Hej!

(långt inlägg)

Vi har sedan i våras haft renovering/tillbygge av badrum och tvättstuga. Allt i liten skala och med helentreprenad.

Till bygget av duschväggar av glasblock och kakelsättning, valde vi firman som sålde materialet för att huvudfirmans plattsättare gjort ett kasst jobb med klinkers i badrummet. (Vi har duschen i tvättstugan)
Vi tänkte att det nu inte kunde bli sämre utfört ändå..
Liten stad och företagen "borde" vara rädda om sitt rykte.

Men det började redan krångla då glasväggarna inte var i våg. Vi påpekade naturligtvis och plattsättaren var snabb med att skylla på att de som lagt golvet inte gjort ett bra jobb och att man nästan aldrig får 90 graders vinkel på dessa väggar.
Golvet fick göras om TRE ggr. innan detta, och första våtrumsmattan gjorde golvläggaren långa repor på med grusiga skor och knän...
När så matta nr: 2 var lagd började eländet med duschutrymmet.
Plattsättaren försökte kompensera med diverse plastbitar men slutresultatet är inte 100 % i våg ändå.

Jag hade NOGA förklarat hur vi ville ha kaklet uppsatt, inget avancerat, bara lite udda färger.
Dagen då fog skulle sättas och de översta dekorplattorna, plus kakel-list skulle upp, lät jag för en gångs skull bli att vara med.
Tittade in lite senare och fick en klump i magen..

Maken till slarv, hastverk, klabb och ojämn fogbredd har vi sällan sett.
Plattsättaren sa att vi kunde höra av oss om det var några problem men både han och dennes chef slutade genast ringa tillbaka eller vara anträffbara då vi klagade.

Ni kan väl titta på bilderna och berätta gärna vad ni anser. Skulle NI acceptera detta?

Det gröna är glasblocken med stora hål där fog inte ens tryckts in.
De helrosa listerna har enormt breda fogar under sig i olika bredd, skarvat fult mitt i blickfånget och i övre mitthörnet har han inte ens fixat just ett HÖRN utan bara snett tryckt ihop två raka ändbitar.
Silikonet skulle vara svart, det är grått och syns på långt håll.
Silikon har satts som ett gammalt tuggummi i slutet på mattan.
Längst ner är alla vita kanter naggade där svart fogmassa gjort det ännu mer synligt.
Fogarna skiftar i nyans.
Fogarna smular mycket och känns porösa även idag.
Allt detta oproffsiga återkommer överallt i utrymmet.

ETC.

IMG_8307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_8334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut att hålla ungefär samma standard som det första badrummet jag renoverade själv som övning...

Fast efter en andra titt på dina bilder var nog mitt övningsprojekt snyggare...
 
Haha, vafan..?
 
Det var inte snyggt, dom kan ju inte ens själva vara nöjda med sitt jobb.
 
Är det en kuggfråga....? :-/
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Den/de som utfört detta ska nog inte hålla på med hantverk...
 
S
[EDIT]Tog bort delen av mitt inlägg som innehöll min personliga åsikt om designen, min åsikt är inte relevant känner jag :)


Men nej, hantverket är fruktansvärt dåligt utfört.
 
Redigerat:
Tack för era inputs!
Inser att vi inte klagar i onödan då.
 
Vi anställde en firma för helentreprenad som satte igång med bygge och renovering av ett nytt badrum och en uppfräschad, större tvättstuga i mars 2015.

I början flöt det mesta på bra, det gick framåt och de verkade kunna sin sak.
Men då väggarna och nya taket var klart och det rivits för tvättstugan, började vi märka att det tog längre tid att få hit folk. Men vi var förstående och accepterade mycket. Små slarvfel blev synliga men som vi själva försökte dölja eller fixa till, dumt nog.

Jag själv fick tidigt agera arbetsledare och ringa runt och be folk komma, försöka få ihop ordningen som allt skulle utföras i och alltid vara ett steg före i tanken. Det var mycket " aj då, det hade vi inte tänkt på, den har vi glömt beställa, det där skulle vi kanske gjort INNAN vi borrade fast ditten och datten" osv.
Det klassiska, att vi blev lovade att folk skulle komma på morgonen som sen aldrig dök upp eller var väldigt sena, inget förlåt och bara ursäkter att de var SÅ upptagna på annat håll, började bli vardag.
Det var en dålig kommunikation mellan hantverkarna så vi blev medlare.

Vi beställde ett lite annorlunda bygge, i äldre stil, och detta verkar de haft huvudbry med också, fast de i början berättade att de byggt ett liknade badrum tidigare.
Funktion och hållbarhet är självklart viktigt men en stor avsaknad av känsla för fin finish och ett vackert helhetsintryck hör även det till ett proffsigt utfört jobb anser vi.

