TRJBerg
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det var egentligen inte dig jag tänkte på men du vill helt enkelt inte ha hjälp och får lösa det själv eftersom du vill ha det som du har det utan att göra uppoffringar.
Sällsynt dumt svar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även nya 911 har motorn bak, Cayman har mittmonterad
Ot:
Gissar att du avsåg 'frunken' men det är knappast intressant för TS
 
H Hammarspik skrev:
Mobil-internet 1200
A-kassa 200
jag pröjsar 800kr på Tele2 med fri surf och extra datakort till routern hemma. A-kassan ligger på 140kr. Se över ditt abonnemang och kolla med någon annan a-kassa kanske.
 
henke-henke henke-henke skrev:
jag pröjsar 800kr på Tele2 med fri surf och extra datakort till routern hemma. A-kassan ligger på 140kr. Se över ditt abonnemang och kolla med någon annan a-kassa kanske.
A-kassan kostar olika beroende på vilken man är med i. Det är inte säkert man blir godkänd som medlem om man t ex jobbar inom LO och försöker gå med i Akademikernas A-kassa…
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bilen är en stor utgift. Husdjursförsäkringarna är sinnessjukt dyra och försök göra något åt ditt privatlån.
 
B
• Typisk ”Lyxfällan-inställning”. Man vill MÅSTE ha allt.
• Det finns ju inte så mycket vi kan ge dig råd om, om du inte lägger upp ALLA kort på bordet.
• Tror att det finns ett skäl till varför du inte uppger ALLA inkomster. Antagligen är inkomsterna helt okej och du vill inte skylta med det, eller höra oss säga ”-Vad fan, med de inkomsterna borde du få ihop det”.
• Om du betalar 1000 kr i månaden på försäkringar till djuren (hur många djur har ni?) så kommer du att bli varse att det kommer att bli tufft i vinter med skenande el- och drivmedelspriser. Fundera över om du skulle ta bort försäkringarna och spara motsvarande tusenlapp på banken istället. Då kan du använda pengarna till veterinärkostnader eller till andra akuta kostnader som uppkommer.
• Kolla upp om det finns en veterinär som har egen praktik och som ofta är betydligt billigare än de stora drakarna. Jag hittade en privat veterinär och han kan göra allt som de stora klinikerna kan (ja, inte avancerad cancervård kanske) men alla vanliga saker min katt råkar ut för. T ex opererade bort en fettknöl på kattens huvud för 1200 kr med kvitto; inkl undersökning, sövning, operation, stygnborttagning. På ”stora djurkliniken” hade det inte ens räckt till den första undersökningen. Samma sak med att katten fick utinträngningar och kissade blod. Undersökning och medicin plus återbesök kostade dryga tusenlappen. Så det finns pengar att tjäna genom att kolla upp ett sådant alternativ. Lyssna med grannar, bönder, jägare - de känner ofta någon veterinär.
• Sedan fundera över ”dina måsten”. Om det var krig nu, om du blev av med jobbet - vad skulle du ha kvar och på vilken nivå? Det är inte så att ungarna och du själv måste ha den senaste mobilen.
• Vet inte vad du jobbar med, men kan du få arbetsgivaren att stå för mobilen och internet? Se om du kan göra en deal med arbetsgivaren. Många arbetsgivare kan tänka sig att betala för dessa saker om det går att visa att du behöver dessa saker i ditt arbete.
• Men först och främst borde du lite mer ärligt redovisa dina faktiska inkomster; lön, bidrag mm. Vad du har för jobb. Hur stort du bor. Hur stor fin familj är. Först få kan vi ”hjälpa dig”.
:heart::heart::heart::heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
Carcoza
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Min V70 köpte jag kontant för 19000. Halvförsäkringen kostar inte i närheten av 7200 om året.

Mobilkostnaden verkar en aning hög? Min obegränsade surf för mig, tre barn samt huset kostar 1135 kr.
 
B Byggahus48 skrev:
Men först och främst borde du lite mer ärligt redovisa dina faktiska inkomster; lön, bidrag mm.
Har hon gjort. Läs hennes inlägg.
 
