Efter ett antal år till sjöss med familjen så vände vi hem.

Några dagar efter att jag med stort besvär till slut tilläts genomföra den sista etappen (ett utgånget pass i obygden där det saknas ambassad var en jättekul erfarenhet) hittade vi fem intressanta hus.

Efter kontakt med mäklare kunde två visas.

Jag har ju sagt till mig själv och alla som vill lyssna att man bör se på många hus så man lär sig och ser vad som finns. Vi la därför snabbt ett underbud på det passande huset vi tyckte om och säljarna, som inte fått sålt under våren men inte heller satt helt i sjön ekonomiskt, accepterade.

På åttonde dagen efter hemkomst där jag inte satt min fot i landet sedan innan pesten får vi lånelöfte godkänt på förmiddagen och jag skriver kontrakt på huset på eftermiddagen.

Hej hopp.

Har aldrig ägt ett hus.

Väl två bostadsrätter och ett skepp.

Men inte en fastighet eller ett hus.

Finansieringen av kontantinsats är ordnad och på kontot. Handpenningen betald. Lånet godkänt.

Försäkring av huset tecknad till tillträdesdatum.

Beställt genomgång av besiktningen med säljarens besiktningsman och överenskommit en husgenomgång med säljarna innen tillträde.

Vad har jag glömt eller missat? Huset ligger i ett villaområde i stor-Stockholm om det gör någon skillnad.

Tillträde om en månad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Efter ett antal år till sjöss med familjen så vände vi hem.

Några dagar efter att jag med stort besvär till slut tilläts genomföra den sista etappen (ett utgånget pass i obygden där det saknas ambassad var en jättekul erfarenhet) hittade vi fem intressanta hus.

Efter kontakt med mäklare kunde två visas.

Jag har ju sagt till mig själv och alla som vill lyssna att man bör se på många hus så man lär sig och ser vad som finns. Vi la därför snabbt ett underbud på det passande huset vi tyckte om och säljarna, som inte fått sålt under våren men inte heller satt helt i sjön ekonomiskt, accepterade.

På åttonde dagen efter hemkomst där jag inte satt min fot i landet sedan innan pesten får vi lånelöfte godkänt på förmiddagen och jag skriver kontrakt på huset på eftermiddagen.

Hej hopp.

Har aldrig ägt ett hus.

Väl två bostadsrätter och ett skepp.

Men inte en fastighet eller ett hus.

Finansieringen av kontantinsats är ordnad och på kontot. Handpenningen betald. Lånet godkänt.

Försäkring av huset tecknad till tillträdesdatum.

Beställt genomgång av besiktningen med säljarens besiktningsman och överenskommit en husgenomgång med säljarna innen tillträde.

Vad har jag glömt eller missat? Huset ligger i ett villaområde i stor-Stockholm om det gör någon skillnad.

Tillträde om en månad.
Gör en besiktning med egen anlitad besiktningsman.
 
  • Gilla
Eremitkräfta och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Gör en besiktning med egen anlitad besiktningsman.
Fast det beror ju lite på om du har en besiktningsklausul i köpeavtalet. Även Om det inte finns så är det försent att komma med anmärkningar efter en egen besiktning nu.

Däremot kan det ju vara bra att anlita en bes. man eller annan sakkunnig för att gå igenom vad som ev. bör underhållas mer eller mindre akut, när du blivit ägare. Fast där kanske den genomgång du har haft med säljarens bes. man räcker.

Sedan andra praktiska saker som kan vara bra att ha koll på är elabbonnemang. Det kan behöva anmälas innan tillträde (kolla med mäklaren och ev. elbolaget), ledtiden kan vara lång hos nätbolaget. Även att titta på hur du skall få internet (fiber/ mobilt bredband eller ngt annat), om du vill dra in fiber så är ledtiden ofta väääldigt lång.

Du skriver att du har fått lånelöfte. Detta brukar vara en tvåstegsraket. Man får först ett lånelöfte baserat på den egna ekonomin. Så man har klart för sig inom vilka ramar man kan titta. Men sedan vill banken oftast att man även skickar in uppgifter om objektet man vill köpa (mäklarens prospekt), innan de "garanterar" lånet. Du har alltså fått lånelöfte för just detta köp?
 