Bristen på denna känsla var uppenbar då klinkers skulle läggas i badrummet. Ett klassiskt rutmönster med bård runt, dyra plattor som vi längre önskat oss.
Under de flesta moment har jag kikat in hos hantverkaren och checkat av lite men inte legat på knä och synat då denne varit där. Har tänkt att de kanske blev störda och förnärmade om så. I efterhand inser vi att det var just detta jag borde gjort hela tiden...
Klinkergolvet var det första stora slarvet, felknäckta plattor, fult runt toalettens avlopp och golvbrunn, naggade och ojämna fogar överallt.
Han hade inte heller räknat ordentligt på att det skulle gå så jämnt ut som möjligt utan ena väggen fick nöja sig med halva plattor.
Vi sa att vi inte var nöjda och killen kom ut efter en dag eller två och bröt upp ett gäng klinkers (de sa att det låg matta under och skulle vara lugnt). Döm om min "förvåning" då han åter knäckt vissa bitar snett OCH att han med en axelryckning sa att "små fel" går ju att dölja med ett badkar ovanpå eller liknade. Ett badkar på höga tassar med full synlighet under. Ungefär som att tapetsera runt en tavla..
Alla plattor är så höga att man nästan skär sig om man stryker handen över.
Vid den punkten var vi dock så trötta på golvet att vi sa att vi döljer det värsta med mattor..
Men då rörmokaren skulle installera badkarsblandaren i det lilla "klinker-torn" som klinkers-killen byggt så visade det sig att allt var felfräst för rören och blandaren och även detta fick göras om.

Runt fönstren i badrummet var profilerna för tunna och snickaren kompenserade därför med enkla "träbitar" bakom. Helt ok för oss om han hade slipat till ytterkanterna och inte satt upp grovt sågade, taggiga bitar som man fick stickor av. Bad honom att slipa dem med kasst resultat och vi fick själva måla lager på lager av snickerifärg för att ge en illusion av slät yta. Detta skedde för bröstlisten i samma rum också och det är idag en fin dammsamlare..

Småfel har dykt upp under hela arbetets gång, ologiskt kopplade lysknappar, de har använt privat golvpapp utan att fråga, inte tagit bort cementhög från trädgården som utlovat, inte avslutat stuprännor korrekt, beställt ett innerspröjs som nu stått lutat mot en vägg i över sju månader för att ingen satt upp det trots förfrågningar (när jag bad dem återigen förra veckan så visade det sig att det inte ens passade! Ingen ville hjälpa oss att ordna ett nytt utan jag fick ringa till fönsterproducenten själv.)
Latexfogar som släpper och smular i badrummet och ingen vill hjälpa oss fixa detta.
Det blev inte bättre men engagemanget då vi märkte att de var stötta över att vi klagat.
Det eviga att jag fått vara klistrad vid telefonen som en spindel i nätet för att något skulle hända har varit som en parodi.
Även att de fått åka fram och tillbaka mycket för att de inte har med sig rätt saker för ändamålet. Osv.

Vi var utan tvättmaskin i tre månader, när den installerats visade det sig att elektrikern lagt allt tungt i vårt 16 AP:s-hus på samma säkring. Alltså ingen diskmaskin för den tar säkringen på tio sekunder. Blev lovade att detta skulle ordnas men dagarna gick.
Gällande elektrikern, han har fortfarande inte ordnat vare sig uttag, kåpor för lysknappar eller lampfästen i tvättstugan och hallen, lämnat avklippt bunt strömförande (?) kablar under diskhon i köket där vår katt tassat omkring och jag städat med fuktig trasa, elen till utomhus-uttaget var borta utan han ens nämnt detta, igen utlovad utomhusbelysning är fixad och nu är han sjukskriven och hade inget intresse av att fixa ersättare.
Åter fick jag kontakta hans arbetsledare och själv få fram en annan elektriker som aldrig varit här.

I tvättstugan valde vi en våtrumsmatta som golvläggaren som sagt ovan, repade sönder dag ett.
Efter lite knorr blev vi lovade en ny matta men då visade det sig att underlaget inte hade rätt lutning och detta gjordes om TRE ggr. Trots att chefen för huvudföretaget och chefen för företaget som sålde mattan och hyrde ut golvläggarna var där och mätte med fem vattenpass... De hävdade att allt var så bra så även för en glasvägg.

När sen plattsättaren skulle sätta upp glasväggen så skrev jag ju ovan vad som skedde.

Ett muntligt uttalande från huvudfirman om att vi kunde förvänta oss att leva utan dusch/bad i 2-3 veckor, vi är nu inne på månad fyra. Liksom att vi fortfarande inte har vatten till vår stallbyggnad eller för trädgården.
Sen inträffar det usla kakel-jobbet med duschen som sagt.
Jag fick själv avboka rörmokaren (som jag även fick jaga för att boka in) som stod i startgroparna för att sätta upp duschen och blandaren.

