Vet att frågan är bred men vad är den medicinska rekommendationen för den som får en stöt men inte känner några symptom?

Spannet är ju brett från direkt död till ingenting och däremellan störningar i hjärtfrekvens.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Var i mellan har kontakt varit, tvärs över armar eller bara en arm eller hand, det rycker bra i kroppen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Min rekommendation är att alltid uppsöka sjukvård efter att ha fått en stöt, även om man inte upplever sig ha fått några besvär så kan det vara bra att ha uppsökte lättakuten eller annan sjukvård om man får besvär senare.

Svårt att få något på försäkringen om besvär uppstår senare!

Jag har fuskat och inte uppsökt sjukvård varje gång. på mitt ekg kunde dom se en "abnormalitet" som dock en hjärtläkare bedömde som "inget att oroa sig över" men nu har jag det i pränt och får jag problem längre fram finns det dokumenterat.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jättesvårt. Men det enkla svaret är: Sök vård, genast!

Sedan beror det i praktiken lite på vad man menar med en "stöt". Jag har personligen fått en del rätt lindriga stötar (arbetar med elektronikutveckling), och aldrig sökt vård. Men jag har varit med om allvarlig elolycka, så jag vet lite hur det kan se ut. Även då blandades inte sjukvården in vilket var dumdristigt (min chef, jag var ung sommarjobbare på en TV reparations verkstad, vågade inte ringa efter ambulan när han förbjöd mig, kallade dock in kollegerna över Com radio).

Faran ligger i att man kan känna sig helt OK, och sedan får man hjärtstopp efter 24H (vissa säger att faran inte r över förrän efter 48h). Får man en rejäl stöt så har jag hört att det kan krävas dialys för att rädda njurarna. Strömmen bildar otäcka ämnen som skadar njurarna när kroppen skall göra sig av med dem.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Totte_S
Senaste lathunden som vi fått i fickan på jobbet:
Instruktioner för omedelbar vård vid elolycka, inkluderar symtom och rekommendation att söka hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svensk textlista över medicinska kontrollpunkter efter en olycka, innefattar prov och undersökningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Både 1177 och Elsäkerhetsverket har skrivit om vad man ska göra vid elstötar så en bra början är nog att läsa där eftersom de tar upp när man ska söka vård och när man inte behöver det:
[länk]
[länk]
Min egna åsikt är att 1177 tar det lite väl lätt, visst att man kanske inte vill ha in varenda foliehatt som slickat på ett 9v batteri. Men att skriva högst upp att det oftast inte är nödvändigt är helt fel enligt mig.

Kan dra en anekdot då jag en av alla gånger fick en elstöt som alla skulle bedöma som högst lindrig där stöten var kort och jordfelsbrytare fanns och fungerade. Den lilla stöten gav klara utslag på ekg som jag nämnt om i tidigare inlägg trots att själva initiella obehagskänslan gått över och jag mådde fint. En person med för sig själv okänt hjärtfel kan få stora konsekvenser av en liten stöt som först kommer flera timmar senare, kanske under natten när man sover.


Sen är det givetvis upp till var och en och bestämma då vi inte är livegen till stat
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vet du att det var det som syntes?
Det känns som vården har att göra ändå. Jag skulle lita på 1177 snarare än på folk som ska göra allt gör att ha ryggen fri.
 
  • Gilla
  • Älska
perror och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Både 1177 och Elsäkerhetsverket har skrivit om vad man ska göra vid elstötar så en bra början är nog att läsa där eftersom de tar upp när man ska söka vård och när man inte behöver det:
[länk]
[länk]
Har gjort det men helt obegripliga råd i klass med FHM imo.

1. Uppsök alltid sjukvård om du fått ström genom kroppen.

2. Lättare elstötar är oftast ofarliga, även om de kan kännas obehagliga. Då kan det sticka och göra ont där du fick stöten. I dessa fall behöver du oftast inte kontakta sjukvården. Besvären brukar gå över av sig själv.
 
  • Älska
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Enligt 1177:
 
  • Skärmdump från 1177.se om akuta hälsotillstånd och instruktioner för när man ska uppsöka vård eller ringa 112.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vet du att det var det som syntes?
Det känns som vården har att göra ändå. Jag skulle lita på 1177 snarare än på folk som ska göra allt gör att ha ryggen fri.
Nu är många år sedan så kan minnas fel men tror det var störningar i hjärtats rytm kanske inget man behövde oroa sig över just då för 7år sedan. Men i dagens läge efter ytterligare någon stöt så har jag tyvärr lite känningar i pumpen mellan varven vilket inte behöver ha något med stötar/strömgenomgång att göra utan kan vara andra orsaker bakom det.

Jag håller med dig om att sjukvården har mycket att göra, frun jobbar åt landstinget och det är konstant hård press, men man har bara ett hjärta och alla har olika bra sådana så jag ser hellre dom lägger resurser på det än någon Norosmittad 90talist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vid en smäll av EL, lite beroende på vilket sätt och besök på akuten så blir det EKG nästan direkt för att utröna om pumpen slår fel på något sätt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det här ämnet igen.... jaja.

Här är en länk till internetmedicin. https://www.internetmedicin.se/arbets-och-miljomedicin/stromgenomgang-elolycka Det är vad folk i branschen tittar på i stor utsträckning. Jag har dock kommenterat förut att den är väl defensiv och till stor del skriven ur arbetsskadesynpunkt med vidhängande legaliteter. Dvs den är skriven för att man ska ta baslinjeprover så att man kan avgöra om ett sent fynd kanske kan vara en arbetsskada som är ersättningsbar.

