useless useless skrev:
Varför skriver Avanza något annat då?
Nu gällde väll inte frågan specifikt Avanza. MEn jag tycker inte citatet som postades här från avanza heller är så tydligt.

"Räntan beräknas månadsvis och betalas ut vid varje månadskifte."

Skulle ju kunna tolkas just som jag skrev också? Saldot kan ju gå upp och ner på kontont under året ska vissa det ske ev borträkning av utbetald ränta kontinuerligt vid beräkningeng av ränta? HUr ser den formeln ut?
 
Krilleman
Jag tror många glömmer bort första ordet i "effektiv ränta" i detta fallet.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skriver Avanza något annat då?
De säger inte annat. Saldot på ditt konto varierar under året. Varje månad får du en ränta som är 1/12 av årsräntan, på det saldo du har just då. Det saldot inkluderar då typiskt förra månadens räntebetalning. Så om du inte rör kontot, så ökar saldot lite varje månad, och därmed den månatliga räntan.
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
P para skrev:
Jag har månadsränta på mitt avanza-sparkonto
Nej, det har du inte. Avanza anger effektiv årsränta men betalar ut räntan månadsvis.
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, finns det någonsom ger 3,5% per månad, så skall man nog vara försiktig att sätta in något. Låter som "Ebberöds bank".
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Om årsräntan är 3,5% så är inte månadsräntan 3,5/12, men nästan.
Månadsräntan R kan man räkna ut som R=1-X där X upphöjd till 12 = 1,035
R blir då ungefär 0,287% att jämföra med 3,5712 som är ungefär 0,292%.

Hur sen Avanza räknar vet jag inte och i praktiken så är det nog struntsamma.
 
  • Gilla
  • Älska
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Fairlane Fairlane skrev:
Om årsräntan är 3,5% så är inte månadsräntan 3,5/12, men nästan.
Månadsräntan R kan man räkna ut som R=1-X där X upphöjd till 12 = 1,035
R blir då ungefär 0,287% att jämföra med 3,5712 som är ungefär 0,292%.

Hur sen Avanza räknar vet jag inte och i praktiken så är det nog struntsamma.
Avanza räknar 3,5%/12/antalet dagar i nuvarande månad*summa vid stängning varje dag. Räntan varje dag räknas ihop till utbetalning 12 gånger per år.

Edit: Så egentligen är det en effektiv dagsränta som motsvarar 3,5% om depåvärdet är konstant över året.
 
  • Gilla
  • Wow
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
O
 
Jag förstår @Fairlane svar. Det verkar rimligt om dom gör så. Men @Düsseldorff svar förstår jag inte. Med den uträkningen så utgår väl ränta även på tidigare ränteutbetalningar under året och slutsaldot efter ett år blir 103,56 som räknats ut tidigare i det fiktiva exemplet?
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[media]
En hel timme dessutom! 😬

Edit, gäller att va tydlig känner jag, 1,001388 timme..
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Rimlighetsbedömningen är tveksam om man ska få 51 kronor i ränta på 100 kronor vid en räntesats på 3,5 %.
Frågeställningen var ju ganska luddig, jag gjorde en beräkning på vad man skulle ha efter 12 instanser av räntan 3,5 %, vilket då blir 51 kr i ränta enligt mina ytterst basala ekonomikunskaper. Som jag skrev så skulle det ta 12 år att få dessa 51 kr om räntan var 3,5 % i årlig ränta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Efter läst från början till slut så kan jag bara konstatera att det är inte så konstigt att vi har ett ekonomiskt läge som vi har.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mcax och 18 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D David__11 skrev:
Jag förstår @Fairlane svar. Det verkar rimligt om dom gör så. Men @Düsseldorff svar förstår jag inte. Med den uträkningen så utgår väl ränta även på tidigare ränteutbetalningar under året och slutsaldot efter ett år blir 103,56 som räknats ut tidigare i det fiktiva exemplet?
Hmm. Det är så jag har fått det förklarat för mig men jag kan förstås ha missförstått. Jag är ju bara en enkel chefsjurist, inte ekonom.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm. Det är så jag har fått det förklarat för mig men jag kan förstås ha missförstått. Jag är ju bara en enkel chefsjurist, inte ekonom.
Som jag förstår frågan så kokar det ner till dess två alternativ och ingen har riktigt kunnat svara på vilket som gäller. Antingen som @Fairlane räknade ut eller som din uträkning, och dom ger väll inte samma svar?
 
Jag har öppnat ett konto nu. Det korrekta svaret kommer om ett år.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
-MH- och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.