T Troedsn skrev:
Största skillnad mellan bygg och andra yrkesgrupper är att man ena dagen kan var 1.5h hemifrån och vara på arbetsplatsen 7-16 och nästa dag 25 minuter hemifrån.
Det är som sagt inget så väldigt ovanligt. Nu sedan några år är jag inte så mycket på resande fot. Men tidigare för 10-15 år sedan kunde jag gå på lunch och under lunchen: "Du skall vara i Edinburgh i morgon bitti, mötet börjar klockan 08, planet lyfter kl 14 idag". Det hände inte med så kort framförhållning dagligen, men typ en gång i månaden. Jag reste oftare till Arlanda på morgonen än till kontoret. Brukade klara mötena utan övernattning, så bara ut över dagen.

Min son har en kompis, de var ute ett gäng i Europa på semester. Kompisen blev uppringd av sin chef: Möte NU. "jag är på semester i södra Europa", "visst faaan, OK möte här efter lunch då". Kompisen var tillbaka med gänget lagom till kvällens klubbrunda.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Hantverkaren jobbade 07.30 - 15.00 hemma hos kunden. Står tydligt i tråden.
Men innan hantverkaren kör till kund går han igenom så han har allt som han behöver och när han kommer tillbaka till firman ska han rensa bilen och skriva faktura eller anser du att han inte ska få betalt för den tiden
 
  • Gilla
Frångolvtilltak och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du brukar ha hjärnan på skaft👍

Självklart ska man betala hantverkarens resor om man inte fått ett fastpris för jobbet. Däremot tycker jag att man bara betalar för tiden Mellan företagets adress och kunden varje gång kunden kommer oavsett om hantverkaren gör 30 jobb i samma område.

Servicebilens fasta kostnader borde ingå i timpenningen och de rörliga i km tiden.

Man ska bli informerad om man har en minimitid

300% på materialet är absolut inte rimligt men 10-15% på listpriset hos grossen oavsett vilka rabatter man har. Större firmor har större rabatter hos Ahlsell än mindre.

Håller med dig om att detta ska det informeras om MEN anser att det även är upp till kunden att fråga när man beställer jobbet. Har man dessutom ett fast pris för hela jobbet så borde man kunna få materialet specat i förväg med ca pris.
Förstår jag rätt att du, om du har 30 kunder/jobb i samma område, tycker det är okej att fakturera en resa mellan företaget och varje kund, dvs 30 ggr faktisk kostnad?

Förstår jag även rätt att du anser att 10-15% på Ahlsells listpriser är ett rimligt påslag?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Men innan hantverkaren kör till kund går han igenom så han har allt som han behöver och när han kommer tillbaka till firman ska han rensa bilen och skriva faktura eller anser du att han inte ska få betalt för den tiden
Har inte skrivit nånting om det vad jag kan se.

Tycker du att en hantverkare ska fakturera kunden när den gör admin för företaget, exempelvis skriver fakturor?
 
M mojjen skrev:
Ok, men vad är ditt uplägg med din arbetsgiavare?. Får du bara lön för de timamr du kan fakturera. eller får du lön även för timmar som inte är fakturerade, sett över hela året? Startar debiteringen ute hos kund, eller innan?

Det är ytterst sällsynt att en anställd kan fakturera 100% av sin avlöande tid. Självkalrt möjligt. Man kan vara timanställd och ha ett sådant uplägg. Jag förutsätter att det i sådana fall är lönemsässigt lukrativt sätt till timlön. Din inställning är dock helt rätt:)
Min nuvarande arbetsgivare är sjukt bra. Jag styr helt min egen tid och disponerar den som jag vill med en större mängd fasta kunder med vilka jag har väldigt bra relationer. Total frihet under eget ansvar. Det enda min närmaste chef vill se är att kunderna är nöjda vilket är perfekt för mig samt också ett ekonomiskt resultat vilket aldrig är ett problem. Fast månadslön och jour på det så jag taxerar över 700k vilket är okej för en simpel tekniker som är engagerad. (Stora fördelen är ocksä att vi är multinationella, överallt i världen och det är inga problem att flytta whereever om man lär sig språket och vill uppleva något annat. Min flickvän trivs... sådär här i Sverige så det lär bli att flytta så småningom när hon är färdigutbildad.)