Den grundläggande rekommendationen om att söka vård vid strömgenomgång är trots allt rätt rimlig. Folk i gemen har dålig koll på spänning och ström. En simpel lokal strömgenomgång som inte går genom bröstkorgen kommer inte påverka hjärtat. Är allt bra så är det bra senare också. Det man måste se upp med är just strömgenomgång över bröstkorgen där man kan få arytmier. Det finns källor som beskriver att detta kan uppträda efter sex timmar (det var så studien var gjord) men då är det frågan om förmaksflimmer som är farligt på sikt men inte omedelbart, till skillnad från ventrikelflimmer som man dör av rätt snabbt.

Grundprincipen är att om man mår bra och inte har oregelbunden puls så är det ingen fara.

De fall där det är fara är uppenbara. Stora energinivåer över längre tider. Det kommer märkas och man kommer inte må bra. Då ska man till sjukhus.

Ang provtagning så är det i princip meningslöst i de okomplicerade fallen och ett rent utslag för defensiv medicin, samt för en baslinje för företagshälsovården (med ytterst tveksam relevans). I de svåra fallen tar man alla de där proverna och mer därtill.

EKG är bra men det utesluter som sagt inte sen debut av förmaksflimmer. EKG-förändringar har större delen av populationen när man kommit upp lite i åren och de kommer inte ha orsakats av en simpel elstöt. För att få EKG-förändringar krävs en skada på hjärtats retledningssystem. Då har man också andra skador.

L Lutte skrev:
Min rekommendation är att alltid uppsöka sjukvård efter att ha fått en stöt, även om man inte upplever sig ha fått några besvär så kan det vara bra att ha uppsökte lättakuten eller annan sjukvård om man får besvär senare.
Typisk defensiv sjukvård. Orsaken återfinns i nästa stycke, om ersättning.

L Lutte skrev:
Jag har fuskat och inte uppsökt sjukvård varje gång. på mitt ekg kunde dom se en "abnormalitet" som dock en hjärtläkare bedömde som "inget att oroa sig över" men nu har jag det i pränt och får jag problem längre fram finns det dokumenterat.
Har som sagt sannolikt absolut inget att göra med några strömgenomgångar. Alla har förändringar. Däremot är det bra att ha framöver om du får något annat problem.

H hempularen skrev:
Faran ligger i att man kan känna sig helt OK, och sedan får man hjärtstopp efter 24H (vissa säger att faran inte r över förrän efter 48h)
Nej, det är fel. Så blir det inte. Vem säger att faran inte är över förän efter 48 tim?

H hempularen skrev:
Får man en rejäl stöt så har jag hört att det kan krävas dialys för att rädda njurarna. Strömmen bildar otäcka ämnen som skadar njurarna när kroppen skall göra sig av med dem.
Nja. Det kan absolut hända att man får muskelsönderfall, sk rabdomyolys, av strömgenomgång. Det kommer då vara väldigt uppenbart och vederbörande kommer inte må ett dugg bra. Dvs frågan om man ska eller inte ska uppsöka sjukvård kommer inte komma upp. Har man uttalad rabdomyolys kan dialys absolut krävas.

Totte_S Totte_S skrev:
Senaste lathunden som vi fått i fickan på jobbet:
Se ovan. Det mesta är ren defensiv medicin och försäkringsmedicin/arbetsmiljömedicin. Det har inget att göra med några exotiska skador man kan få av el. Det man får är brännskador och/eller arytmier. Får man en arytmi är den antingen ett förmaksflimmer som inte är akut farligt men bör följas upp eller en ventrikeltakykardi/ventrikelflimmer som man dör av inom några minuter utan behandling.

L Lutte skrev:
Den lilla stöten gav klara utslag på ekg
Nej, det gjorde den inte. Eller hade du tagit ett EKG timmarna innan som inte uppvisade den förändringen som man sedan hittade? Att du har störningar i hjärtats retledningssystem idag är troligen helt orelaterat till stötar och troligen helt relaterat till normala åldersförändringar. Oregelbundna slag har alla i en viss omfattning. Exakt vad just du har kan ju inte jag veta men jag kan med stor säkerhet säga att du inte har det till följd av strömgenomgång.
J jonaserik skrev:
Vid en smäll av EL, lite beroende på vilket sätt och besök på akuten så blir det EKG nästan direkt för att utröna om pumpen slår fel på något sätt
Absolut, och det är som sagt mest av defensiva skäl. Inte orimligt att ta ett EKG men det kan också vänta ett antal timmar på en i övrigt välmående patient. Det kommer med all sannolikhet inte heller visa något.
 
  • Gilla
  • Älska
j.f.s och 28 till
  • Laddar…
Krokben
När jag som lärling för länge sedan fick en stöt så skickade chefen mig omedelbart till en vårdcentral i närheten. Nu gick strömmen genom högerarm och ner via foten och jag fastnade inte men man ska ALLTID kolla upp det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är ju egentligen ganska enkelt.
Om det enbart kittlar till lite i fingrarna, eller att man får en väldigt kort smäll på fingret, så behöver man inte söka vård. Om man inte har väldigt känsligt hjärta. Är du orolig/osäker så ring 1177.

Får man däremot ström i sig under mer än 1 sekund. Där man alltså upplever känslan av att fastna/frysa fast, så ska man ALLTID åka in. Oavsett om man tycker att man mår bra. Det kan hända allvarliga saker med ditt hjärta.

OM du får en så kraftig smäll så du "flyger" baklänges, eller som ger dig en brännskada. Så måste man också söka vård. Mest sannolikt har du fått i dig 380/400V då. Vilket givetvis ocksä är väldigt farligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.