P pmd skrev:
Optimist. En obligatorisk anmälan för installation av VVS får antagligen som följd att man måste göra en bygganmälan för hela bygget.
Jag är inte pessimist. Jag är realist.
Nej det tror jag inte. VVS kommer också i ett sent skede i byggprocessen. Du kan bygga klart huset och sedan anmäla att du kommer att koppla in VA och en fläkt. Lär ju inte behövas fasad och k-ritningar för det.
 
P
Det ju på hur reglerna är formulerade. Jag tror att man åker på en sanktionsavgift om man inte anmäler hela bygget.
/Realist

PS. Jag hoppas förstås att du kommer att ha rätt. DS.
 
P pmd skrev:
Det ju på hur reglerna är formulerade. Jag tror att man åker på en sanktionsavgift om man inte anmäler hela bygget.
/Realist

PS. Jag hoppas förstås att du kommer att ha rätt. DS.
Jo men hela regeländringen är ju till för att man inte ska behöva anmäla bygget.

Tror du att lagförslaget kommer att omringas av kommunala tjänstemän som skjuter det i sank?

Typ det blev inga Friggebodar eller Attefallshus för kommunerna tyckte annat?

Om en regering med majoritet vill något tydligt brukar man kunna uppnå det imo.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Så man kommer söka bygganmälan ... []
Det här är väl problemet? Att Kommuner som helt plötsligt inte fick bestämma över medborgare försökte göra så att man ficka söka bygganmälan.
Rätt vore väl att man gör en bygganmälan, inte söka.

Och nu stoppar man kommuner från att dj*vlas med medborgare.
Den här ändringen hade inte behövts om kommunerna inte försökt lägga fällben.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Innefattar slopad anmälningsplikt även om man vill bygga ut huvudbyggnaden med 15 kvm (med attefallsreglerna), exempelvis ett uterum?
 
P
B Bob Orange skrev:
Innefattar slopad anmälningsplikt även om man vill bygga ut huvudbyggnaden med 15 kvm (med attefallsreglerna), exempelvis ett uterum?
I inlägg #4 finns en länk till regeringens promemoria, i vilken förslaget till ändring av plan- och byggförordningen finns.

När det gäller tillbyggnad tolkar jag det nya förslaget till lydelsen som att det inte omfattar tillbyggnad av huvudbyggnaden, utan enbart omfattar tillbyggnad av ett komplementbostadshus.
 
  • Gilla
Bob Orange och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår tanken med detta - att underlätta för att få igång byggandet av mindre bostäder. Kraven på en bygganmälan idag är identiska med en bygglovsansökan, skillnaden är att du inte behöver lov, kommunen kan inte säga nej. Jag ser dock ett par problem. Ansvaret flyttas till byggherren, denne kanske tror att dennes fastighet omfattas av "attefallsregler" och sätter igång byggandet och lägger någon miljon på det hela. Sedan måste hen riva allt. I mitt yrke stöter jag på en hel del krångligheter kring en attefallare, hur stor får den vara? Utsättning, regler för hur långt från tomtgräns och väg etc. Det är inte trivialt att veta hur man mäter BTA, byggnadshöjd, medelmarknivå etc. Kommunerna kommer gissningsvis få en hel del tillsynsärenden med tråkiga processer i efterhand för att byggherren inte visste bättre.

I min värld kanske man borde se över vad som krävs för en bygganmälan istället och förenkla. T.ex att det räcker med a-ritningar och förenklad nybyggnadskarta samt att man i övrigt följer BBR om byggnaden är tänkt att användas som bostad.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
P
P Peckaluren skrev:
Det är inte trivialt att veta hur man mäter BTA, byggnadshöjd, medelmarknivå etc. Kommunerna kommer gissningsvis få en hel del tillsynsärenden med tråkiga processer i efterhand för att byggherren inte visste bättre.
Byggherren bör förstås ta hjälp av kommunens bygglovsavdelning för sånt. Fråga vad som gäller och vilken dokumentation som krävs (och enligt vilket regelverk). Kommunens olika avdelningar är till för att ge service åt medborgarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.