Hej!

Har rivit en vägg där en del el passerade genom. Fick hjälp av "min" elektriker att dra om så att allt ska fungera efteråt, men vill förbereda så mycket som möjligt innan jag ringer honom igen. Han är en upptagen man så ju färre "onödiga" besök här desto bättre.

I taket ser det ut såhär nu. Vill sätta rotdosor med lock eller om det finns någon annan lösning så att han sedan kan skarva ihop rätt. Det är inkommande i en av rören och sen ska det vidare ut till taklampor via de andra. Det är en luftspalt innanför efter 3-4 cm men rören går upp i betongen ovanför.

Elektriska kablar går genom två plast genomföringsrör i en öppen betongvägg vid takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag det enklast och snyggast?



(Strömmen kommer styras med shellypuckar i takdosorna som trådarna leder till i andra änden sedan. Inkommande är via den treledade kabeln, den kommer ut ur ett rör på ett annat ställe och kommer gå ett par decimeter längs väggen in i en dosa, därav inte lösa trådar. Tror inte jag orkar fräsa i den stenhårda prefab-betongen..)
 
Inga förslag?

Tror jag har landat i att fälla in en dubbel rotdosa i taket. Verkar kunna täcka båda nuvarande hålen med den, kanske får snygga till lite i ändarna men det borde ändå vara by the book med rör in i dosan och se ok ut med ett dubbeldos-lock som täcker allt sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.