, även om man är fullärd :wow:


Jag tyckte först att bilden på avgreningsblocket visade ett stort antal snabbanslutningar. Väldigt kompakt.
Men jag tror att med ledning av texen på Elnu så är det 2 uttag på vardera fram och baksidan (totalt 4) samt att kablarna skrivas fast från ovansidan med 2 skruv per kabel (8 hål). Har jag rätt?


Vad tror ni annars om följande förgrening med snabbkopplingar? Jag måste skissa lite på om någon av alternativen får plats i det tilltänkta utrymmet.
2149130.jpg
 
Redigerat:
Din hållaren för wago tror jag att jag sett på Clas olsson också.
 
Ledningarna är 2,5 kvadrat.Tack allihop. Många bra förslag. De är ju inte speciellt dyra så jag ska testa några varianter.Det finns ingen DIN-skena att fästa dem på utan de ska skruvas/limmas (eller något) på en plåt.
 
Varför i hela friden försvinner alla radmatningar i IE? Om jag använder Mozilla så fungerar det däremot.
 
Man kan montera en stump DIN skena.
 
hempularen skrev:
Man kan montera en stump DIN skena.
Ja, precis.
På jobbet så köper vi in DIN skenor i 2 meters längder och sågar av dem i passande längder med en bågfil.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.