Har funderingar om det lönar sig att sänka temperaturen dagtid.

Mina förutsättningar: Borohus byggt 1974 50kvm med inredningsbar vind 36kvm (idag inredd men stängd dörr och ej uppvärmd)
Isolering 140mm i väggar 195mm i tak halvkass isolering i mellanbjälklag, källare 50 kvm med nästintill ingen värme.
Luftvärmepump och endast ett övrigt oljefylld element i badrum.
Elförbrukning då även övervåningen (vinden) är uppvärmd ca 15,000 kwh/år

Frågan är om någon testat eller har kunskap om det lönar sig att sänka temperaturen under ca 9 timmar dagtid med tanke på tröghet i huset är ganska kass och det blir fort kallt om jag sänker och det tar ca 1 timme att få upp temperaturen till 20⁰C igen på fullt.
Jag har börjat sänka dagtid till 18⁰C men är tveksam till om det lönar sig då det går åt mer el i uppvärmningsfasen.

Om det lönar sig kan man då sänka ytterliggare till till tex 16⁰C?
 
Så länge du bara använder luftvärmepumpen lär det bli en besparing. Om du behöver element för att värma upp igen minskar besparingen. Jag har under denna vinter sänkt luftvärmepumpen när jag gått och lagt mig och höjt den när jag kommit hem från jobbet. Precis hur mycket det sparar vet jag inte eftersom även annat är olikt förra vinter. Men jag har förbrukat betydligt mindre el. Om det går på en timme för dig att värma upp igen har du bättre förutsättningar än jag.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det går på en timme för dig att värma upp igen har du bättre förutsättningar än jag.
Jo det tar en timme ungefär men "trögheten" i väggar och huset gör troligen att värmepumpen går mer under en längre tid än en timme innan huskroppen och alla inventarier kommit upp i samma temperatur som innan sänkningen då dessa bör kyla ner omgivande luft när dem är kallare.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T TMatt skrev:
Har du timpris borde det absolut vara lönt att anpassa uppvärmningen efter prisbilden.
Nu handlade inte frågan om vilket avtal som var bäst och hur man nyttjar det bäst utan en rent teknisk fråga om det möjligen lönar sig rent förbrukningsmässigt.
 
Tumregel 5% besparing per grad. Om du då sänker 2 C i tolv timmar per dygn blir dygnsmedeltemperaturen 1 C lägre vilket ger en besparing på runt 5 %. Sänker du 4 C blir besparingen 10 %.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt. Ett rungande "nja, ehhh, så att... kanske".
Frågan har avhandlats i mil av forum, fast för 10-20 år sen när nattsänkning var på tapeten.

En luft-luft har lägre COP ju kallare det är ute.
-Att köra hårt på kalla nätter för att stänga av på dagen kan försämra COP.
-Ligger man på gränsen vad pumpen klarar riskerar man att elpatronen går in när du väl värmer. Riktigt dåligt.
-Avfrostningen kan också ställa till det när man försöker få upp värmen igen.

En sänkning med 1 grad (givet 20 grader delta-T från början) ger ca 5% besparing. Sen reagerar ju inte ditt hus momentant på varken höjningar eller sänkningar vilket komplicerar det.

Är det enkelt för dig, prova och se vad som händer.
Men investera inte i några fancy dyra styrmojar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Freda skrev:
Nu handlade inte frågan om vilket avtal som var bäst och hur man nyttjar det bäst utan en rent teknisk fråga om det möjligen lönar sig rent förbrukningsmässigt.
Men i dagens Sverige är det svårt att inte påpeka det uppenbara. Man kan vinna en hel del pengar på att flytta förbrukningen i tid även om resultaten blir att du förbrukar fler kWh.. Givet timmavtal.
Så oftast får man hålla fler tankar i huvudet.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Om jag förstått det rätt. Ett rungande "nja, ehhh, så att... kanske".
Frågan har avhandlats i mil av forum, fast för 10-20 år sen när nattsänkning var på tapeten.

En luft-luft har lägre COP ju kallare det är ute.
-Att köra hårt på kalla nätter för att stänga av på dagen kan försämra COP.
-Ligger man på gränsen vad pumpen klarar riskerar man att elpatronen går in när du väl värmer. Riktigt dåligt.
-Avfrostningen kan också ställa till det när man försöker få upp värmen igen.

En sänkning med 1 grad (givet 20 grader delta-T från början) ger ca 5% besparing. Sen reagerar ju inte ditt hus momentant på varken höjningar eller sänkningar vilket komplicerar det.

Är det enkelt för dig, prova och se vad som händer.
Men investera inte i några fancy dyra styrmojar.
Här måste man beakta att för att få det kallare på morgonen så måste man stänga av oftast flera timmar tidigare. Det vill säga när det är som kallast ute och cop är som sämst.

För att sedan få varm igen till kvällen så måste man starta på eftermiddagen när det är som varmast och cop är som bäst.

Det är alltså möjligen en fördel ur cop-perspektiv att sänka temperaturen på dagen och inte det omvända.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Här måste man beakta att för att få det kallare på morgonen så måste man stänga av oftast flera timmar tidigare. Det vill säga när det är som kallast ute och cop är som sämst.

För att sedan få varm igen till kvällen så måste man starta på eftermiddagen när det är som varmast och cop är som bäst.

Det är alltså möjligen en fördel ur cop-perspektiv att sänka temperaturen på dagen och inte det omvända.
Det framgår inte superbra av mitt inlägg. Men det var lite det jag menade. Det är så mycket som påverkar, och potentiella ideala vinsten så liten, att man får helt enkelt prova.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Nu handlade inte frågan om vilket avtal som var bäst och hur man nyttjar det bäst utan en rent teknisk fråga om det möjligen lönar sig rent förbrukningsmässigt.
Ok. Då bedömer jag det som ganska lönlöst att variera inomhustemperaturen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det framgår inte av mitt inlägg att jag har även en lägre temperatur på natten, 18°C så det är väl i princip bara på helger och på vardagar mellan 16 - läggdags som jag vill ha en behaglig inomustemperatur på ca 22°C.
Men eftersom jag kommer hem olika tider så har jag nu fixat styrning via WiFi och app och kan då öka temperaturen nån timme innan jag kommer hem. Jag tänker absolut testa att sänka till 16°C på dagtid då ingen är hemma men kör nog 18°C på natten.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.