Vad är det för skillnad på pordrän, isodrän, cellplast, mm (dränering av källarvägg)
 
Pordrän och isodrän är i skivan kapilärbrytande => inget ytterligare tätskikt behövs.

En annan tanke är ju att luften i isoleringen kondenserar en bra bit från själva källarväggen vilket ytterligare garanterar att väggen håller sig torr.

Hur mycket fukt som i verkligheten kondenserar i området mellan en platonmatta och källarväggen om man har ordentligt med isolering (cellplast) kan man säkert debattera länge. Antagligen rätt lite.

Att köpa no-name "platonmatta" och sedan 2x10cm cellplast är antagligen ett rätt kostnadseffektivt sätt att göra detta på.

Tidigare har man ju pratat om skillnader i att man återfyller med olika material, men nu är det väl så att med lite extra textilmattor så återfyller man med det man grävt upp i båda alternativen.
 
:DNär jag ser på denna fråga så delar jag upp ämnet i två system. Dels ett med typ platon med eller utan utanpåliggande ytterliggare isolering och dels olika lösningar med cellplast (oftast eller motsvarande). När jag studerade detta så noga man kan som gammal byggare för ett år sedan och också tittade på materialen och dess uppbyggnad så kom jag fram till följande.
Platonlösningen fordrar en luftning som fungerar upptill och en kondens avrinning nertill. Denna nertill kan på gammal källarmur bli besvärligare dvs. få tätt mellan sula och källarvägg. Billigaste och enklaste/ snbbaste lösningen är det dock.
Betr olika fabrikat cellplastprodukter kom jag fram till detta:
1. Isodrän "andas" både horisontellt och vertikalt och har snabb avrinning. (c:a 160:-/m2). Lägger man isodrän enligt fabrikantens alla rekommendationer så skall sulan inte bli våt. Kondenspunkten kommer längre ut än med platonkonstrutionen. LTH (Lunds Tekniska Högskola) har särskilda studier och rapporter om fukt bl.a..
2. Jackdrän (skilj från Jackopor etc) har bra avrinning vertikalt men horisontellt (dvs. för andningen av källarväggen) tveksamt om det är lika effektivt som Isodrän. (c:a 100:-/m2)
3. Cellplastskivor med vertikala spår. Nej!! De andas inte tillräckligt. På sikt fungerar de ej. Flera fabrikat håller på att ta bort dessa ur sortimentet eller drar åtminstone in sina rekommendationer.
Den säkraste väggen är en Isodrän med markduk av god kvalitet dvs. min. 140gr./m2 och dräneringsgrus (naturgrus) utanför samt givetvis en god grunddränering i övrigt.
Naturgrus är billigare än kross/ makadam - åtmionstone här i Småland.
Vid omläggning av dränering bör man lägga markduk över dräneringsrören och upp på källarväggen med eller utan någon av metoderna ovan oavsett lösning, så sätter inte dräneringen igen sig igen efter en del år. Mitt hus med källare (nybbyggt) har alla skaktväggar klädda med markduk liksom under hela grunden/ plattan och dräneringskonstruktionen samt mellan dukklädd isodrän och skaktvägg naturgrus. Men jag tror inte jag någonsin skall behöva bekymra mig om fukt i framtiden.
Kalla det hängslen och livrem x 2 - det gör folk!! :D
 
Intressant svar.

Angående #1 så har det diskuterats tidigare på forumet. Jag vill minnas att det då uttrycktes åsikter om att man bör ha 20cm, dvs dubbla skivor, isolering för att kondenspunkten ska hamna så långt ut att det blir riktigt bra. OM det är så är isodrän en rätt dyr konstruktion.

På insidan av en platonmatta, hur mycke vatten kan det egentligen kondensera där? Antag att man har ordentligt med cellplast utanför mattan. Är det verkligen sådana mängder vatten att det kan påverka konstruktionen?

Störst kondensation antar jag att man får i ett läge där man har en otät källarvägg (sprickor) och ingen isolering alls utanför platon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.