Hej,

Jag har tänkt att bygga ett vedförråd på baksidan av föräldrarnas hus, mot fasaden. Bifogar bild på fasaden. Planerar att lämna en luftspalt på ca 100 mm mellan fasaden (målat trä) och vedförrådsstommarna, så att fasaden ska kunna "andas". Stommarna byggs i tryckimpregnerat virke, med tvärslåar av armeringsjärn, med någon typ av plasttak. Jag tänker fästa stommarna i reglar mot husfasaden, och allting kommer stå på betongplattor, som jag lägger ovanpå en markväv. Hela vedförrådet kommer att mäta ca 4000 mm brett, 2000 mm högt och 800 mm djupt.

Jag ser massvis med bilder och filmer på vedförråd som är byggda kloss an mot husfasader, där veden ligger direkt mot fasaden. Behöver jag vara orolig för att husfasaden på kort/lång sikt kan ta skada av att ha ett vedförråd som "täcker" en så stor yta av fasaden? Är luftspalt onödigt? Kan fasaden behandlas på något sätt för att skyddas?

Tacksam för tips och råd!
/Martin
 
  • Husfasad med målat trä och måttangivelser inför bygge av vedförråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan ju märka att det blir fuktigt om man har dålig cirkulation när man torkar ved, men jag tror inte du behöver oroa dig där.. I mitt fall har jag två väggar där jag staplar ved mellan... Tänker du dessutom köpa färdigkapad/huggen torr ved är det inget problem alls.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.