Hej!

Planerar att renovera, eller kanske fräscha upp och göra det mer praktiskt, i vårt garage. Garaget är byggt på 70-talet och har sedan dess varit i princip orört, just nu ser det väldigt ofräsch och tråkigt ut. Det finns heller ingen vidare bra plats för förvaring och eventuellt arbete då hyllorna är gamla och sneda, de har gjort sitt helt enkelt. Kika gärna på bilderna hur det ser ut i dagsläget.

Tänkte dela med mig här lite kring processen och även eventuella funderingar/frågor som uppstår under projektets gång.

Till nästa helg ska jag och en vän riva ut nuvarande bänkar, skåp, skräp och så vidare. Tanken är att när allt är blåst och väggarna är tomma så ska jag klä insidan med OSB för att göra det lättare att hänga upp enstaka grejer men även något praktiskt hyllsystem för längre förvaring (eventuellt ett Elfa system).

Min första tanke är om det eventuellt är bäst att försöka knacka bort all kakel som sitter? Är inte så orolig att ytan skall bli ful då det ändå ska täckas, men förmodar att det är viktigt att få en relativt jämn vägg.

Innertaket består i dagsläget av träfiberskivor som har målats, med tiden har dess dock blivit ganska fuktiga och buktar numera neråt. Det har även släppt rätt rejält i skarvarna på plattorna. På sikt skall väl även dessa bytas ut.

Är relativt nybliven husägare och detta blir väl de första lite större projektet, vill gärna lära mig så mycket jag kan!

Har ni några tips, frågar eller inspiration att dela med er av får ni gärna göra det!
 
  • Oorganiserad källare med cyklar, skräp, skåp och byggmaterial. Slitna, omatchande möbler och sjaskiga väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat rum under renovering, tegelvägg, köksskåp, byggmaterial, verktyg, gammal telefon, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering kök, öppet skåp utan hyllor, glasblocksfönster, verktyg och städmaterial på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen garageverkstad med cyklar, verktyg, skräp, och hyllor med diverse föremål. Oorganiserat och används för förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förrådsrum med hyllor, spricka i väggen, golv med vit kakel, spackel, osäker struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Kul projekt, är innertaket fuktigt så som du säger så bör du ta ner det och undersöka varför detta problem finns. Visst det kan vara fukt från luften i garaget men det kan även vara något läckage från taket.

När garaget är vidbyggt så kan en annan aspekt va att du bör(ska?) ha gips i taket för brandskydd, rekommenderar att kollat detta med ditt FB.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Kul projekt, är innertaket fuktigt så som du säger så bör du ta ner det och undersöka varför detta problem finns. Visst det kan vara fukt från luften i garaget men det kan även vara något läckage från taket.

När garaget är vidbyggt så kan en annan aspekt va att du bör(ska?) ha gips i taket för brandskydd, rekommenderar att kollat detta med ditt FB.
Det finns inget ytligt tecken på fukt, men de har hängt ett tag så med åren har väl vanlig fukt trängt in och säckat ihop dem. Men det skall definitivt undersökas, tack för tipset!
 
Väldigt fint garage, det är nog finare än de fleste garage med kakel på väggarna osv. Men förstår att du vil riva ut gamla skåp osv. Tips är att inte överarbeta så du förlorar det som är fint.

Ska du ha in bilen i garaget, eller kommer det fingera som arbetsrum och förvaring?

En teori varför varför skivorna blivit fuktiga men du.inte ser några fuktproblem idag med ny fukt är att det kommer av att tidigare ägare körde in blöta o snöiga bilar, och att fukten från dem inte togs om hand.
 
  • Gilla
CSMA och 5 till
  • Laddar…
R robert_m skrev:
Väldigt fint garage, det är nog finare än de fleste garage med kakel på väggarna osv. Men förstår att du vil riva ut gamla skåp osv. Tips är att inte överarbeta så du förlorar det som är fint.

Ska du ha in bilen i garaget, eller kommer det fingera som arbetsrum och förvaring?

En teori varför varför skivorna blivit fuktiga men du.inte ser några fuktproblem idag med ny fukt är att det kommer av att tidigare ägare körde in blöta o snöiga bilar, och att fukten från dem inte togs om hand.
Ja din teori läter mycket rimlig, tror inte det är mer fukt än vad som är normalt för ett garage, men att med tidens gång har de sackat ihop sig bara.

Halvkaklet är väl i sig rätt fint, de kan jag hålla med om. Däremot så finns de diverse sprickor i väggarna som jag tänkt laga, de sprickorna sträcker sig ganska omfattande ner mot kaklet. Det finns rätt stora partier med skadade kakelpartier tyvärr.

Tanken är väl att få plats med bilen ifall man skulle vilja ha den i garage. Den får plats nu om man plockar bort bråte och byrå/bänk som står in till vänster.

Blev förövrigt väldigt inspirerad av denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/osb-eller-plywood-som-vaeggbeklaednad-i-garage.363354/!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi rivit ut allt gammalt möblemang i garaget och även knackat av en del av kaklet. Blev mycket överraskad hur stort det kändes efteråt. Även fast jag ursprungligen tänkte låta kaklet sitta kvar, valet gjordes till mig när vi flyttade på vissa skåp och hylla. Kakelparter som låg mitt i sittningssprickor lossnade av sig själv i princip, så då knackade vi bort resten också.