Jag lägger ner oerhört mycket privat tid men inte för min arbetsgivare skull, utan faktiskt primärt för kundernas skull. Jag gillar mina kunder, helsköna människor många av dem och jag vill att de ska känna att jag är Superman för dem. Löser allt så fort det bara går. Somliga av dem ringer på en lördag kväll bara för att snacka skit, hur kul som helst i mitt tycke.

Jag är rätt extrem i mitt kundfokus, men jag har också ALLTID eftersträvat 100% kundnöjdhet och 99% gör mig förbannad på mig själv och mitt mål är direkt, fixa! Se till att kunden är 100% nöjd. Jag hade faktiskt 100% kundnöjdhet hos en av våra större mobiloperatörer i dryga 10år i sträck. Tror inte någon har slagit det än.

Alla är vi olika, alla har vi olika ambitioner. Jag tror att alla gör så gott man kan. Jag vill tro gott om människor. Visst finns det många idioter i alla brancher men det är självsanerande. De som bara är ute efter en quick skr.. De filtreras ut så småningom. Därför är jag så stark med orden när jag säger, värna om de som gör ett bra jobb! Haft många lärlingar under mig i varierande åldrar och bakgrunder.. Herrejösses alltså. Många hade jag aldrig anställt alls. Och dessa måste stoppas. De ska göra annat.. Å andra sidan, sista killen, snickare sen 25 år.. Total arbetsmaskin, nog smart och han gör skitbra ifrån sig, svär som fan över alla elutbildningar och kommer hem tom i bollen men, han grejar det, Killen innan, 50 bast och visste inte vad en multimeter var trots att han dokumenterat hade gått elektrikerutbildning.. Såg inte skillnad på torx och insex.. ARGHH!!! Ut med skiten. Killen innan det, tiktok är tydligen skitviktigt? Och så vidare.

Blev lite av en rant här Mojjen, sorry. Men tack :)
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Har inte skrivit nånting om det vad jag kan se.

Tycker du att en hantverkare ska fakturera kunden när den gör admin för företaget, exempelvis skriver fakturor?
Du skrev själv 7:30 - 15:00, vilket jag tolkar är det hantverkaren ska fakturera, övrig tid ska han bjuda på.
Inget konstigt att beställaren får betala för tiden det tar att skriva fakturan på utfört arbete.
Inte ofta vi skriver offerter men sist jag gjorde det så skrevs det 7 timmar på offerten. Arbetet på plats tog 5 h men sedan var det ca 1 h körning ToR och 1 h planering, beställning och fakturering och sortera avfallet.
 
B Bengt Henrik skrev:
...eller anser du att han inte ska få betalt för den tiden
Återigen, han får sin lön av företaget - full lön om han jobbar heltid och reducerad lön om han jobbar deltid eller om han blir sjuk.

Det som diskuteras i den här tråden är hur företaget fakturerar kunden.
TS undrar om det är kutym att företag i branschen, utöver arbetstid, fakturerar en timme extra per dag då inget arbete utförs.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Du skrev själv 7:30 - 15:00, vilket jag tolkar är det hantverkaren ska fakturera, övrig tid ska han bjuda på.
Inget konstigt att beställaren får betala för tiden det tar att skriva fakturan på utfört arbete.
Inte ofta vi skriver offerter men sist jag gjorde det så skrevs det 7 timmar på offerten. Arbetet på plats tog 5 h men sedan var det ca 1 h körning ToR och 1 h planering, beställning och fakturering och sortera avfallet.
Då tolkar du fel. Står tydligt att hantverkaren var hos kunden dessa tider. Inget om fakturering.

