Jag och min man har för en månad sedan ansökt om skilsmässa. Då vi har barnen är det 6 månaders betänketid.
Vi påbörjade bodelning men när det visade sig att huset, som min man ska behålla, var mindre värt än lånen så valde vi att pausa bodelningen. Detta då en bodelning dels skulle ge mig en skuld till min man och dels så skulle min man tvingas teckna lån till nya villkor och få problem med detta då värderingen var låg.
Istället ska min man fram till maj fixa allt som behöver fixas i huset i hopp om att få upp värderingen till samma nivå som vi har lån. Ett rimligt projekt.
Vad ska jag tänka på? Har fått rådet att skriva papper på hur hans boendekostnader under tiden hanteras (ränta, amortering, sophätmning etc ska betalas av honom). Vad mer bör ett sådant papper innehålla? Materialkostnad, hantverkarkostnader, etc? Bör man skriva något så han inte ska ha ersättning för sina timmar? Snälla hjälp mig. Någon som har förslag på hur man formulerar ett sådant papper?
 
Vad är tanken egentligen? Att ditt ex. ska står för alla kostnader fram till dess att bodelningen är klar?

Fram till dess att delningen är klar så äger ni ju fortfarande huset tillsammans och renoverar det "tillsammans" även om det är han som utför jobbet. Borde ni då inte dela på kostnaderna fram tills dess att bodelningen slutförs?
Du får ju också ta del av det ni vinner på att vänta och renovera genom att du slipper stå kvar med en skuld så är det egentligen rätt att du kliver ur kostnadsmässigt just nu.
Samtidigt förstår jag att det kanske blir dubbla kostnader för dig om du redan har skaffat nytt men det känns ändå lite som att äta/ge bort kakan och ändå ha den kvar.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Eftersom ni båda förväntas vinna på att han fixar till huset, så bör ni ju också dela på renoveringskostnaderna, inte bara han.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Ja, tills allt är klart pytsar ni in samma summa varje månad.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
H
Bor ni fortfarande tillsammans eller har ni två boendekostnader?
 
Jag är inte riktigt med på hur syftet med upplägget ser ut.

Det låter lite som att ni är överens om att bodela till en nivå som inte ger dig en en skuld.

Om ni väljer att bodela idag så kan ni sätta vilket värde ni vill i bodelningen, värdet behöver inte stödjas av en värdering. och jag tvivlar på att banken kräver en aktuell värdering om din man skall överta hela ansvaret för lånet, där tittar banken mest på makens betalningsförmåga (fast på den punkten kan det nog variera lite mellan banker). Det skall inte behöva nytecknas lån bara för att man tar över hela ansvaret för lånet.

Men sedan är ju en intressant fråga hur säkra ni är på att huset kan komma upp i det uppskattade värdet, genom ett måttligt färdigställande av pågående renovering. Eller om det handlar om att du hoppas att huset skall öka så mycket att det istället blir en vinst att dela på.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det här var knepigare än jag trodde. Får börja med att erkänna att jag inte är kvinnan som ska skiljas, har bara lovat hjälpa henne. Tyckte det var enklare att inte komplicera till det, men inser nu att det blir knöligt. Nu har jag lite mer fakta.

Det primära med upplägget är tydligen inte att få upp värdet så att kvinnan inte får en skuld. Det primära är att mannen ska kunna behålla huset. För barnens skull. Detta kan han inte nu då de tydligen tvingas lägga om lånen vilket innebär problem när huset inte är värt lika mycket som de har lån på. Han kan då inte behålla huset.
Så man gör det för hans skull i huvudsak och därmed ska han stå för kostnaderna har man muntligt kommit överens om. Då de på papperet fortfarande är gifta så är det inget konstigt att han betalar byggmaterial etc, det har han alltid gjort. Och hon betalar annat. Och de äger huset ihop fortfarande. Därför anser/tror hon inte att något behöver skrivas. De kör på som innan fast de inte bor ihop. Och har ansökt om skilsmässa (6 månaders betänketid). Och har skilda boenden.

Anledningen till att jag tog upp frågan var att jag pratat med en jurist som tyckte man skulle skriva papper på upplägget för att slippa bråk sedan.

Håller ni med om att det borde funka utan papper eller vad borde man skriva papper på?
 
