Hej

Putsade i somras om fasaden på mitt hus byggt i lättbetong.
Den tidigare fasaden var stående träpanel med bakomliggande cellplast, uppsatt i början av 80-talet och spikad direkt i lättbetongen. Ursprungligen har huset puts och det var det vi ville tillbaka till.

Vi valde STO och deras system StoTherm Mineral med 3 cm mineralullsisolering (främst för att förbättra kalldrag från gamla murfogar, utan att för mycket sabba husets estetik). Längst ut sitter StoLotusan smutsavvisande ytputs.

Resultatet blev mycket bra, så när som på ett par tre-fyra ställen. Här syns ljusbruna fläckar ca 3 cm i diameter på fasaden (som i övrigt är kritvit, så det syns rätt bra). Min teori är att detta är gamla rostiga spikar som träpanelen har suttit uppe med, som alltså missats att dras ut i sin fulla längd eller gått av när hantverkarna gjorde det jobbet, och som blivit fuktiga i somras när fasaden varit helt naken och nu blöder igenom putsen.

Är det någon som har en idé vad man kan göra åt detta? Jag har väldigt god relation med hantverkarna och 10 års garanti, så det är mer eller mindre självklart att de kommer att åtgärda detta utan kostnad. Samtidigt vill jag självklart ändå göra så litet ingrepp som möjligt på huset, eftersom jag levt tillräckligt med hantverkare ändå :). Räcker det sannolikt med att måla en vända till med lotusanfärgen, eller finns det någonting annat man kan göra utifrån (typ applicera shellack eller annat medel utanpå putsen och sen måla med lotusanfärgen igen), eller måste befintlig puts, armering och isolering ned där missfärgningarna finns för att där kunna rostbehandla eller få bort hela spiken? Någon som varit med om det tidigare?

Tacksam för synpunkter och tankar.

Mvh
 
Förhåller det sig som du misstänker, hade tjockare isolering eliminerat problemet. 3 cm är liiite. Vänta och se om rostfläckar uppkommer på fler ställen innan ni åtgärdar.
Små rostfläckar, 5-10 mm dyker upp ibland ifall man har förorenat putsen med någon slags stålflisor. Har sett det ett par gånger, men lyckades aldrig lista ut om flisorna fanns i hinkarna med putsen, eller om putsen förorenades på bygget. I ditt fall, lutar det nog åt något under putsen som korroderar. Testa med en metalldetektor över fläcken, och sedan intill.
 
Tack för svar. 3cm är lite, men det var å andra sidan helt medvetet :). Vi ville inte försämra husets energiprestanda jmf den tidigare cellplasten, men inte heller förbättra det på bekostnad av den ursprungliga arkitekturen vi ville tillbaka till.

Skall nämna det om metalldetektor för hantverkarna. Förhoppningsvis räcker det att göra något "utifrån", dvs inte bryta upp putsen runt fläckarna i fråga. Korrosionen borde väl avstanna i takt med att väggarna torkar upp. I min bok skall ju inte isolering och stenvägg vara permanent fuktiga, speciellt inte mot bakgrund av att lotusanputsen skall vara väldigt avvisande mot inträngande vatten/fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.