Tjena. Ny här och ser fram emot många intressanta diskussioner.

Nu till mitt problem.
Nyrenoverad 1800-tals villa. Bjälklag 195mm med vattenburen golvvärme.
Nydragna vattenrör i krypgrund.
De är självfallet isolerade.

Jag har dock ett hörn på huset där det gärna fryser när det går ner mot 10-15 minus.
Det tråkiga är att både dusch/badkar/toa och vasken i tvättrummet ligger i det hörnet.

Jag har en utgrävd källardel som håller ca 15grader vintertid. Kan jag vid behov ( kallare än 10 minus ) ta värmen där inne och skjuta in i krypgrunden. Givetvis via något isolerat rör. Tänker mig en paxfläkt in i ett rör.

Från väggen där ev fläkt ska sitta till hörnet där kallraset är ca 2,5m så ingen lång sträcka.

Kan tillägga att frostvakt inte känns aktuellt då det verkar behövas en kontakt till var vattenledning med resultat att det kommer bli kontakter överallt. Dessutom är utrymmet högst begränsat framkommlighetsmässigt.

Tacksam för svar.

Tommy
 
K Knuttebo skrev:
Tjena. Ny här och ser fram emot många intressanta diskussioner.

Nu till mitt problem.
Nyrenoverad 1800-tals villa. Bjälklag 195mm med vattenburen golvvärme.
Nydragna vattenrör i krypgrund.
De är självfallet isolerade.

Jag har dock ett hörn på huset där det gärna fryser när det går ner mot 10-15 minus.
Det tråkiga är att både dusch/badkar/toa och vasken i tvättrummet ligger i det hörnet.

Jag har en utgrävd källardel som håller ca 15grader vintertid. Kan jag vid behov ( kallare än 10 minus ) ta värmen där inne och skjuta in i krypgrunden. Givetvis via något isolerat rör. Tänker mig en paxfläkt in i ett rör.

Från väggen där ev fläkt ska sitta till hörnet där kallraset är ca 2,5m så ingen lång sträcka.

Kan tillägga att frostvakt inte känns aktuellt då det verkar behövas en kontakt till var vattenledning med resultat att det kommer bli kontakter överallt. Dessutom är utrymmet högst begränsat framkommlighetsmässigt.

Tacksam för svar.

Tommy
Går det inte att isolera mer?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det inte att isolera mer?
Har naturligtvis gjort ett försök. Som jag skrev så är utrymmet svåråtkomligt.
 
Välkommen till forumet Tommy!

Dragfritt där det fryser?
 
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet Tommy!

Dragfritt där det fryser?
Njae. Det är nog tyvärr inte det. Har testat att sätta igen kattgluggar utan framgång.
 
K Knuttebo skrev:
Njae. Det är nog tyvärr inte det. Har testat att sätta igen kattgluggar utan framgång.
Tack förresten 🙂
 
Jag skulle börja med att se till att stoppa draget, betongtäckmatta kan vara ett sätt.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle börja med att se till att stoppa draget, betongtäckmatta kan vara ett sätt.
Längst in i hörnet där det fryser är det ca 30 cm till mark. Menar du att lägga runt rör eller klä mot ”utsida” i krypgrunden?
 
Att värma har ju blivit ganska dyrt. Att ta bort draget, den troliga orsaken till att det fryser är billigare än att tillföra värme, förr skottades det snö mot fasader för att minska drag, öka isolering och förhindra att rör i dåligt isolerade grunder och väggar frös, numera är det få ställen som har snö och många moderna fasader tål väl inte att ha snö liggande mot sig under vinterperioden. Att isolera rören under kåken är bra, att isolera grunden och anslutningen mot fasad eller golvbjälklag invändigt eller utvändigt bör minska eller ta bort draget. Betongtäckmatta är ett rätt enkelt sätt att både isolera och hindra drag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.