  • Gilla
leifherlin och 4 till
  • Laddar…
B
Har inte läst alla sidor. Är du man eller kvinna? Vilka intressen, talanger har du? Kanske kan du få lite extra”inkomster” genom den gråa ekonomin. Genom att byta tjänster med varandra. Det finns mer att tjäna där än man tror. Kanske du är duktig på något och kan byta det mot att någon servar din bil. Kanske få en del kött från en jakt av en jägare mot att du syr deras gardiner. Potatis och grönsaker från en bonde mot att du hjälper dem med deras hemsida som krånglar osv. Det finns mycket att vinna på sådana saker; man får nya vänner, ett bra kontaktnät när man har det tufft. Prova om du inte redan gjort det. :heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
R
H Hammarspik skrev:
vill ju minska mina utgifter men är lite hemmablind och behövde tips men har redan ändrat på en hel del om jag får tycka det själv! Öka inkomsten är inte så lätt har fast jobb och inga planer att byta än mindre i dessa tider. Jobbar redan heltid.

men att offra och göra allt ni säger kommer inte hända. Jag förstår er men hade jag levt livet som ni beskriver jag ska ha de hade jag blivit super deprimerad.

flytta till lägenhet. Skaffa inneboende, göra mig av med djuren, sälja bilen och elcykla 8 mil om dagen, sluta ha fritidsintresse till barnen, skaffa extra jobb när man redan jobbar 40 timmar i veckan, har hört hur mycket som helst absolut bra tips men funkar inte för mig.

Lämnade nyss lägenhet för ett liv på landet. Här vill jag bo och se mina barn växa upp bland djur och natur. Något jag prioriterar. Vill bo här med mina barn inte ha någon inneboende! Kan inte cykla 2 mil och lämna på fritids varje morgon sen cykla hem för att sen cykla fram och tillbaka igen till fotbollsträningar. Träning till barnen är också något jag prioriterar! Känns som jag knappt träffar barnen pga jobb 40 timmar i veckan. Kommer inte jobba fler timmer varken ork, tid eller viljan behöver återhämta mig några timmar så man orkar jobba dagen efter igen.

Alla väljer att leva olika det som funkar för er i stan utan barn funkar inte för mig ute på landet med barn.

jag känner själv att jag inte kräver mycket men det jag vill här i livet är:

Se mina barn växa upp på landet med våra djur samt att dom ska få träna med kompisar. Motion är viktigt och något jag prioriterar. Att ha bil här är ett måste!

Så det här är något jag inte kommer att välja bort annars är jag villig att ändra på vad som helst.
Så förutom att egentligen förändra någonting så är du villig att förändra vad som helst?

Läs igenom ditt inlägg ett par gånger och försök inse det många andra redan insett: du måste nog göra någon förändring som du inte vill, annars kommer du bli tvingad att göra det oavsett. Och då väljer du nog inte förändringen själv längre.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
R RoAd skrev:
Så förutom att egentligen förändra någonting så är du villig att förändra vad som helst?

Läs igenom ditt inlägg ett par gånger och försök inse det många andra redan insett: du måste nog göra någon förändring som du inte vill, annars kommer du bli tvingad att göra det oavsett. Och då väljer du nog inte förändringen själv längre.
Försök läsa tråden och speciellt TS inlägg. Vill du inte göra det så var tyst.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Försök läsa tråden och speciellt TS inlägg. Vill du inte göra det så var tyst.
Varför är du otrevlig?

Jag har läst tråden och TS inlägg. Det verkar som om hon inte vill inse sin situation och/eller göra några egentliga förändringar. Det kändes rätt tydligt i inlägget jag citerade.
 
  • Gilla
GoGetLost och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Har inte läst alla sidor. Är du man eller kvinna? Vilka intressen, talanger har du? Kanske kan du få lite extra”inkomster” genom den gråa ekonomin. Genom att byta tjänster med varandra. Det finns mer att tjäna där än man tror. Kanske du är duktig på något och kan byta det mot att någon servar din bil. Kanske få en del kött från en jakt av en jägare mot att du syr deras gardiner. Potatis och grönsaker från en bonde mot att du hjälper dem med deras hemsida som krånglar osv. Det finns mycket att vinna på sådana saker; man får nya vänner, ett bra kontaktnät när man har det tufft. Prova om du inte redan gjort det. :heart::heart::heart::heart:
Här har du hennes samlade inlägg. Bara att söka fakta. https://www.byggahus.se/forum/members/hammarspik.352767/
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..

har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..

men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50

ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Gör dig av med bilen och billånet och köp något billigare...
 
H Hammarspik skrev:
både billån och privatlånet har jag på Swedbank. Är 2 privatlån egentligen men den ena köpte jag bilen för därför jag ser det som ett billån. Men det kanske går att baka ihop det så man betalar mindre i ränta!!! Tack för tipset jag ringer dom på måndag.
Börja med att kolla vad andra långivare kan erbjuda i ränta och kanske dra ner på amorteringstiden. Swedbank är långt i från billigast.

Knalla in på en oberoende (seriös)återförsäljare av mobilabonnemang, vi sänkte vår mobilkonstnad 250kr/mån utan bindningstid + att vi fick ett presentkort på 1000kr (elgiganten).
Internet, ring runt och kolla med olika leverantörer
Försäkring på djur/barn är dumt att byta, risken är att om det händer något och de blir sjuka riskerar du att det nya bolaget säger att det är någon som fanns innan du tecknade hos dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.