Hej!

Vi köpte vårt första hus förra våren och försöker nu optimera värmen inför vintern. Målet är få en skönare och jämnare innetemperatur och kanske också spara några kronor genom tibbers pris-optimering. Frågan är dock vilken teknik som kan passa vårt system (om någon)?

Värmesystemet består av en Mitsubishi Ecodan utedel. Den är kopplad till en stor ackumulatortank (oklart hur stor men en rejäl pjäs). Om jag har förstått installationen korrekt så är pumpens styrning enkel - den försöker nå en konstant måltemp i acktanken (idag 45 grader). Den vattenburna värmeslingan är i sin tur styrd av en Thermomatic ERA EPA+ termoventil med cirkulationspump. Termoventilen är styrd av en innegivare på väggen utanför pannrummet. (varmvattnet kommer från en separat nibe-beredare matad från ackumulatortanken)

Ett problem är att huset är ett sutteränghus och pannrummet och givaren är i källardelen. Detta gör att det ofta blir väldigt varmt på övervåningen. Givarkabeln kan jag ju givetvis förlänga och placera innegivaren på nåt bättre ställe men jag tycker också att värmen inte är så stabil som jag hade viljat.

Dom två lösningarna jag tittat på är ngenic tune samt smarta termostater till elementen (Netatmo). Ngenic tune verkar som det jag vill ha då jag centralt kan styra termoventilen. Problemet är att jag inte har någon utegivare. Ngenic verkar ha stöd för thermomatic om man kollar kompatibilitetslistan men det står också explicit att man endast stöder system med utegivare. Men jag kan ha förstått fel.

Då återstår smarta termostater monterade på elementen. Har jag förstått det rätt att den setup vi har (värmepumpen har konstant måltemp på 45grader i acktanken och sedan en separat reglering av slingan) fungerar bra med såna lösningar? I att den inte stör värmepumpens arbetsgång?

Hur skall jag tänka med interaktionen mellan termoventilen/termostaten och elementen?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Om det inte finns andra uppvärmningskällor i samma uppvärmningssystem (vedpanna, vattenburen kamin eller solfångare(inte solceller)) så är det en koppling som gör att värmepumpen inte kan arbeta optimalt. Likaså att den inte används för att producera varmvatten.

Det låter också lite märkligt, men inte omöjligt, att ert hus skulle klara sig med en framledningstemperatur på 45 grader när det är som kallast ute. Men har ni stora element och välisolerat och/eller bor långt söderut så kan det vara möjligt.

Som du beskriver det så arbetar pumpen med fast kondensering, dvs en förinställd temperatur. Det mer effektiva och det som värmepumpar vanligen arbetar mot är flytande kondensering vilket innebär att måltemperaturen varierar beroende på husets värmebehov och därmed kan pumpen arbeta så effektivt som möjligt.

I ett sådant system behövs normalt sett inte termostater på elementen eftersom vämepumpens styrning tillsammans med att alla element är balanserade mot varandra.

I ert fall hade jag nog börjat med att försöka balansera in elementen så ni får en jämn temperatur på båda våningarna för att till våren reda ut om det går att koppla om systemet så ni får en bättre effektivitet i värmepumpen.
 
aha. tack för svar. Det finns en gammal CTC olje/vedpanna kopplad på samma system men den är ur drift (och ventilerna mot den stängda). Det var aningen kyligt i huset när vi flyttade in i slutet av februari. Huset har en luftvärmepump per våning (med gemensam utedel) som stöd dock.

Jag tror jag får vända mig till installatören för att få grepp om hur jag kan förbättra systemet. Är fullständig nybörjare. Men om jag läser ditt inlägg rätt så är volymtanken onödig/till nackdel och slingan borde vara direkt kopplad till värmepumpen. Jag bara antar att så inte är fallet nu.
 
Ok, pannan förklarar nuvarande inkoppling och hur värmepumpen jobbar. Ta dit en installatör som kan hjälpa er att optimera anläggningen och få den att jobba med flytande kondensering istället.

Det är inte tanken i sig som behöver vara problemet utan hur värmepumpen är inställd att arbeta nu när pannan inte är i bruk längre. Men troligen är det vettigt att ersätta tanken och varmvattenberedaren med en gemensam enhet istället, en sk. Inomhusdel.

Frågan är varför det också finns luft/luft värmepump? Korrekt dimensionerat så räcker det så klart med en pump.

Nu kan förvisso luft/luft pumparna även kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.