Hjälp mig! Såg förut när jag var i bårat garage att mitt igenmurade fönster "läcker"...
Jag skulle ge mig på ett projekt själv, tyvärr uppenbarligen ganska mycket avancerat för det var enligt mig AP svårt.
Tog bort ett fönster i källarvägg, satte igen det med lecablock, putsade och målade.
Blev bra utseendemässigt...på utsidan...
skyfall ute just nu och såg att min murning släpper igenom fukt (tur att jag inte gjort klart insidan)

Vaf har jag gjort för fel? Kan jag göra något rätt nu i efterhand?

Snälla hjälp mig.
Sambon var sp stålt över mig, jag är det ju dock inte längre efter denna synen!


20141024_194729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut på utsidan? Mycket vattenpåslag vid regn?
 
Ser lite ut som det kommer ur de stående skarvarna. Inte omöjligt att där är för lite bruk i dom?
 
Stefan N skrev:
Hur ser det ut på utsidan? Mycket vattenpåslag vid regn?
Åh, svårt att säga just nu. Såg det ju självklart när det är svart ute.
Men det är nog inte hel omöjligt att det är mycket vattenpåslag då det är på söder sida(för oss är hela söder sidan sjukt utsatt för moder jords påhitt)
Har du nått knep på vad som kan göras?
 
Marknivå på igenmurningen/fd fönstret?
MVH Sandra
 
Dags att rödgrunda...
 
Snigla skrev:
Marknivå på igenmurningen/fd fönstret?
MVH Sandra

Antar att du menar avståndet från fönsterkant till marken.
Kanske 15cm, mötet är drängrus så väggen är inte i kontakt med direkt jord s, a, s.
Det är ju som jag nog skrev ovan, en källarvägg:)
 
Xlntjone skrev:
Ser lite ut som det kommer ur de stående skarvarna. Inte omöjligt att där är för lite bruk i dom?
Det är svårt att säga såhär långt efter att det är gjort.
Men om man hade kollat från utsidan så hade det inte sett ut som för lite bruk, snarare för mycket.
Är ju dock osäker nu när man iofs tittar på insidan.

Smarta knep på återgärd?
 
Helioz skrev:
Dags att rödgrunda...
Och du menar med det?
 
EOlsson skrev:
Och du menar med det?
Tja, använde du rödgrund innan du putsade?
 
  • Gilla
Olle504
  • Laddar…
Vatten hittar in på de mest underliga ställen så vad är det som säger att ditt arbete inte är bra. Det kan ju lika bra komma uppe ifrån väggen ovanför ditt igenmurade fönster eftersom det ser ut som ett källarfönster som går ända upp till källartaket.

Hur ser det ut ifrån utsidan?
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Vatten hittar in på de mest underliga ställen så vad är det som säger att ditt arbete inte är bra. Det kan ju lika bra komma uppe ifrån väggen ovanför ditt igenmurade fönster eftersom det ser ut som ett källarfönster som går ända upp till källartaket.

Hur ser det ut ifrån utsidan?
Det är putsad utsida o målat.
Vi har en gigantisk altan precis vid fönstret och det ser ut som att den innre bärlinan som sitter fast i väggen tillåter vattnet att rinna bakom där.
Så vi har ju ett stort hinder utanför gör att kunna återgärda det på den sidan.
 
Det är inte så att man borrat och fäst bärlinan i ditt igenmurade fönster så att det läcker vid skruven när det rinner mycket vatten längs bärlinan?
 
oceanis skrev:
Det är inte så att man borrat och fäst bärlinan i ditt igenmurade fönster så att det läcker vid skruven när det rinner mycket vatten längs bärlinan?
Faktiskt inte, jag var noga med att påpeka just det med borrningen när b
rlinan skulle upp att det just är onödigt att göra hål där.
Så inga skruvar eller hål finns.

Går det att göra något från insidan tror du? Det är ju typ det enda alt vi har eg,
vi känner oss inte så sjukt peppade på att ta bort hela altanen:(
 
Bumpar denna tråd igen och hoppas att det är ok att jag lånar den lite. Jag hoppas att det ordnat sig för dig 'EOlsson', berätta gärna om hur du gick vidare?

Sitter med i princip samma problematik med mitt allrum, som ligger till hälften under jord, med fuktgenomsläpp på leca och stort altanbygge utanför och dessutom bärlinor som inte är fästa i vägg. Har flera olika teorier om orsak men en sak jag fastnade i ditt inlägg var just sistnämnda.

Försöker få med en bild som visar väggen just nu 20150710_124753_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

notera skarv golv/vägg. Precis utanför /bakom vattenfläckarna går det fallande bärlinor med påbyggd trappa (souterränghus) som inte heller är fäst mot fasad utan stödjer fritt mot marksten. Kommer idag att "bryta upp" trappan utanför för att komma åt och se hur illa det är. Min korta fråga är om tips på hur jag kan leda bort vattnet från fasaden, skulle det räcka med att försöka lägga en platonmatta under med fall bort från huset eller? Skulle vara så grymt tacksam för alla tips jag kan få . Ska ta kort på bärlinorna och komplettera.

Har i övrigt konstaterade förhöjda fuktvärden på plattan som jag ska bygga ett nivellgolv till när det här trista dök/flöt upp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.