Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fast det är samma ventilationskonfiguration som vid mätningen för 5 år sedan. Det enda jag gjort är att jag tätade ytterdörren där nere med lister då det drog samt att sedan dottern flyttade ned så är tallriksventilen i just det problemrummet lite mer tillstängd. Kan det göra så stor skillnad?
Det kan vara skillnaden , omöjligt att säga men det är ju lite logiskt .
 
En fläkt på några få watt löser problemet permanent alla årstider och oavsett öppna fönster eller ventiler…..lätt val tycker jag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fulkemisten
MathiasS MathiasS skrev:
En fläkt på några få watt löser problemet permanent alla årstider och oavsett öppna fönster eller ventiler…..lätt val tycker jag.
Jo. Men det blir så. Frågan är bara konfigurationen osv. Just nu lutar det åt samma lösning som @JanneJanne123 genom skorstenspipan med slang.

Otroligt glad att jag la ned evakueringsrören i makadamen under plattan. Man ska aldrig vara dumsnål.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Fast det är samma ventilationskonfiguration som vid mätningen för 5 år sedan. Det enda jag gjort är att jag tätade ytterdörren där nere med lister då det drog samt att sedan dottern flyttade ned så är tallriksventilen i just det problemrummet lite mer tillstängd. Kan det göra så stor skillnad?
Japp. Det är betydligt mer radon i marluften än det som sugs in under tröskeln…
 
Hej,
Trevligt med renoverad källare!
Sannolikt är mätresultat korrekt, utgå ifrån det.
Min källare renoverades med tätare väggar, nya fönster mm samt installation av mekanisk från luft. Mätte radon och fick höga värden.... Men jag förstod att det handlade om markradon och att renovering samt ökad från luftsventilation hade stor påverkan. Eftersom jag hade dränerat om testade jag att sätta en Biltema kanalfläkt i drämeringsbrunnen, o så en radonmätare som inom ett par timmar fick ner värdena!
Jag konstaterade även att de nya fina fläktarna med kontinuerligt drag skapade för mycket utsug varför obalans i ventilation uppstod med följd att markradon sögs upp.

Har en pågående långtidsmätning efter åtgärden med fläkten. Det är ett par dagar kvar, så jag håller tummarna att värdena är låga.

Nu blir sommarens projekt att göra en fast installation med en sjysst fläkt för varaktig utsug genom dräneringen!

Testa att göra nåt liknande i ditt fall o se om du kan låna eller hyra/köpa en radoneye för att i nästan realtid se effekt av en fläkt i ditt fall!

En provisorisk installation av en kanalfläkt i en dräneringsbrunn utanför en byggnad för att minska radonvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radonmätare som visar ett värde på 95 Bq/m³ i en renoverad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bakgrund. Renoverade källaren i mitt egnahemshus från 1943. Grävde ur och gjöt ny källarplatta mellan bärande källarväggar, 15 cm makadam, 15 cm cellplast i förskjutna lager, åldersbeständig plast mellan två av lagren och uppvik mot betongplatta med golvvärme, el till uttag dragen i flexslang ingjuten i plattan. Gjorde en radonmätning då för fem år sedan i samma ventilationskonfiguration som jag har nu, frånluftsfläktar i självdragskanaler. Gjorde en ny mätning nu, båda långtidsmätningar. Väckte tydligen den björn som sov...

Resultat 200 Bq/m3 (2022) tidigare mätningar från 1997 samt 2017 var på 180 Bq/m3 samt 50 Bq/m3. I min dotters sovrum i souterrängplan är årsmedelvärdet 390 +/- 50 Bq/m3.

Jag har två utlöpare med dräneringsslang som ligger i makadamen och som sticker upp i mitt pannrum lagda just för syftet att kunna ventilera ut markradon. Ingen blåbetong eller så finns i byggnaden, det är betonghålsten i grunden (gråsuggor) jag är säker.

Har två alternativ. Är det ett mätfel, vänta tills nästa vinter och göra en ny mätning (jag har följt instruktionerna för mätning med långtidsdosor)? Installera en fläkt som skapar undertryck under plattan? Vad ska man ha i så fall?

Jag är inte rädd för radon men vill ha det under gränsvärdena. Alla tips emottages tacksammast.
Fläkt köpt på Clas Ohlsson ansluten till dränering utomhus på nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte fläkt på Clas Ohlsson för 1000kr. Drar 24 W. 17kWh per månad. Kopplades till dränering. Sänkte värdet från mycket över 200 till 130 mätt med Airthings wave som stämmer bra med mätning med riktiga puckar.
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bakgrund. Renoverade källaren i mitt egnahemshus från 1943. Grävde ur och gjöt ny källarplatta mellan bärande källarväggar, 15 cm makadam, 15 cm cellplast i förskjutna lager, åldersbeständig plast mellan två av lagren och uppvik mot betongplatta med golvvärme, el till uttag dragen i flexslang ingjuten i plattan. Gjorde en radonmätning då för fem år sedan i samma ventilationskonfiguration som jag har nu, frånluftsfläktar i självdragskanaler. Gjorde en ny mätning nu, båda långtidsmätningar. Väckte tydligen den björn som sov...

Resultat 200 Bq/m3 (2022) tidigare mätningar från 1997 samt 2017 var på 180 Bq/m3 samt 50 Bq/m3. I min dotters sovrum i souterrängplan är årsmedelvärdet 390 +/- 50 Bq/m3.