Märklig bransch där man tar betalt för företagsadmin. Saker relaterat till uppdrag känns okej men ta betalt för tid det tar att sköta sin egen admin är bara märkligt.
 
  • Gilla
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
T Troedsn skrev:
Lite så e det så det är egentligen sjukt.
Största skillnad mellan bygg och andra yrkesgrupper är att man ena dagen kan var 1.5h hemifrån och vara på arbetsplatsen 7-16 och nästa dag 25 minuter hemifrån.
Förr iallafall fick ni ju frikostiga traktamenten.
 
B Bengt Henrik skrev:
Du skrev själv 7:30 - 15:00, vilket jag tolkar är det hantverkaren ska fakturera, övrig tid ska han bjuda på.
Vilken övrig tid? Resten av året? Av månaden? Av dagen? Hantverkaren ska naturligtvis fakturera den tid han jobbar hos kunden. Vad han gör på övrig tid under sitt yrkesliv är inte kundens problem!
B Bengt Henrik skrev:
Inget konstigt att beställaren får betala för tiden det tar att skriva fakturan på utfört arbete.
Har man avtalat om det är det inget konstigt. Har man inte det skulle jag inte betala ett öre för det "arbetet"!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Haft elektriker hos oss. Fick faktura nu på 16h arbete, han var väl här inte riktigt hela dagar, men nästan två arbetsdagar så det verkar väl nästan okej. Däremot var han borta 1h per dag för lunch. Är det kutym och brukligt att fakturera denna tid på privatkund?
då när jag jobbade från 7 till 16,00 fick jag betalt för 8 timmar
 
X Xaktly skrev:
Nej, du ljuger, finns ingen frukost längre hos grossister.
Det försvann när corona härjade.
åtminstone i Stockholmsområdet
Jaha, skåningarna skrattar! Har ni kvar frukost hos grossister där nere i halvdanmark?
 
T Troedsn skrev:
7-16 vilket är generella arbetstiden inom bygg är 9h. Fakturerar en kringla. Vi byggare har 30min frukost och 30 min lunch som är obetald vilket egentligen är sjukt. Vi är frihetsberövade 9h per dag plus körning men får betalt för 8. Synd att man inte skötte sig i skolan🤣🤣
Men ni tjänar ju bra fast ni snackar bort arbetsdagarna😂
 
A Alexander HB skrev:
Förstår jag rätt att du, om du har 30 kunder/jobb i samma område, tycker det är okej att fakturera en resa mellan företaget och varje kund, dvs 30 ggr faktisk kostnad?

Förstår jag även rätt att du anser att 10-15% på Ahlsells listpriser är ett rimligt påslag?
30 jobb i samma område hinner man knappast på en dag.

Men låt oss säga att jag ska till dig och göra ett jobb och sedan ska jag till Pettersson på gatan bortanför och till Höök. Självklart tar jag ut resekostnad utav alla 3 eller hur tycker du att man ska göra? Ska jag ta framkörning av första och återkörning på den sista och den emellan klarar sig helskinnad? Alternativet är att jag bokar in de 3 jobben 3 dagar i rad. Vill kunden dessutom att man ska dra av för rot för ett kortjobb på några timmar lägger jag på en administrationsavgift.

Är inte 10-15% påslag på materialet ok?

Är man sin egen och kan planera jobben med en veckas framförhållning skulle jag förr beställa på elbutik och även där lägga på 10-15%
 
jbr jbr skrev:
Återigen, han får sin lön av företaget - full lön om han jobbar heltid och reducerad lön om han jobbar deltid eller om han blir sjuk.

Det som diskuteras i den här tråden är hur företaget fakturerar kunden.
TS undrar om det är kutym att företag i branschen, utöver arbetstid, fakturerar en timme extra per dag då inget arbete utförs.
Varför ska de fakturera för fler timmar än de är på plats?

Har de kommit överens företaget och kund att jobbet ska ta 16 timmar men är klart på 12 får ju kunden snällt betala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.