Ska bygga ikeakök som nedan.
Kruxet nu är att det saknas ca 1cm i takhöjd.

En variant är att sätta högskåpet 1cm ner, så benen är 7cm istället för 8cm. Då kommer övre luckorna vara i synk. Men det blir skillnad i nederkant då..

Vad kan man annars göra?


Teknisk ritning av möbel, dimensioner, monteringsmått, minst 2 cm avstånd uppåt anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt alla skåp 1-2 cm lägre?

Ikeas "nya" standardhöjd på bänken gör ändå att du får problem att hitta vitvaror som passar om du maximerar höjden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätt alla skåp 1-2 cm lägre?

Ikeas "nya" standardhöjd på bänken gör ändå att du får problem att hitta vitvaror som passar om du maximerar höjden.
Det är inga problem att hitta vitvaror.
Alla större som kedjor som säljer vitvaror har koll på vad som passar i ett Ikea kök .
 
Jag hade iallafall enorma problem att hitta spis och diskmaskin som passar 90 cm hög bänk. Jag var i kontakt med flera tillverkare och dom bekräftade problemet.
Diskmaskinen gav jag upp på och köpte en integrerad. Spisen står på en planka i bakkant och jag fick tillverka nya fötter i framkant.

Med inbyggda vitvaror är det såklart inga problem.
 
Istället för att använda skenan kan man skruva fast överskåp direkt då blir ingen mellanrum tak-skåp. Dock lämna kvar 5mm så mindre risk lucka slår på taket
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade iallafall enorma problem att hitta spis och diskmaskin som passar 90 cm hög bänk. Jag var i kontakt med flera tillverkare och dom bekräftade problemet.
Diskmaskinen gav jag upp på och köpte en integrerad. Spisen står på en planka i bakkant och jag fick tillverka nya fötter i framkant.

Med inbyggda vitvaror är det såklart inga problem.
Saxat från 30 punkt se.

Extra hög diskmaskin
Fler och fler väljer idag att anpassa höjden på köksbänken efter deras egen längd. Om du har köksbänkar som är lite högre än standardhöjden behöver du också en extra hög diskmaskin. En extra hög diskmaskin har en variabel höjd på 86,5 – 92,5 cm jämfört med en vanlig diskmaskin som har variabel höjd på 82 – 87 cm. Du hittar Trettis utbud av extra höga diskmaskiner genom att filtrera sökningen under ”specifika egenskaper” i menyn till vänster
 
A Argastesnickaren skrev:
Saxat från 30 punkt se.

Extra hög diskmaskin
Fler och fler väljer idag att anpassa höjden på köksbänken efter deras egen längd. Om du har köksbänkar som är lite högre än standardhöjden behöver du också en extra hög diskmaskin. En extra hög diskmaskin har en variabel höjd på 86,5 – 92,5 cm jämfört med en vanlig diskmaskin som har variabel höjd på 82 – 87 cm. Du hittar Trettis utbud av extra höga diskmaskiner genom att filtrera sökningen under ”specifika egenskaper” i menyn till vänster
Ja, jag tittade på dom. De enda som kostar under 15 000 är cylinda och problemet är att luckan slutar 17-20 cm från golvet vilket ser skitfult ut.
 
useless useless skrev:
Ja, jag tittade på dom. De enda som kostar under 15 000 är cylinda och problemet är att luckan slutar 17-20 cm från golvet vilket ser skitfult ut.
Kollade på integrerade diskmaskiner som passar Ikea.
19 stycken från 5990 kr på trettio.
Köpte själv en Siemens för under 8000 kr efter rabatt till mitt Kvik kök som har samma höjd.
 
Jag hittar ingen bättre bild, men så här såg det ut med en extra hög electrolux.

Ett rörigt utrymme med köksskåp, en gammal boombox och en diskmaskin under installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.