H hempularen skrev:
Fast det beror ju lite på om du har en besiktningsklausul i köpeavtalet. Även Om det inte finns så är det försent att komma med anmärkningar efter en egen besiktning nu.
Det finns ingen besiktningsklausul. Jag var, kanske felaktigt, nöjd nog med säljarens besiktning och min egen tillsammans med husets ålder och konstruktion.

Men en god poäng från @Tompafix att vi möjligtvis borde ha avtalat in en sådan.

Villa från tidigt 70-tal.

Källare och 1.5 plan över mark. Lite ovanligt med källare för åldern men bra då det inte bör vara syllproblem då det är källare och liten fuktvandring till väggar över mark. Källaren är inredd med klinker och inte organiska material.

Taket är original och behöver läggas om. Fick första offerten idag på 200 tkr för 170 kvm tak (råspont, papp, betongpannor idag, rakt byte till nytt material).

Dränering gjord även om jag är osäker på behovet. Området har god sluttning ner mot en mindre bäck.
H hempularen skrev:
Däremot kan det ju vara bra att anlita en bes. man eller annan sakkunnig för att gå igenom vad som ev. bör underhållas mer eller mindre akut, när du blivit ägare. Fast där kanske den genomgång du har haft med säljarens bes. man räcker.
Har inte haft genomgången ännu men kommer ske innan tillträde.

Ja, är vi inte nöjda så får vi kosta på en till.
H hempularen skrev:
Sedan andra praktiska saker som kan vara bra att ha koll på är elabbonnemang. Det kan behöva anmälas innan tillträde (kolla med mäklaren och ev. elbolaget), ledtiden kan vara lång hos nätbolaget. Även att titta på hur du skall få internet (fiber/ mobilt bredband eller ngt annat), om du vill dra in fiber så är ledtiden ofta väääldigt lång.
El.

Mäklaren "hade samarbete" med ett elbolag som ordnade med bytet. Efter att ha kontrollerat att det inte blev någon bindningstid accepterade jag den saken. Vill nog ha ett "modernt" bolag såsom greenely eller tibber men avvaktar tills vi har flyttat in med att stöka om den saken. Hade det varit bindningstid hade jag tackat nej.

Internet.

Fiber finns till husvägg men ej kopplat. Offert från kommunala fiberbolaget på anslutning är drygt 20 tkr och det kommer mycket tidigt i ägandet. Båda vuxna kommer jobba hemifrån ofta. Enligt offerten ska jag själv borra och dra in röret och sedan beställa inkoppling och få fiber blåst samt modem.

Blir kanske en tråd med någon bild på sagda borrande om en månad.
H hempularen skrev:
Du skriver att du har fått lånelöfte. Detta brukar vara en tvåstegsraket. Man får först ett lånelöfte baserat på den egna ekonomin. Så man har klart för sig inom vilka ramar man kan titta. Men sedan vill banken oftast att man även skickar in uppgifter om objektet man vill köpa (mäklarens prospekt), innan de "garanterar" lånet. Du har alltså fått lånelöfte för just detta köp?
Banken gav konkret löfte med både låntagare och objekt och pris specificerat innan jag skrev på köpekontraktet.

Efter det har de godkänt avtalet och vi har fått lånehandlingarna att skriva på.

Planerar att välja 3-månaders ränta och efter köpet och ganska snart förhandla ränta med ett antal banker men känner att det är enklare efter tillträde än att stöka med att byta bank under processen.

Tack både till @Tompafix och @hempularen.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Fiber... Finns draget vid tomtgränsen. Teleservice som ansvarar fiber här behövde 1 år på sig att koppla in...

Blev 5g modem istället. Helnöjd. 379 kr/mån. Inget å la 20.000 kr avgift.
 
Kan vara en idé att försöka få till en egen besiktning oavsett. "Mest för att gå igenom allt noga så ni vet vad som väntar"...

Det KAN ju komma fram riktiga tråkigheter som det är billigare att ta smällen och avbryta än att stå med problemen sen. Det är väl osannolikt förstås men oavsett är det ju bra att hitta så mycket som möjligt före, man kanske kan förhandla eller så har man åtminstone en att-göra-lista att prioritera ur sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.