Har nyligen fått ett problem när vatten spolas i huset oavsett vilken kran/blandare jag använder, de blir som en smäll som följs av vibrerande ljud under golvet, kan inte lokalisera det röret då det är dolt.

Har varit i kontakt med min kommun ang om trycket är ändrat på inkommande vatten och det är inte ändrat påstod han, och att det nästan aldrig är fel på backventilen i vattenmätaren som sitter där.

symtomen som uppstår : smäller till i rören vid öppning och stängning av blandare oavsett vart i huset,mer på varmvatten än på kallvatten upplever jag, sen vibrerar ca 2-3 sekunder oavsett blandare i huset.

Nyligen installerat i huset senaste året :

varmvatten beredare samt vattenfiltrerare i källaren.

Det smäller ingenting ifrån något av dem när vattnet sätts på.

Har sökt och försökt få fram någon vetskap om VVS då jag är helt grön själv. Och många skriver att dem har liknande problem och att det då är någon engreppsblandare det är fel på i huset tex duschblandaren att packning/backventil är slut så tryckutjämningen blir fel. Borde man inte höra det vid själva blandaren om det är den som är slut ?

Alternativt att backventilen till själva VVB är slut, men upplever inget ljud därifrån när jag provocerar fram ljudet.

Är det någon här som har varit med om liknande eller åtminstone har någon gissning om vad de kan vara ? Vart felet sitter ?
 
Jo jag har läst det och funderar hur det kan ha uppstått för ca 3-4 veckor sedan och inte låtit något innan det.
 
Billiga blandare brukar kunna smälla.
Men har du inte bytt de så har jag inga tips.
 
En står med handen på vattenmätaren och en annan spolar vatten.
 
Hade detta symptom i vårt hus. Det kom framförallt när man duschade... Jag hade bytt beredaren precis innan så visste att det inte var den...
Plockade bort blandaren, en äldre FM Matsson. Kastade den i bingen å monterade en ny. Inga mer problem nu med vibrationer eller oljud.
Så kolla filter å annat i de blandare du har hade jag rekommenderat.

Vattenkran med aerator demonterad, kalkavlagringar synliga, tång håller fast aeratorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar! Efter många felsökningar så verkar jag ha kommit fram till att det är blandaren i källaren till badkaret. När jag har den på MAX kallt så verkar smällarna försvinna. Då är väl en ventil paj i den blandaren till VV kanske då
 
En kägla i den son stänger som studsar, går att öppna och pressa ut tappen som brukar vara delad, så den fastnar i skruven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.