Hejsan

Ventilerad putsfasad på hus med trästomme - hur göra?

Jag har problem med ett stort hus som i nuläget har trästomme. Vi vill ha en putsliknande fasad på huset.
Det rör sig om dryga 260 kvm och putsen ska helst gå att ansluta till Isodränen som ligger några cm under markytan - det kan även lösas med speciell sockellösning. Helst ska putslösninen inte bygga ut så mycket
(typ 2 x 5 cm cellplast).

Som jag har förstått det kan man antingen sätta upp en putsbärare och sedan puts alternativt sätta upp en stenklädd (putsliknande) fasadskiva direkt. Jag vet om putsbärare som cellplast, träullit, ventec, danogips, bluclad etc samt panelskivor från Steni, Tepro, Ivarssons etc. Tyvärr är det svårt att välja och jag vill inte ha några skarvar eller dessa evinnerliga aluminiumplåtar som ska till titt som tätt i skarvarna.

Hur har ni gjort? Hur mycket kostar det per kvm? Priset är ju rätt så avgörande då huset är så stort. Det är dessutom svårt att hitta prissatta lösningar på nätet. Om man exvis lägger cellplast som putsbärare - hur tunt kan det vara (typ 2 x 3 cm) utan att paja så fort en fotboll eller snöboll träffar fasaden? Det bör hålla för stegar, fotbollar, snöbollar mm.

Vi kan lämna monteringsbiten därhän då jag mer behöver hjälp med val av system:
- endast stenklädd putsliknande fasadskiva?
- cellplast och puts?
- träullit och puts?
- skiva (typ Danogips, Bluclad, Ventec) och puts?

Utifrån faktorer som hållbarhet, tålighet (mot fotboll, snöboll mm), fukt, hur mycket det bygger ut, pris per kvm, hur tidskrävande det är att sätta upp etc.

Jag vet att detta är mycket men har ni gjort något av detta så meddela mig gärna era erfarenheter - de hjälper mig att välja.

Hälsn
Lars
 
Vi har själva en träpanel vägg och resten puts på vårt hus. Vi ska vad det lider putsa om huset. Då skall vi ska använda StoVentec där det idag är träpanel (ventilerat system). Arbetskostnad är ca 900 kr exl. moms och material.
 
Hej igen.

Jag hinner inte vänta in fler inlägg utan har bestämt mig för att köra med Sto's lösning
(Ventecskiva+ tunn puts).

Det verkar vara bästa lösningen då Ventecskivan verkar lätt att sätta upp samt inte
behöver spacklas i fogarna. Jag sparar in mycket på arbetstid då spacklingen inte
behövs. Aquapanel var alternativet annars.

I sockeln ner mot marken kör jag cellplast + puts. På källarväggen under mark kör
jag Isodrän.

Det lönar sig verkligen att ta in offerter. Aquapanelen ex.vis sjönk från 263/kvm till
till 161/kvm. Isodränen sjönk från 275/kvm till 146/kvm. Cellplast hittar jag för 42/kvm.
Ventecskivan har jag ej fått offert på än.

Hälsn
Larsigve
 
Tja Larsigve!

Vi skall köra med Aqupanel på vårat hus. Fick ett pris på 160/kvm tror jag de va. Totalt med färdiga ytterhörn (även för att fönsternischar), spackel och remsor blev det cirkus 30tusen + moms för 180kvm.
Sen har jag köpt reglarna (22*70 som skall korsreglas) svart av en kontakt så de totala kvm priset blev inte så farligt! :- )

DVE
 
Hej !

Hur blev resultatet ? Det du lade utanpå, hur mycket byggde det ? man vill ju inte ha hur djupa fönstergluggar som helst. Har själv ett hus med tegelfasad längst ner och träpanel resten, och funderar på att gör om fasaden. Rött tegel är inte snyggt... Ett alternativ är att bygga på träfasaden ut till teglets liv, och sdan putsa på altihop. Ett annat är att lägga på någon typ av färdig sockelskiva, för att få teglet att se putsat ut.
 
Tjocklek på våran vägg blir från väggregeln sätt:

Utv gips 9mm
Läkt, liggande 22mm
Läkt, stående 22mm
Aquapanel 12,5 mm

Sen har jag valt färdiga ytterhörn. Dom finns i strl 5x5 eller 10x10mm. Jag valde de sist nämnda. Alltså får jag flytta in fönstret mellan reglerna en liten bit. Färdig fönster nisch blir alltså 10mm

DVE
 
Hejsan

För min del hade jag ju tegel som jag tog bort. Under teglet har jag träfasad som jag ska riva in till
isoleringen. Sedan ska jag tilläggsisolera 100 mm för att sedan regla och sätta dit STO's Ventec
skiva och avsluta med puts.

Hur mycket det bygger vet jag ej än - gör fasaden först nästa år. Borde inte bli så mycket i förhållande
till hur teglet satt.

Hälsn
Lars
 
Du har alltså tagit bort teglet och sedan lagt på ny ytbeklädnad i form av puts ? Detta kan ju vara ett alternativ, att jag inte tänkte på det...! Var det jobbigt att ta bort teglet ? Jag har ju som sagt tegel knappt en meter upp, skulle ju kunna bli kanon om man fick helputsat huset...

/Lars-inge
 
Hejsan

Nää - det var förhållandevis lätt. Det rörde sig om 180 kvm för mig så det tog lite tid
samt var lite stöningt då jag bara hade en ställning som vi fick flytta runt varv efter varv.
Vi tog dock mer än metern (av 3,8 m högt - 54 m långt) för varje varv så det bör gå fort
för dig.

Jag hade kalkstens mexitegel, halvstav (klyvd) som var murad med kalkmurbruk.
Stenarna släppte lätt från murbruket så det tog inte lång tid per kvm. Det var några som
gick sönder men ca 90-95 % klarade sig. Nu är dessa rensade och ligger på last-
pallar på min infart - en jädra massa mexitegel. Någon som vill köpa?

Vi knackade med vanlig hammare och huggmejsel. Sedan skickade vi ner stenarna
i en träränna (V-formad) som jag snickrade ihop. Tänk på att lägga någon dämpning
längst ner (behövs kanske ej för dig då det inte är så högt upp). Vi körde en till två som
knackade lös stenarna samt en nere på marken som höll rännan ren och staplade
undan i högar. Vi rensade stenen där den låg och körde sedan bort den med skottkärra
till lastpallarna där de staplades. Kör du ensam borde det gå det bra med tanke på
höjden.

Vi ska nästa sommar fixa putsfasaden - Sveriges nordligaste skånelänga ska det bli.

Hälsn
Lars
 
Hej

Så här har det blivit så långt. Nertill på grunden blir det "svart" skiffer på nät. IMAG0206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


STO's system funkar kanonbra.
Hälsn
Lars
 
Hej

Uppdatering: Skiffret är på plats på grunden, fogat och klart. Skiffret på nät från Flisby var för ojämnt så vi fick ta lös platta för platta och montera upp dem utan nät. Svinnet var rätt högt (15-20%) men de på Flisby var oväntat förstående och kompletteringen levererades snabbt med bra rabatt. Jag har även impregnerat skiffret och fogarna med Romex färgförstärkare (Wet look).

, IMAG0787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsn LarsiGve
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Hej

Byggde Attefallshus och körde på samma lösning med Sto Ventec och tunnputs - funkar ju än på huset utan problem. Måste vara smidigaste fasaden.

Attefallshus med vit Sto Ventec fasad och svart tunnputs i halvtimrad stil, hösthimmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.