Nu ska jag försöka täppa igen de värsta sprickorna med rätt bruk och sen blir det att förbereda för reglar.

Här kommer lite bilder!
 
  • Renoveringsprojekt: rörigt rum med skadade väggar, borttagna kakelplattor, och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, rörigt rum, tegelvägg, skadad puts, rivna kakelplattor, byggmaterial, litet fönster, betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Roligt projekt, stort lycka till! Tips är att fixa bra belysning i taket, gör det lättare både under renovering och när allt är klart!
 
  • Gilla
  • Älska
CSMA och 2 till
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Roligt projekt, stort lycka till! Tips är att fixa bra belysning i taket, gör det lättare både under renovering och när allt är klart!
Tack!
Ja det hänger faktiskt två lampor i taket, men bara den ena som fungerar! Bra tips!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är väl ett litet frågetecken kring brandklassningen, enligt boverket så är garaget väl kategoriserat som ett bygge som kräver iallafall en brandprestanda på EI30. I all enkelhet så tänker jag att en lecablock-vägg med tegelfasad (Som garaget har) utan problem bör klara EI30. Lecablock eller tegel är i sig inget antändligt material, men OSB skivorna är ju de.

En av väggarna är ju också husfasad, husfasaden i sig är nog t.om. EI60 klassad då de även finns mineralull i väggen, så det bör inte vara nåra problem här heller.

Det hänger gipsskivor i taket vilket är ett godkännt material om det finns antändliga innerväggar, som jag förstått det.

Någon som har några tips ang. detta, bra att tänka på?
 
PeterFalun
snyggt med tegelväggen
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
H Havaste skrev:
Tack!
Ja det hänger faktiskt två lampor i taket, men bara den ena som fungerar! Bra tips!
Jula har en led-armatur på 44w som fungerar riktigt bra. Tror att Biltema har en identisk.

Gällande taket så hade jag nog rivit ut innertaket direkt för att dels göra det när det ändå rivs och blir skitigt i garaget men mest för att är det en pågående läcka så är det skönt att få den fixad direkt.

Talar om egen erfarenhet, är osäker på om detta hände innan eller efter vi hade köpt vårt hus men vi såg spår av fukt på gipsskivorna i taket i garaget och tog kontakt med en snickare som vi känner som följde med och tittade. Han menade att det inte var en pågående läcka utan en gammal. Grön som man var så lät vi det vara och fick senare ta tag i det när det utan någon vettig förklaring var blött på golvet.
 
H Havaste skrev:
Nu har vi rivit ut allt gammalt möblemang i garaget och även knackat av en del av kaklet. Blev mycket överraskad hur stort det kändes efteråt. Även fast jag ursprungligen tänkte låta kaklet sitta kvar, valet gjordes till mig när vi flyttade på vissa skåp och hylla. Kakelparter som låg mitt i sittningssprickor lossnade av sig själv i princip, så då knackade vi bort resten också.

Nu ska jag försöka täppa igen de värsta sprickorna med rätt bruk och sen blir det att förbereda för reglar.

Här kommer lite bilder!
Vilket kul projekt!!!

Bifogar en bild på hur jag löste det i mitt förråd. Byggde arbetsborden så de passade in i förrådet och satte upp verktygstavlor för snabb och lätt tillgänglighet av mina verktyg. Jag är väldigt nöjd, det funkar för mig men finns säkert andra bättre och snyggare lösningar. Lycka till med din lösning, dela gärna med dig med bilder hur det framskrider (eller ni andra som byggt motsvarande). Alltid trevligt med inspiration.
 
  • Välordnat garage med arbetsbänk, verktyg på väggskivor, och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CSMA och 9 till
  • Laddar…
Sitter i samma sits som TS men har dock en lada som jag inreder som verkstad. Behöver också inspiration så bilder uppskattas ☺🙂
 
H Havaste skrev:
Nu har vi rivit ut allt gammalt möblemang i garaget och även knackat av en del av kaklet. Blev mycket överraskad hur stort det kändes efteråt. Även fast jag ursprungligen tänkte låta kaklet sitta kvar, valet gjordes till mig när vi flyttade på vissa skåp och hylla. Kakelparter som låg mitt i sittningssprickor lossnade av sig själv i princip, så då knackade vi bort resten också.

Nu ska jag försöka täppa igen de värsta sprickorna med rätt bruk och sen blir det att förbereda för reglar.

Här kommer lite bilder!
Du tog inte ett asbestprov på fix/fog innan du gick lös på kaklet?

När det väl är klart, lär garaget ha fått ett riktigt ansiktslyft 😊
 
A Asbestos skrev:
Du tog inte ett asbestprov på fix/fog innan du gick lös på kaklet?

När det väl är klart, lär garaget ha fått ett riktigt ansiktslyft 😊
Har ett gammalt papper på bygglovet på garaget, det är upprättat -89, då bör väl de mest sannolikt inte innehålla asbest? Kan alltid kika i efterhand, tråkigt om det vore fallet!

Ja, verkligen! Skall bli kul att börja använda det ordentligt i vår och sommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.