Hej,
har en fråga till den samlade expertisen på forumet.
Ny på forumet och min första fråga, men det lär väl bli flera!

Vi renoverar duschutrymmet i fritidshuset pga en vattenskada, allt arbete utförs av en byggfirma.
Har nu en fråga beträffande rördragning, se bifogade foton.
Från toaletten där varmvattenberedaren finns dras varmvattenrör och kallvattenrör genom hallen in till duschutrymmet.
Jag är inte nöjd med hur rören förankrats i väggen samt dragits genom det upptagna hålet i hallväggen in till duschutrymmet.
Tycker själv att rören borde kunna dras längs väggen samt bockats till i kröken istället för som på fotot hänga i luften som en tvättlina.
Enligt VVS-installatören som utfört arbetet kan kopparrören i hallen inte böjas till tillräckligt och det är branchregler som styr hur man ska utföra rördragningen vid en väggenomgång.
Enligt VVS-installatören var han tvungen att lägga ingången för vattnet i duschutrymmet en bit ut från väggen, anledningen till detta är för mig oklart, men jag kan leva med detta.
Däremot rördragningen i hallen har jag svårt att acceptera.

1) Kan man göra rördragningen i hallen och genomgången till duschutrymmet på ett snyggare sätt?
2) Hur borde VVS-installatören ha gjort och med vilken typ av rör och kopplingar/anslutningar?
3) Skulle ni godkänna en rördragning som denna?
4) Några andra tankar eller synpunkter

Med vänliga hälsningar,
Janne

Dubbla metallrör och anslutningsplattor monterade vid vägg och golv, troligen rörinstallation i badrum eller kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral vid vägg, kablar, öppning i tak, isolering synlig, trätak, installation med synliga komponenter, viss slarvighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om hall väggen är en uppreglad innervägg borde prisol eller pex kunnat dras dolt om du så önskat.
 
Är det där samma genomgång fotat från var sin sida om väggen? I så fall fattar jag inte varför han inte gått rakt igenom den, det ser ju dessutom ut som han han provborrat flera gånger i väggen. Det skulle ju bli snyggare med en "rak" genomgång för att slippa de fula böjarna på båda sidor.
Tycker du ska fråga honom varför det blev som det blev.
 
V
D Dublin skrev:
Är det där samma genomgång fotat från var sin sida om väggen? I så fall fattar jag inte varför han inte gått rakt igenom den, det ser ju dessutom ut som han han provborrat flera gånger i väggen. Det skulle ju bli snyggare med en "rak" genomgång för att slippa de fula böjarna på båda sidor.
Tycker du ska fråga honom varför det blev som det blev.
Därför att de finns bransch regler som styr.
Enkelt.
 
Hej,
Fotot som visar rördragningen genom hallväggen vid säkringspanelen har tidigare gått genom de två uppborrade hålen till vänster om det fyrkantiga uppsågade hålet.
Rören var dragna genom de två runda hålen från början innan fuktskada och efterföljande renovering.

Det är samma rörgenomgång fotat från hallen respektive från duschutrymmet.

Det som stör mig är hur det ser ut i hallen med "tvättline-rören".
Kan man Dra om rören i hallen så det blir snyggare?
Kanske använda andra rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.