Köpte ett handfat, pexslang r10 hona satt där.
Köpte en toalett, fick med mig en pexslang med r10.

Förklarade på Bauhaus att detta behöver kopplas på kallvattnet och han plockade ihop några delar och kopplingar som han sa att jag behöver.

Men detta läcker .
Det sitter en hona/hona för att kunna koppla t-kopplingen som är hane mot golvet som är hane.

Men jag tycker det känns fel då den kopplingen varken har klämring eller någon typ av packning.

Har killen på Bauhaus kastat på mig fel grejer?

• Vattenanslutning med pexslangar och kopplingar framvisande potentiell läcka vilket är markerat med blå pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att det som borde sitta där är en dubbelmutter

Du har lite olika typer av kopplingar. De två slangarna skall inte ha gängtejp som du har lagt på. De skall ha en planpackning inne i den lekande muttern. Gängtejpen där skadar kanske inte, men gör heller ingen nytta.

Din hona/hona har en ren gängkoppling. Där skall det vara gängtätning. Du har lagt på gängtejp, men troligen för lite. om det läcker.

Min amatörmässiga erfarenhet av gängtejp är att det är väldigt svårt att få tätt. Jag har fått göra om sådana kopplingar 2 - 3 ggr innan det blir tätt. Blir aldrig tätt på första försöket.

Använd istället lin och pasta. Det tar ett par försök innan man lyckas få dit linet. Antingen så korvar det ihop sig och kommer inte in i kopplingen när man drar ihop det, eller så har man aldeles för lite lin. Men om man får ihop kopplingen med det mesta linet i kopplingen så håller det alltid tätt. jag har aldrig varit med om att en lintätad koppling läcker (linet sväller i vatten och självtätar). Brukar finnas ett färdigt kit på byggmarknaden med lite lin och en liten burk pasta.

Edit: I princip så har du fått rätt grejor på byggmarknaden, men du har tätat fel.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.