Jag har två utlöpare med dräneringsslang som ligger i makadamen och som sticker upp i mitt pannrum lagda just för syftet att kunna ventilera ut markradon. Ingen blåbetong eller så finns i byggnaden, det är betonghålsten i grunden (gråsuggor) jag är säker.

Har två alternativ. Är det ett mätfel, vänta tills nästa vinter och göra en ny mätning (jag har följt instruktionerna för mätning med långtidsdosor)? Installera en fläkt som skapar undertryck under plattan? Vad ska man ha i så fall?

Jag är inte rädd för radon men vill ha det under gränsvärdena. Alla tips emottages tacksammast.[/ k
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bakgrund. Renoverade källaren i mitt egnahemshus från 1943. Grävde ur och gjöt ny källarplatta mellan bärande källarväggar, 15 cm makadam, 15 cm cellplast i förskjutna lager, åldersbeständig plast mellan två av lagren och uppvik mot betongplatta med golvvärme, el till uttag dragen i flexslang ingjuten i plattan. Gjorde en radonmätning då för fem år sedan i samma ventilationskonfiguration som jag har nu, frånluftsfläktar i självdragskanaler. Gjorde en ny mätning nu, båda långtidsmätningar. Väckte tydligen den björn som sov...

Resultat 200 Bq/m3 (2022) tidigare mätningar från 1997 samt 2017 var på 180 Bq/m3 samt 50 Bq/m3. I min dotters sovrum i souterrängplan är årsmedelvärdet 390 +/- 50 Bq/m3.

Jag har två utlöpare med dräneringsslang som ligger i makadamen och som sticker upp i mitt pannrum lagda just för syftet att kunna ventilera ut markradon. Ingen blåbetong eller så finns i byggnaden, det är betonghålsten i grunden (gråsuggor
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bakgrund. Renoverade källaren i mitt egnahemshus från 1943. Grävde ur och gjöt ny källarplatta mellan bärande källarväggar, 15 cm makadam, 15 cm cellplast i förskjutna lager, åldersbeständig plast mellan två av lagren och uppvik mot betongplatta med golvvärme, el till uttag dragen i flexslang ingjuten i plattan. Gjorde en radonmätning då för fem år sedan i samma ventilationskonfiguration som jag har
 
M Mangebang skrev:
[bild] Köpte fläkt på Clas Ohlsson för 1000kr. Drar 24 W. 17kWh per månad. Kopplades till dränering. Sänkte värdet från mycket över 200 till 130 mätt med Airthings wave som stämmer bra med mätning med riktiga puckar.
Jag har sagt det i någon annan tråd om radon, men jag har en fläkt väldigt lik denna på vinden, för reglerad avfuktning. Den är *helt* värdelös på att transportera luft när det är undertryck på sugsidan. Minsta lilla motstånd så slutar fläkten att pumpa luft. Är Clas fläkt likadan är det ett dåligt val för denna applikation.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Nä. Den där fläkten ger jag inte mycket för. Ger enligt Classes hemsida 50 l/min jämfört med ec100 som ger 72 l/min. Det är nästan 50% bättre klipp i den således. Dessutom är ju ec100 en riktig ventilationsfläkt och tom billigare just nu på soliduct.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Fulkemisten
Är inte riktigt med på förslaget att koppla en fläkt på utvändig dränering om jag nu har evakueringsslang UNDER plattan. Eller missar jag något?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är inte riktigt med på förslaget att koppla en fläkt på utvändig dränering om jag nu har evakueringsslang UNDER plattan. Eller missar jag något?

Nej har du slang under plattan så använder man förstås det. Men de flesta har inte det.....
 
Hej, du missar inget det var jag som missade alla trådar dessförinnan...men det gick inte att radera inlägget.
Självklart ska du köra på de rör som föredömligt redan finns under plattan!

Vi andra får göra de lösningar som finns, som att tex gå via dräneringsbrunn eller invändigt dyra ingrepp. Lycka till med radonåtgärden!
 
Fulkemisten
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Hej, du missar inget det var jag som missade alla trådar dessförinnan...men det gick inte att radera inlägget.
Självklart ska du köra på de rör som föredömligt redan finns under plattan!

Vi andra får göra de lösningar som finns, som att tex gå via dräneringsbrunn eller invändigt dyra ingrepp. Lycka till med radonåtgärden!
Men det funkar alltså via dränering också? Tänker att den har ett avlopp någonstans som det kan dras luft från som eliminerar undertrycket?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men det funkar alltså via dränering också? Tänker att den har ett avlopp någonstans som det kan dras luft från som eliminerar undertrycket?
Det verkar i mitt fall fungera, som bilden visar (6h efter fläkten började snurra) lägre radon. Den sitter på min dräneringsbrunn (dvs på själva locket). I mitt fall går dränering till stenkista. Om avloppet skulle fungera har jag ingen uppfattning om.
Så jag ska leta efter en varvtalsstyrd kanlafläkt och bygga ett väderskyde, göra en fast installation av av.... Så har någon tips på mindre fläkt i detta avseende så tar jag tacksamt emot det! Mitt hus är litet, 65kvm. Tänker att har man större så behövs kraftigare fläkt
 
Fulkemisten
Sätt fläkten i brunnen. Och sen bara ett rör genom sidan och sedan en 90 graders krök upp genom marken och en hatt på röret.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Sätt fläkten i brunnen. Och sen bara ett rör genom sidan och sedan en 90 graders krök upp genom marken och en hatt på röret.
Bra tips! Har du något förslag på lämplig fläkt månne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.