Håller på att installera en vattenmantlad kökspanna, Wamsler K158, 18Kw.

Tänker ansluta den till acktank via en laddomat.

Har en fundering kring rörgenomföring av vattenanslutningar till pannan.

Tänker använda 28mm kopparrör från acktank upp genom golvbjälklag för att ansluta till köksspisen.

Håller som bäst på att gjuta ett litet fundament som spisen skall stå på. ( tänker göra spår i gjutningen så eventuella vatteläckage rinner fram framför pannan)

Funderingar:

Hur gör proffsen en genomföring genom golvbjälklaget (träbalkar,spån,trägolv,betongfundament) på ett vattensäkert sätt?

Direkt under spispannan står en CTC panna med en pelletsbrännare, så man kanske ska brandsäkra genomföringen på något sätt?

Mellan genomföring och pann-anslutning måste det vara en flexibel slang eftersom det inte finns möjlighet att göra vatten-anslutningen efter att pannan står på sin plats. Pannan måste alltså anslutas till vatten och sedan baxas på plats där den skall stå - vad finns det för flexibla slangar som lämpar sig för denna typen av anslutning?

Bifogar en bild som visar var pannan skall stå och var vattenanslutningen kommer upp genom golvet.
Renoveringsarbete med markerade vattenanslutningar och genomföring för spispanna mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att jag vet hur de brukar göra men jag tror nog du får tänka om med anslutningen iallafall. Kan du inte ansluta nåt på baksidan så skulle jag nog hellre dra ut rör så delningen blir på sidan på nåt vis. Och därifrån ner i källare. Då kan man ha bra expansionsskarvar där också om det nu behövs.
 
S Stefan1972 skrev:
Inte för att jag vet hur de brukar göra men jag tror nog du får tänka om med anslutningen iallafall. Kan du inte ansluta nåt på baksidan så skulle jag nog hellre dra ut rör så delningen blir på sidan på nåt vis. Och därifrån ner i källare. Då kan man ha bra expansionsskarvar där också om det nu behövs.
Tackar för input :)

Anslutningen till pannan är på baksidan av den - en framledning och en retur.
Pannan verkar inte heller ha någon inbyggd avluftning - så man måste även joxa till en avluftning vid den översta anslutningen till pannan.

Rören måste ju någonstans gå genom golvet till källaren där laddomat och acktank finns.

Det jag funderar på mest är ifall rörgenomföringen ska ske "rör i rör" eller ifall man kan köra igenom hårda kopparrör och täta med någon slag fog?
Kanske ett plaströr typ vp-rör och kopparrör i det?
Eller finns det pex-plaströr som passar för anslutning av spispannor?
e t c....

Förstår inte riktigt vad du menar med "delningen blir på sidan".
 
jag menar att du monterar rör på pannan som går ut åt sidan, bredvid den alltså. Då kan du skjuta in pannan och ha rörnedgången på sidan av den så att säga. Då får du skarvar som är åtkomliga även om det såklart medför en låda för schaktet nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.