vi ska kika på ett hus imorgon.

undrar nu om man kan skriva under något köpare/säljare emellan som gäller som köpeavtal, tills man ses på banken? så ingen trasslar under helger t.ex att någon annan kommer och lägger högre bud, och förvirrar säljaren. nu har vi ju kommit "överens" med säljaren men ändå, vill vara säker! :)
 
Köpeaval kan man köpa i en vanlig bokhandel för nåra tior och det behöver inte banken vara inblandad i alls. Kontraktet ska bevittnas men det kan ju vem som helst göra - och fördelen med att skriva på banken är kanske att de är helt utomstående. Kontrakten är rätt standardiserade nuförtiden så det är egentligen inget konstigt. Men givetvis är det så att det kontraktet blir ju det kontraktet som gäller, så det gäller att ha gått igenom kontraktet i förväg och att man är överens om detaljerna. Ha inte för bråttom så ni skriver under något som ni inte har satt er in i ordentligt!

Är det mäklare inblandad brukar man skriva hos mäklaren, och har man betalt för en mäklare bör ju också han/hon vara med vid kontraktsskrivning. Nåt ska de väl göra mer än att dela ut skoskydd....
 
ja säljaren har en mäklare, så då antar jag att vi får vänta tills efter helgen med att skriva på någonting då? eftersom vi ska åka till säljaren imorgon efter kontorstid! eller?
 
Mäklare jobbar ofta helger, så det är inte omöjligt att de kan tänka sig att skriva innan om nu både ni och säljare är överens. De flesta mäklare vill skriva så snabbt det går just för att undvika att affären går i stå, så det är nog inte så vanligt att det är mäklaren som fördröjer ett köp.
 
Det finns förvisso anledning att skynda långsamt med köpekontraktet, då det där man reglerar fastighetens skick, parternas ansvar, friskivningar m.m.

Att skriva ett letter of intent eller motsvarande är som bekant inte juridiskt bindande vid överlåtelse av fast egendom, men kan ha moralisk betydelse.
 
Thomas59
Letter of Intent hör INTE hemma i avtalsskrivandet vid fastighetsköp. Säljare har normalt ingen MORAL så det är bara slöseri med tid.

Har ni "kommit överens" dvs att säljaren har muntligt accepterat ert bud så bör ni skriva ett riktigt köpeavtal BUMS.

Det bara att ringa mäklaren och säga att ni vill skriva avtal NU annars hoppar ni av. Med NU menas tex NU kl 20 en torsdagkväll eller när ni själva önskar. Tidig morgon - inga problem.

Här gäller det att agera snabbt och bestämt. Inget velande. Säljaren och möjligen mäklaren kan vilja dra ut på processen för att hitta någon som bjuder mer men har det inte varit våldsam budgivning får ni nog mäklaren med er i att skriva direkt.

Skyndar ni långsamt riskerar ni att en annan budgivare kommer in i budandet.

Avtalen är alldeles säkert standardavtal (CAPITEX tex) så det är normalt ok. Se till att få med en klausul att besiktning ska ske innan handpenning betalas (5 dgr normalt) och att ni har en OVILLKORLIG rätt att hoppa av om besiktningen inte är till er belåtenhet UTAN att ange skäl.

Knorrar säljarna/mäklaren har dom inte hängt med i utvecklingen på fastighetsmarknaden. Det är en HELT normal och mycket vanlig klausul. Inga klausuler om att ev reparationer måste kosta en viss summa för att ni ska kunna hoppa av, det ger bara upphov till tolkningstvister.

Kräv att säljaren SKA ha fyllt i en frågelista avseende husets skick och se till att annonser, objektsbeskrivning mm bifogas avtalen.

Kräver säljaren friskrivningsklausuler ska ni omedelbart lämna rummet om det inte gäller ett dödsbo, eller pruta STENHÅRT.

Bra om ni ändå har någon med erfarenhet av fastighetsköp som kan kolla igenom avtalet innan ni skriver på eller vara med vid avtalsskrivningen.

Lycka till!
 
okej! kanske mäklaren kan på helgen då! återstår att se vad vi kommer fram till imorgon. mäklaren hade visst några besiktningspapper också, som vi gärna vill ta del av.. usch.. gillar inte att det blir helg. för redan på torsdag är ju den offentliga visningen..;)
 
Thomas59: tack så mycket för råden! det där med klausul om besiktning är bra, så har vi gjort en gång förut! men det betyder alltså att man SKRIVER kontraktet innan besiktningen MEN om det visar nåt ogills kontraktet om vi vill det?

bra. då ska vi ringa mäklaren 5.30 på lördag morgon ;)
 
Thomas59
Mika86 skrev:
okej! kanske mäklaren kan på helgen då! återstår att se vad vi kommer fram till imorgon. mäklaren hade visst några besiktningspapper också, som vi gärna vill ta del av.. usch.. gillar inte att det blir helg. för redan på torsdag är ju den offentliga visningen..;)
Ok du skrev inget om visning så jag förutsatte att den var avklarad.

