Hej!
Vi har kikat på ett hus byggt 2017. Det finns en besiktningsman anmärkning på att rörgenomföring ur vägg är icke fackmässigt gjord. Röret kommer inte ut rakt ur vägg utan lite nedåt. Plast inner del sticker ut ca 5-7cm.
Troligen har de inte använt väggbockfixtur.
En del av pex delen sticker ut och sen är det metall, dvs ingen vägg bricka. Inte snyggt men dock under kommod så ej synligt. Enligt besiktning riskerar tätskikt att inte kunna montera tätskikt manschett korrekt. Skulle ni säga risk för skada är stor? Typ se bilder…
 
  • Rörkoppling med blå pil som pekar, främst grå och vita toner, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör sticker ut ur vägg, anslutet till duschmunstycke, felaktig installation, vita fyrkantiga kakel, improviserad lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ps. Bilderna är alltså inte på objektet utan för att visa hur det ser ut i princip fast ner snett…tog tyvärr inte kort. Badrummet har tätskikt korrekt monterat vid golvbrunn men en stark indikation på fel byggt? Slarv? Risk?
 
  • Gilla
Telefu
  • Laddar…
Lägg ut rätt bild annars omöjligt att bedöma. Är det en innervägg? Låter som låg risk för vattenskada.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Är det ens ett våtutrymme?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg ut rätt bild annars omöjligt att bedöma. Är det en innervägg? Låter som låg risk för vattenskada.
Ja…tyvärr har jag ingen bild
 
useless useless skrev:
Är det ens ett våtutrymme?
Japp. Samma fel i båda badrummen
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Japp. Samma fel i båda badrummen
Ok. Då är nästa fråga om genomföringarna sitter i en våtzon med krav på tätskikt? Är det tillräckligt långt från plats för bad och dusch finns det inget sånt krav.
 
useless useless skrev:
Ok. Då är nästa fråga om genomföringarna sitter i en våtzon med krav på tätskikt? Är det tillräckligt långt från plats för bad och dusch finns det inget sånt
useless useless skrev:
Ok. Då är nästa fråga om genomföringarna sitter i en våtzon med krav på tätskikt? Är det tillräckligt långt från plats för bad och dusch finns det inget sånt krav.
Jasså. Jag trodde hela badrum krävde tätskikt.Det är inte i våtzon 1.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jo det är krav på tätskikt i hela badrummet. Däremot så får det överhuvudtaget inte finnas genomföringar i duschzonen, utom det strikt nödvändiga för ex. duschblandaren.

Det vi ser på bild 1, är inte direkt fel, utöver att tätskiktet inte har "kragats" upp på röret. Tätskiktet är felaktigt på bilden. Men röret skulle kunna vara OK.

På bild 2 ser vi en koppling som sitter nästan kloss mot väggen. Det är omöjligt att där finns ett korrekt tätskikt. Kopplingen ser nästan ut att delvis vara inne i väggen.

Att ett rör kommer ut lite snett ur väggen behöver inte vara jättefel. Går den in synligt snett i själva kopplingen, så finns risk att kopplingen börjar läcka.
 
Sedan är det en sak vad reglerna säger, och en annan sak hur stor risken för vattenskada är i praktiken. En genomföring som den vi ser på bild 1 skulle jag inte vara direkt orolig för om den inte finns där man ständigt spolar vatten på den. Däremot skulle jag täta med silikon. OM kopplingen börjar läcka så vill man inte att vatten skall förlja utsidan av röret in i väggen. Silikon som tätning är dock inte i enlighet med branschreglerna, men det fungerar i praktiken, iallafall om det handlar om kortvarig belastning. En läckande koppling händer inte så ofta, och man åtgärdar förhoppningsvis ganska snabbt.

Bild 2 skulle inte ensam hindra mig från att köpa huset, men den är mer oroande eftersom det inte går att täta där, en del av kopplingen är i praktiken inne i väggen.

OM man ser sådant här i ett relativt nybyggt badrum, skulle jag inte värdera badrummet särskilt högt, det visar att den som utfört arbetet inte vet vad han håller på med. Och det är stor risk för fler osynliga fel.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På bild 2 ser vi en koppling som sitter nästan kloss mot väggen. Det är omöjligt att där finns ett korrekt tätskikt. Kopplingen ser nästan ut att delvis vara inne i väggen.
H hempularen skrev:
ild 2 skulle inte ensam hindra mig från att köpa huset, men den är mer oroande eftersom det inte går att täta där, en del av kopplingen är i praktiken inne i väggen.

Det är väl en väggbockfixtur från Vatette som man inte har bemödat sig med att kapa efter kaklingen?
Troligen helt korrekt utfört förutom det estetiska.


Blå plastcylinder med handtag och stödben, troligen en del av en större apparat eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Jag tycker att bild nr 1 ser ut att vara ifrån en toa eller tvättstuga där endast golvet med uppvik krävs..
 
Bilderna är princip bilder. Men plast pex sticker ut utan metall manchett. Badrum båda, men under handfat. Jag gissar också att det inte är stor skaderisk. Men tyvärr verkar det inte finnas intyg. Byggt 2017 - fiskarhedenvillan
 
Någon metallmanschett behövs inte.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Bilderna är princip bilder. Men plast pex sticker ut utan metall manchett. Badrum båda, men under handfat. Jag gissar också att det inte är stor skaderisk. Men tyvärr verkar det inte finnas intyg. Byggt 2017 - fiskarhedenvillan
Tyvärr är det bara gissningar du kommer att få, än så länge. Utan att veta hur långt från dusch, eller hur långt från hörn och golv. Samt mer exakt hur det verkligen ser ut.
Men som @hempularen sa tidigare, så behöver det inte vara risk för vattenskada, även om man inte följt reglerna exakt. Även om det är lite risk för skador, så finns det ofta åygärder som minskar riskerna iallafall.
Be mäklaren/säljaren att få komma och titta på dessa genomföringar igen, och fota dem. Om det finns anmärkningar i besikningsprotokollet sä är det inget konstigt att man vill undersöka dem närmre.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.