Igår åkte jag förbi ett gäng ungar som roade sig med att sparka på lyktstolpar så att de slocknar. Frågan är nu vad är det som händer och varför slocknar lyktstolparna? Jag har hittils motstått frestelsen att skruva bort ett inspektionslock och kika hur det ser ut. Tänkte att det är bättre att fråga här istället! :)

Vilda spekulationer: Är det säkringen som går sönder? Är det glödlampan som går sönder? Eller är det så att lyktstolpen är utrustade med en fiffig säkerhetsannordning som, för att minska risken för att en krockad bil blir strömförande på kuppen, bryter strömmen vid kollision ?
 
Redigerat:
det är så enkelt att ljusbågen i lampan släcks av den kraftiga stöten, och tnds igen när lampan svalnat, det sitter vanlig diazed-säkring bakom locket, och nån kopplingsplint...

när jag var i lämplig ålder så skruvade jag å en kompis av locket på en lyktstolpe på dagen, lindade ståltråd runt alla 3 faserna som var kopplade på plinten, och inväntade kvällen, då det helt enkelt inte tände sig i halva bostadsområdet:D
så kikade vi hur det såg ut i den aktuella stolpen, och det måste vart ett fint gnistregn, för AL-klämmorna var nästan bortbrända.
pappa frågade mig om jag hade nånting att göra med att det inte lyste på gatan "nääääää"
det är väl nån som tejpat fast en ficklampa på ljussensorn som vanligt svarade jag...
 
Tror inte att det finns någon säkerhetsanordning. Dom stolparna jag har satt innehåller bara en bottenplatta med en eller flera säkringar och tillhörande kabel.

Man kan ju hoppas att säkringarna löser ut vid kollision men det kan även gå så illa att stolpen blir strömförande.

Och det är inget som går i sönder, eftersom stolparna brukar tändas igen.
Tror att det är ljuskällan som får en smäll och slocknar, sen tar det en stund för att tända igen.

EDIT: Inte tillräckligt snabb :(
 
Jag antar att det var stolpar med kvicksilverlampor du såg, dessa slocknar en stund vid en rejäl mekanisk chock men tänder igen efter några minuter.

Tyvärr känner jag inte till varför mer än att det inte är några yttre avsiktliga funktioner i stolpen eller armaturen, det beror bara på Hg-lampan i sig.
Liknande förlopp får man om man bryter en sådan lampa och tänder den direkt, då måste den svalna en tid innan den tänder igen.
 
det är för att om du bryter ljusbågen så kan den inte tända igen förrän kvisksilverångan kondenserats inuti lampan. det blir så högt tryck i röret att spänningen inte är tillräcklig för att skapa ljusbåge.
 
Wow. Kvicksilverlampor. Det visste jag inte. Det förklarar det hela. Påminner mig om när jag under min studietid slog en sådan i golvet. Har inte sett någon annan reagera lika snabbt som min gamle fysiklärare gjorde då! =)
 
Det går att sparka så hårt att lampan inte tänder igen också......
 
Då måste man nog ha bra ork i benen.:D:D Körde på en stolpe med traktorn en gång när jag plogade snö. Lampskärmen trillade ner på traktortaket så det small, stolpen gungade en halvmeter i toppen och lampan slocknade. Men den tändes igen efter en stund:D
 
Vi sprang omkring för 15 år sen med slöjdtilverkad nyckel, grova mejslar och folköl, sen tog vi av locket på stolparna och vispade runt inuti tills det small. Den som släckte flest lampor på en 'visp' var fräckast.

obs rekommenderas inte! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.