Hej,

vi ska bygga ett hus med platta på mark och med totalentreprenad. Bygglov har vi och vi ska i princip bara godkänna slutbeställningen men vi funderar över sockelhöjden som är föreslagen till +2 dm över högsta punkten på vägen (där de fem olika måtten finns). Vi undrar om den är tillräcklig då det i princip inte blir någon lutning alls runt garaget och det är relativt långt avstånd mellan garaget och vägen.

Vad anser ni? Vilken sockelhöjd bör vi välja? Samma eller hur mycket högre? Då vägen sluttar blir det högre höjd vid vänstra huskanten. Tomten är grovplanerad och höjden följer i princip höjden på vägen.

/Johan Ritning av husgrund med måttangivelser för föreslagen sockelhöjd relaterad till vägns högsta punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Du kan nog gärna höja en eller två dm. Särskilt om du väljer att endast höja garaget,
Eller kanske, höj huset 1 dm och garaget 2dm,.

Jag har f.g 5 dm över gatan, det känns som att det kunde varit mer utan problem, men dessa 5dm funkar bra också.
 
  • Gilla
Gillarutsikten
  • Laddar…
Vad är det för höjder på själva tomten då? Ligger den t.ex. lägre än gatan kanske det blir väldigt mycket uppfyllnad redan med de sockelhöjder som är inritade nu.
 
  • Gilla
Gillarutsikten
  • Laddar…
Tack! :) Tanken är att höja både huset och garaget så det ser mer lika ut.

Tomten följer i princip höjden på gatan och fyllnadsmassor har jag över redan innan grunden är grävd. Dock går det ju inte att fylla ut med vad som helst men förhoppningsvis kan jag återanvända en del.
 
Redigerat:
Vårt hus ligger på +5 dm och jag hade inte velat ha det lägre i alla fall. Lite högre hade däremot inte gjort något.
 
Det beror väl på vilken stil på hus man har/gillar?

Sedan kanske tillåten bygghöjd kan påverka också?

Personligen gillar jag låga socklar och golv i marknivå då det ger en bra trädgårdsnära känsla inomhus, och en i det närmaste sömlös övergång mellan inne och ute.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.