Papper absolut, i en skiljsmässa finns inga skrupler oftast.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Håller med Stefan N. Bättre att skriva papper nu, då de verkar vara överens. Det går inte att förutse hur deras relation ser ut om knappt ett halvår när det är dags att genomföra bodelningen om jag förstått det hela rätt.

Upplägget i sig vinner din väninna på och mannen i förhållandet förlorar på det, åtminstone ekonomiskt.
All investering/ renovering samt fasta boendekostnader såsom lån borde betalas lika fram till bodelningen genomförs.
Allt annat är en vinst för den som avser lämna huset.
Tänk på att räkna in framtida mäklararvode och eventuell vinstskatt vid bodelning.
 
Ja så länge båda parter är överens om det som skrivs så är papper alltid bra att skriva utifall att det går åt pipan någon gång. Förhoppningsvis ska det inte behöva bli så utan de kanske är överens genom hela processen men man vet aldrig. Rätt vad det är dyker det upp en ny man eller kvinna i bilden och vänder upp- och ner på prioriteringarna.

Något jag reflekterade över var att han hävdar att han vill behålla huset för barnens skull men att du i nästa stycke skriver att man gör denna uppgörelse för mannens skull och att han därför ska stå för kostnaderna. Hur ligger det till egentligen? Är det för barnen eller mannens skull?

Hur gamla är barnen och vad tycker de själva? Kring deras boendesituation alltså
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Ja, det finns väl inget som hindrar att man om sex månader när värdet förhoppningsvis gått upp pga mannens amorteringar, egna arbete och renoveringskostnader, gör bodelning baserat på dagens värde före renovering. Men det innebär ju en skuld för kvinnan, fast det var ju nu inte så viktigt.

"Då de på papperet fortfarande är gifta så är det inget konstigt att han betalar byggmaterial etc, det har han alltid gjort. Och hon betalar annat. Och de äger huset ihop fortfarande."

Det här reagerar jag på. Så länge de är gifta och bor tillsammans är det ju inte så konstigt. Men nu har hon ju skilt boende, och betalar väl "annat" bara till sig själv. Eller är det kanske så att hon betalar allt för barnen? Om det är så kan väl upplägget funka i idealfallet, dvs om sex månader har man lyckats renovera upp till en bättre värdering och fått lånen omlagda. Men om något händer, tex om mannen blir sjuk och inte orkar renovera är man sannolikt i en betydligt sämre position än idag.
 
H
Har man använt en oberoende person som har värderat huset?

Som jag ser det är det en fördel att huset blir lågt värderat för den som bor kvar.

Sedan skulle jag också säkerställa att det finns kvitto/fakturor på allt saker som går åt till renoveringen. Så man inte hamnar inte situation att man har lagt ner 100 000kr på renovering men huset blir inte värderat högre ändå och knappt ser att det har hänt något, man vet inte vart pengarna tagit vägen.

Samma sak gäller om man anlitar någon som hjälper till med renoveringen att det finns kvitto/fakturor på all tid.
 
Det låter ju som den springande punkten är att de måste lägga om lånen, Det begriper jag inte riktigt.

OM han måste låna mer på huset för att kunna lösa ut sitt ex. DÅ kan man behöva göra en värdering. Men om det bara handlar om att skriva över bef. till att han ensam skall stå för dem, så borde inte husets nurvarabde värde spela in. Däremot så är det ju ofta svårt för en att ensam ta på sig de gemensamma lånen, banken kanske inte anser att han kommer att ha råd att betala.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av att lägga om lån på det viset, men så har jag uppfattat att det fungerar, vid en bodelning så gör inte banken ett helt nytt lån, de bara kollar om den kvarboende är kreditvärdig för det totala lånet. Vilket då ofta är ett problem. Men i så fall blir det ju ingen skillnad genom att lägga om lånet till ett nytt lån, annat än möjligen om man går till halvskumma kreditinstitut som bluestep osv.
 
Detta är off topic, men jag är medfött nyfiken :p

Hur har man lyckats belåna huset långt över skorstenarna,
i dessa dagar av skenande fastighetspriser?

För Östergötland låter ju inte som någon avfolkningsbygd à la Norrlands inland.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
För Östergötland låter ju inte som någon avfolkningsbygd à la Norrlands inland.
Nu är ju Östergötland mer än de större städerna Linköping och Norrköping, skulle gissa att priserna i exempelvis Kisa och Horn inte rusar direkt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.