Jag överväger att köpa ett hus där badrummet är nyrenoverat. Till min förskräckelse har man satt våtrumsmattan över befintligt fönster. Det vill säga att du ser fönstret utvändigt men inte om du är inne i badrummet! Det är ett fint fönster och jag skulle vilja ha det fönstret så som det är tänkt.
Duschen är på andra sidan badrummet så fönstret riskerar inte att bli utsatt av vatten.

Min fråga är om man kan öppna upp i våtrumsmattan och få fönstret användbart igen? Eller behöver jag renovera om badrummet för att få godkänt tätskikt?

Tacksam för input!
 
  • Wow
  • Gilla
Såkesöd och 3 till
  • Laddar…
Mattan sitter ju rimligtvis på en gipsskiva, det är väl inte tomt bakom mattan?
Får du tag på rätt mattläggare så fixar dom det säkert men säkert inget som vem som helst tar på sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad tror du kan hända om du öppnar upp för fönstret? Om det är ditt hus får du ju stå för eventuella konsekvenser. Det är ju inte olagligt på något sätt. Fönster i badrum utsätts för mycket fukt (kondens) så räkna med ökat underhållsbehov.
 
Kan de vara så att tidigare ägare gjort denna lösning just pga tidigare vattenskador?
För att undvika bygglov kan man göra precis så som dem gjort. Det ser oförändrat ut på utsidan (fönstret syns) men inifrån en hel vägg.

Fönster i duchutrymmen kan dra år h*, talar utifrån två badrumsrenoveringar pga vattenskada för fönstret under loppet av 8år. Behåll rummet som det är.
 
Annars är det väldigt trevligt med dagsljus I badrummet. ;)
Med bra ventilation behöver det inte vara något problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
N nordstrommm skrev:
Fönster i duchutrymmen kan dra år h*, talar utifrån två badrumsrenoveringar pga vattenskada för fönstret under loppet av 8år. Behåll rummet som det är.
Va?! Det har funnits fönster i alla bad- och duschrum jag haft och det har aldrig ställt till några problem. Iofs har inte fönstret varit i själva duschen, utom i ett fall när fönstret var ovanför badkaret, men det är det ju inte i det här fallet heller.
Din teori om bygglov känns logisk!
 
  • Gilla
Moltaz1 och 4 till
  • Laddar…
Poesei Poesei skrev:
Jag överväger att köpa ett hus där badrummet är nyrenoverat. Till min förskräckelse har man satt våtrumsmattan över befintligt fönster. Det vill säga att du ser fönstret utvändigt men inte om du är inne i badrummet! Det är ett fint fönster och jag skulle vilja ha det fönstret så som det är tänkt.
Duschen är på andra sidan badrummet så fönstret riskerar inte att bli utsatt av vatten.

Min fråga är om man kan öppna upp i våtrumsmattan och få fönstret användbart igen? Eller behöver jag renovera om badrummet för att få godkänt tätskikt?

Tacksam för input!
DO IT! Skulle inte tveka.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Va?! Det har funnits fönster i alla bad- och duschrum jag haft och det har aldrig ställt till några problem. Iofs har inte fönstret varit i själva duschen, utom i ett fall när fönstret var ovanför badkaret, men det är det ju inte i det här fallet heller.
Din teori om bygglov känns logisk!
Allt handlar om var fönstret är placerat i förhållande till duschen. Har bott i en lägenhet där fönstret satt ovanför badkaret. I den föreningen hade vi jätteproblem med fuktskador på grund av detta! När husen byggdes badade man. Numera duschar man dvs vattnet kom mera direkt. Resultatet var inte bara att "alla" fönster blivit förstörda i nederkanten utan även att vatten trängde förbi fönsterramen och ned i muren av betongblock. Och på vissa ställen gick det så illa så att det blev frostsprängning av vattnet i väggen. Så placering är viktig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fönster i själva duschen skulle vara trevligt men då ska det ju inte vara vanliga fönster med träkarm utan något som är en del av tätskiktet.
Äldre hus med fönster i badrum utsattes ju inte för samma fuktbelasning som idag när hela familjen ska duscha varje dag. Förr badades det kanske en dag i veckan.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Fönster i själva duschen skulle vara trevligt men då ska det ju inte vara vanliga fönster med träkarm utan något som är en del av tätskiktet.
Äldre hus med fönster i badrum utsattes ju inte för samma fuktbelasning som idag när hela familjen ska duscha varje dag. Förr badades det kanske en dag i veckan.
Självklart vet jag att man inte duschade varje dag förr i tiden, men i det här fallet är ju inte fönstret placerat vid duschen. Då borde det inte kunna bli några problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.