Du bör, förutom att själv gå på visningen, "ordna lite bevakning" av visningen. Med det menar jag att Ni ,eller helst någon annan som är skyldig er en liten tjänst, placerar sig lite strategiskt för att se hur många som kommer på visningen (visningarna, det är ju vanligtvis fler än en).

Ha gärna prospekt från någon annan visning lite diskret i handen då ni går på visningen. Muttra lite och var lite lagom kritisk när ni går på visningen och nämn gärna lite diskret att det nog luktar lite fukt/mögel så att andra spekulanter kan tjuvlyssna:D.

Marknadsläget (i kombination med en klent besökt visning)ger möjlighet att sätta lite press på säljarna/mäklaren.

Lite skamlöshet och tuff förhandlingsteknik har ni inget att förlora på. Antingen meddelar ni mäklaren efter visningen att ni lägger ett bud direkt och vill skriva avtal på fredag kväll/lördag fm då ni (lögn!) är inne i slutfasen i en annan budgivning eller så anmäler ni intresse men väntar ut budgivningsstart. Har inte budgivningen kommit igång senast några dagar efter sista visning kör ni samma taktik som ovan.

Är inte objektet allt för dyrt vill mäklaren vanligtvis avsluta affären samma vecka som sista visningen.

Ja för fasikten, skriv direkt. Besiktningen tar ni sedan. Ni vill ju inte betala för besiktningen för att sedan bli snuvade av någon som kommer in sent i processen och bjuder över där ni sedan känner er tvingade att bjuda då ni redan slängt pengar på att besiktiga.

Klausulen är i standard utformad så att ni villkorslöst kan hoppa av UTAN att ange skäl och således egentligen utan att det hittats något fel.
 
Thomas59: det är offentlig visning på torsdag men vi ska dit redan imorgon och komma överens om något. var kanske lite otydlig där.
så, jag vill alltså få klart affären så snabbt som möjligt uitfall någon annan ringer med bättre erbjudande!
 
Thomas59
Mika86 skrev:
Thomas59: det är offentlig visning på torsdag men vi ska dit redan imorgon och komma överens om något. var kanske lite otydlig där.
så, jag vill alltså få klart affären så snabbt som möjligt uitfall någon annan ringer med bättre erbjudande!
OK, tja ni kan ju köra en rövare och kräva svar innan visningen men jag skulle väl gissa att mäklaren/säljaren normalt vill vänta tills EFTER visningen. Nu är ju marknaden inte helt normal så det kan gå hem, kanske i kombination med andra omständigheter som jag inte har kännedom om.

Kräver ni accept INNAN visningen bör ni kanske ha andra intressanta objekt i pipeline alt vara beredda att lägga ett bud strax över utgångspriset. Verkar ni allt för intresserade kommer mäklaren troligen att försöka förhala det hela för att se om visningen även ger andra budgivare.

Ni måste dock vara realister. Att försöka få igenom ett bud INNAN visning om ni misstänker att det kommer att bli budgivning tror jag nog inte på och mäklaren gör troligen en rimlig bedömning av intresset i allmänhet. Bud innan visning funkar bäst om man kan bjuda en liten bit över utsatt pris i en svag marknad och vara stenhård med att hoppa av om budet inte accepteras. Särskilt om objektet varit ute till försäljning tidigare utan att säljas.
 
Thomas59: Det har varit en visning för ett tag sen, utan resultat. nu har de sänkt priset med 25k och ska ha ny visning. men säljaren är intresserad av snabb affär då dom ska flytta långt härifrån om några veckor redan. därför chansade vi på att kontakta säljaren direkt!

vi frågade lite om pris och då sa dom utgångs eller strax under.. (har kollat upp lagfarter och det lite över utgånspris så förstår om dom inte vill sjunka alltför mycket och vi tycker att utgångs är helt okej pris, men vi vill gärna fixa lite så att få lite pengar över vi ju glada för såklart).

så budgivning är ju inte står chans, men det finns ju ändå. de hade kontaktat mäklaren idag och denne hade (tror jag) gått med på det här förslaget. får fråga mer exakt om det imorgon!
 
Thomas59
Du nämner torsdag och helg så då utgår jag från att det är visning nästa torsdag och då är det lugnt. Lägg ett bud villkorat med att ni skriver kontrakt imorgon fredag eller under helgen.

Du har ju redan pratat med säljaren så det är väl en hyfsad sannorlikhet att det går i lås.
 
Thomas: bra ide med det villkoret. :) tack igen (och i andra tråden)
 
Hemmakatten
Ni verkar vara lite väl ivriga på att köpa just det här huset. Ni har inte sett hsuet, ni har inte gjort någon besiktning. det finns en besiktning som ni inte ens har läst, men är ändå beredda att köpa huset till begärt pris. Allt detta har säljaren och mäklaren med all säkerhet noterat och ser er som en nät intill fast köpare.

jag tycker ni skall läsa besiktningsprotokollet, ta dit en egen besiktningsman och verkligen ta till er det som står i protokollen. Om det inte är ett nytt hus kan det kosta väldigt mycket i reparationer.

Så mitt råd är att coola ner o ta det lite lugnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.