Rörmokaren har jobbat på hårt när vi väl fått hit honom, det enda var att toaletten "exploderade" för ca. två veckor sedan, en geiser av vatten tryckte upp toalettlocket mitt i natten efter att han installerat färdigt varmvattenberedare och pump för pH-balans. Vattnet forsade rakt ner i golvlisten bakom toaletten och över 1/3 av golvet innan vi fick stopp på det. Nu är vi mycket oroliga att det ligger fukt bakom listen som vi inte kommer åt men rörmokaren hävdade att det inte var något farligt att toaletten reagerat så, att det berodde på toaletten som hans chef godkänt innan vi köpte den. Vattenröret in till cisternen var hett då detta hände, alltså kom det varmt vatten in i toaletten.
Det hade han ingen riktig förklaring till.
Detta är anmält, liksom det uppbrutna klinkergolvet, till vårt försäkringsbolag.

Vi har kontaktat huvudfirmans chef liksom arbetsledaren och berättat vad vi anser om hela projektet. Att vi valde HEL-entreprenad för att själva slippa agera just arbetsledare.
Arbetsledaren lät generad och lite stött men lovade att bättra sig. Vilket kort därefter "glömdes bort" då jag åter fick ringa och leta hantverkare.
Likaså chefen, som svarade att "det finns nog olika åsikter om detta" för att såklart skydda sitt företag. Men tydligen hade han ändå sagt till att vårt projekt nu skulle prioriteras. Detta höll i en vecka..

Nu sitter vi här och vet varken in eller ut. Det är första gången vi anställer hantverkare och detta är vårt första hus.
Vi trodde naivt att de flesta hade någon form av yrkesstolthet, respekt för andras pengar och att de ville undvika tvister lika väl som vi.

Allt är på löpande räkning och ett enkelt entreprenads-kontrakt är skrivet.
Folk som hört talas om att detta lilla bygge nu snart är inne på månad åtta bara skakar på huvudet och tror inte det är sant.
Vad sjutton gör vi nu?

Golvläggaren och dennes chef har praktiskt nog "försvunnit" och vi når ingen av dem.
Huvudföretaget är knäpptysta. Vi sitter fortfarande i byggstök och får resa för att kunna ta en dusch.

Vi behöver VERKLIGEN råd i denna mardröm som det tyvärr blivit!
 
Eftersom allt är löpande är det väl bara att leta upp några nya hantverkare som vet vad de gör och låta dem avsluta allt så gott det går. Sedan bestrida fakturorna för att ni inte fått det som avtalats... Jag vet inte hur mycket som du redan betalat.

Men att hoppas att de ska bättra sig känns inte riktigt bra, 4 månader har de ju haft på sig. Lycka till.
 
Vi har betalat en del av två stycken hittills..
Nej, det verkar dödfött att få dem att ta sig själva i kragen tyvärr.

Har vi haft extraordinär otur eller råkar många stackars människor ut för liknade elände?

Så vi kan avsluta vårt sk. samarbete med huvudfirman och ta in andra?
Fast vi har så minimal tillit till hantverkare just nu att vi fasar för att nya kommer vara lika dåliga.
 
Jag har inget att tillägga, men det där badrummet ser oerhört spännande ut! Bilder på helheten, tack! :)
 
Ja du, just nu är det "spännande" på ett helt annat sätt än önskat...

Vill dock tillägga, som jag glömde i det långa inlägget, att målaren har jag inget att klaga på, han har varit den enda som skött sig kanon!
 
T
Är det verkligen "svenska" hantverkare du har anlitat?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Att toaletten spolar varmvatten låter väldigt konstigt, svårt att se det som något annan än en ren felkoppling som man får hoppas han har fixat. Med alla de problemen ni har hade jag nog kollat upp försäkringen och se om du har möjlighet att få rättshjälp och kontaktat en advokat. Normalt sett så skall man inte behöva engagera sig som du gjort - visst kan det vara bra att kanske kolla till byggandet nån gång då och då, men naturligtvis skall det inte uppstå den mängden av problem som ni fått, och framför allt inte dra ut så långt på tiden som det gjort. Vad står det i avtalet om slutförandedatum osv ? Får ni fortfarande svalt intresse från huvudentreprenören så finns alltid tidningar och tv att kontakta - Plus på Svt kanske skulle vara intresserade ?

Ge inte upp utan stå på er och dokumentera allt som sägs med tidpunkt och datum så ni har bra på fötterna om det skulle bli konflikter om vad som sagts och nör. Finns inget bättre än att kunna säga "Nää, när jag ringde dig xx/xx kl. xx.xx så sa du xxx, det har jag dokumenterat".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.