Enligt besiktningsprotokoll så är golvbrunnar rostangripna.

Dessa är i mitt tycke helt ruttna.

Ordningen
1 Pannrum
2 Tvättstuga
3 Dusch

Hittar mycket läsvärt i forum, men vet ej hur jag skulle hålla mig till detta.
Vad är renoveringsalternativen och ungefärliga kostnad och tidsåtgång.

Relining av avloppssystem inklusive nia golvbrunnar allt mellan 45-100 ksek. 3-5 dagar?

Eller bila upp hela källargolvet och göra om allt. >100 ksek och några månaders jobb?

Källaren är odränerat och huset från 1966.

Alla kommentarer välkomna.
 
  • Rostangripen golvbrunn på ett grönmålat betonggolv som verkar vara i dåligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostangripen golvbrunn med synligt skadad och delvis bortbruten gallerdel, rör och brunnavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostangripen golvbrunn med lyft bort golvrist på ett gulmålat betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kostar väl inga 100k att bila bort de där och byta ut? Vad snackar du om?
 
Bila upp hela golvet för att komma åt avloppsledningar (gjutjärn dessa också) för dessa är nog lika rostiga som själva brunnar.
 
S
S SorMat skrev:
Bila upp hela golvet för att komma åt avloppsledningar (gjutjärn dessa också) för dessa är nog lika rostiga som själva brunnar.
Varför ska allt bilas bort? Du bilar rännor där rören ligger och där avloppen ligger, byter ut, gjuter igen.

Några dagars jobb för en amatör.
 
Går inte avloppsrören hela vägen fram till kommunens system, dvs en bit utanför huset?

Amatör är jag inte utan en total nybörjare.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Det smartaste är som sagt att såga nya gravar åt nya rör och bara bila brunnarna samt där de ansluter till andra stammar. Hur jobbigt det blir beror så på antalet anslutningar samt tjocklek på betongen. Sedan skall man gjuta igen. ”Ett par dagar” är en ”mindre” underdrift.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad menar du med "Ska jag backa ur från husköpet"? Har du bara lagt bud eller har du skrivit kontrakt?
 
Vunnit budgivning. Kontrakt ej skriven ännu eftersom vi vid andra undersökningen blev skrämda av avloppens skick.

Tänkte att inreda källaren till nåt fint men kan bli så att avlopp äter hela den budgeten. Därför tveksam.
 
Skånepöjk
Äh låt skiten vara, håller säkert 25 år till.
Det är även på bottenvåningen med ”mark under avloppet”, så om det mot förmodan läcker så händer inte ett skit med huset.
Det är inget problem nu, oroa dig den dagen det blir problem och då kanske en relining kan funka för dig?
Jag relinade ungefär det du har och det gick svinbra :)
 
C
Glöm relining, det där är inget att hålla på att dona med.

Samtidigt ser det förmodligen betydligt värre ut än det är. Gjutjärn rostar långsamt. Så länge vattnet rinner som det skall kan det säkert funka ytterligare några decennier och är det en oisolerad/oinredd källare är skaderisken minimal så länge man inte gör något dumt.

Spola ur brunnarna ordentligt med högtryckstvätt om du vill fräscha upp det lite, planera i lugnt och ro för ett stambyte, och var glad för att ingen börjat i fel ände så att du blir tvungen att bila upp nya fräscha ytskikt.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Det ser värre ut än vad det är, rost bygger nått ofantligt. När vi renoverade vårt badrum knäckte jag sönder botten på brunnen för att se statusen och det var 4 mm friskt järn kvar efter 57 år.

Sug ut vattnet, skrapa och rensa brunnen. Om man vill kan man måla med nån färg så det ser trevligare ut ett tag. Så gör man om proceduren en gång om året när det ändå behöver rensas.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Nåt måste göras om jag vill höra utrymmen till något fint.

Spolade vatten från duschen och i tvättstugan och är inte helt övertygad om att avloppen är så bra skick. Pannrummet dränerades inte utan filtrerades genom rost. Ska kolla med lokala firmor och ha kontraktet svävande tills undersökning är klar.
 
Vad menar du med ngt fint? Behöver du ens en brunn där? Kanske kan vara ett alternativ att bila bort brunnen och plugga röret?
 
C
S SorMat skrev:
Nåt måste göras om jag vill höra utrymmen till något fint.
Precis. Skall du renovera utrymmet byter du så klart stammar innan du t.ex. lägger klinkers på golvet.

Lös rost och annat bös i brunnarna är inte problemet, det är bara att skopa/skrapa/spola bort. Det som händer är att det till slut rostar igenom någonstans och sen söker sig rötter dit och sätter igen hela röret. Eller så blir det ett haveri på röret och det åker in sand, stenar och skit och sätter igen.

Ett större bekymmer är hur ledningarna uppe i huset ser ut, men det kanske är stambytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.