Vid pulssignalering fungerade det att knacka, blev samma som nummerskivan.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
På tal om telefonkiosker: Har ni glömt att det brukade sitta skyltar med "Stoppa sabbet" inne i kioskerna? Det var väl lite av ett nöje för den tidens unga busar att gå in i telefonkiosken, slita av sladden till luren eller skruva bort och kasta mikrofonen. Fylla myntinkastet med tuggummi förekom väl också.

Förutom att det var retfullt att komma till en "sabbad" telefon kunde det vara direkt farligt om någon behövde ringa efter ambulans eller polis.

Tur att man har fått ordning på det sabbet. För det är väl ingen som sabbar sin egen mobil nu för tiden?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
På tal om telefonkiosker: Har ni glömt att det brukade sitta skyltar med "Stoppa sabbet" inne i kioskerna? Det var väl lite av ett nöje för den tidens unga busar att gå in i telefonkiosken, slita av sladden till luren eller skruva bort och kasta mikrofonen. Fylla myntinkastet med tuggummi förekom väl också.

Förutom att det var retfullt att komma till en "sabbad" telefon kunde det vara direkt farligt om någon behövde ringa efter ambulans eller polis.

Tur att man har fått ordning på det sabbet. För det är väl ingen som sabbar sin egen mobil nu för tiden?
Nä nuförtiden blir vi rånade på dom istället 🤬
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hade för mig att man sa att det var för att den som ringde inte visste om den ringde till en mobil och därför inte skulle betala mer, men det kan väl inte stämma?
Nej inte i GSM-systemet iaf. Det hade alltid separata riktnummer, som är kvar idag.

Men om han hade företag så kanske han hade en koppling till sin mobil via någon växel, och då gick det naturligtvis inte att se om man ringde en mobil.
 
Och det där fantastiska när man fick bonus på sin mobil ju fler/längre samtal man tog emot.
När folk på jobbet/skolan letade fram nån telefon som stog gömd i nån skrubb, ringde upp sin egen mobil och la av luren.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nån som kommer ihåg Metagram & Comviqs suveräna sekreteraservice?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att man kunde slå numret med "klykan" på vanliga fasta telefoner är ingen skröna. Om det har gått att ringa gratis från betaltelefoner med denna teknik har jag ingen aning om. Också hört det men det kan mycket väl vara en skröna.
Ja min mor var fena på det efter att ha jobbat som växeltelefonist i sin ungdom. Det gick fortare och man slet inte på pekfingret. Om de skulle använda fingerskivan så använde de en penna att slå med.

Och det skulle inte förvåna mig om det gick att lura en telefonautomat men jag hittar inget vederhäftigt. Här är en rolig sida som dock verkar vara lite senare. Jag vet inte hur pålitlig den är, men att lura felanmälan att ringa åt dig genom social engineering, det tror jag definitivt på iaf. :)
 
En sådan här Ericovox 200 hade jag hemma runt 1980 och tror den hade knappsats för pulser och högtalare i den. Var knappast vanlig hos privatperson, men tillverkades i den Ericssonfabrik där jag hade mitt första arbete.
Vintage Ericovox 200 telefon med knappsats och högtalare från 1980-talet på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Var det så i Sverige? Jag kommer inte ihåg måste jag erkänna. Det var så i USA vet jag; vilket hindrade utbyggnaden/acceptansen av eftersom folk inte svarade i sina mobiler. De ville inte ta kostnaden.

Man kunde inte ta extra betalt av den som ringde eftersom det inte gick att se på numret om man ringde en fast telefon eller en mobiltelefon. De fick stora problem iom att fler skaffade sig mobiler eftersom numren i riktnummerområdena tog slut. Så de fick dela in i allt finare och mindre riktnummerområden. (Och lokalsamtal var också gratis i USA av hävd, så det blev verkligen inga pengar in i systemet.)

I Sverige/Europa så gick det dock att ta extra betalt av den som ringde en mobiltelefon eftersom man tydligt såg (och, nästan, fortfarande ser) på riktnumret att det är just en mobil man ringer och då kunde man klämma uppringaren på extra betalt. Det blev heller inget "straff" för den som svarade, så det gjorde man gärna.

Men jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg hur det var på NMT-tiden. Hade bara en sådan telefon, en gång (släpbar; stor som ett halvt bilbatteri) och den var lånad från Telia.
Var det inte Komviq med K där man även betalade för inkommande samtal? Telefonerna hade ett 08-nummer och inte 010 som NMT.
 
A AndersS skrev:
Jag höll på med T80, taxi Stockholm, med 12 basstationer och även vid behov F80 , färdtjänsten med 200 små bussar och 4-5 basar. Var i Kista, besökte Norra stationsgatans och Årstafilialerna som skyltades Sonab.
Och du menar att MTD ersattes
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Var det inte Komviq med K där man även betalade för inkommande samtal? Telefonerna hade ett 08-nummer och inte 010 som NMT.
Ja det var Comviq.
 
M Manhunter skrev:
Ja det var Comviq.
Comvik.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Ah, där ser man. Så det fanns en operatör som inte såg ljuset. Och där ser man även varför det sättet att göra det på inte blev någon vidare framgång.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Att man kunde slå numret med "klykan" på vanliga fasta telefoner är ingen skröna. Om det har gått att ringa gratis från betaltelefoner med denna teknik har jag ingen aning om. Också hört det men det kan mycket väl vara en skröna.
Jo det gick. Vi hade en telefonhytt på S1/StabSbS i Uppsala som vi ringde gratis från på det viset och hade dessutom en diod & strömbrytare inkopplad som användes för att "komma förbi" periodmarkeringen.
Visserligen observerades det av Televerket som kom på besök men när kompanichefen frågade ut oss var det ingen som kunde minnas nåt.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
På våran skola hade någon borrat ett hål och satt in ett snöre i en slant.
Så kunde man göra med enkronor när man spelade flipperspel också.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är femtioöringar tror jag. Jämför med bilden i bilfönstret, så skulle i alla fall jag säga att de är för stora för att vara tioöringar.
Tre reklampenningsplånböcker med tioöringar och telefonnummer till tjänsteföretag.
Det är tioöringar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.