Tänkte dela med mig av mitt pågående projekt. Trädkoja.
Lovade barnen att de skulle få en koja att hänga i i några år nu så förra året började vi bygga en plattform uppe i träden.

Den blev såklart större än vad som var tänkt. Mätte upp golvytan i kojan till ca 10 kvadrat.

Kojan är byggd av mestadels spillvirke som blev över från gamla altanen när den revs, samt spillbitar av den nya altanen.

Reglar är skruvade i träden med långa fransk träskruv. Vi har även stöttat upp vissa delar av kojan under med stockar.
Projektet påbörjades förra året, och plattformen blev klar till 90%. Den har sedan dess hållit upp bra genom vinter, snö och stormar utan att skruv har lossnat eller gått av.

Tänkte försöka byta ut vissa träskruv mot genomgående gängstång med distans av brickor på vissa av träden.

kojan sitter skruvad i 3 björkar samt en gran.
 
  • Trädkoja under konstruktion i björkar och gran, personer bygger på träplattform, skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person står på en träkojans plattform uppe i träd med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer bygger en trädkoja, en skruvar fast en regel och den andra stöder en trädstam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfoHelena och 13 till
  • Laddar…
sysmali
E Evigh skrev:
Tänkte dela med mig av mitt pågående projekt. Trädkoja.
Lovade barnen att de skulle få en koja att hänga i i några år nu så förra året började vi bygga en plattform uppe i träden.

Den blev såklart större än vad som var tänkt. Mätte upp golvytan i kojan till ca 10 kvadrat.

Kojan är byggd av mestadels spillvirke som blev över från gamla altanen när den revs, samt spillbitar av den nya altanen.

Reglar är skruvade i träden med långa fransk träskruv. Vi har även stöttat upp vissa delar av kojan under med stockar.
Projektet påbörjades förra året, och plattformen blev klar till 90%. Den har sedan dess hållit upp bra genom vinter, snö och stormar utan att skruv har lossnat eller gått av.

Tänkte försöka byta ut vissa träskruv mot genomgående gängstång med distans av brickor på vissa av träden.

kojan sitter skruvad i 3 björkar samt en gran.
Vad är det för fordon i bilden? Golfbil?
 
Jag ger mitt bifallande. Gillar när vuxna pojkar känner att det är dags för en trädkoja till de ännu inte uppvuxna människorna. Och då får en anledning till att köra spikpistol m.m.

Tack för bra bilder, ser ut som bra ”byggmöten”
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Vad är det för fordon i bilden? Golfbil?
Ja det är en av golfbilarna.
Dragkrok, offroad däck. Solceller och lithiumbatterier. Sjukt starkt fordon. Har bogserat bilar med den.

Numera bytt mot en Polaris Ranger EV.
 
  • Älska
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
Kojbygget fortsätter med väggreglar av gammalt torkat trallvirke. Satte ihop 2 st 120x28mm virke med korta spikar och byggde egna reglar. Funkar bra och blir stabilt nog.

Det blir 5 väggar totalt, som följer golvreglarna. 2 av björkarna blir inbyggda i kojan och får tätas med nån tätmassa och gammal gummislang. Granen ville jag inte bygga in då den kan bli kladdig av kåda och dammar så.

Taket blir ett pulpettak lutandes i ca 10 grader åt söder. Dvs högst vid ingången och lutande nedåt och in i kojan.
Total takhöjd blir från 270 till ca 220.

Söderläget är ingen slump, för vad är väl en trädkoja utan solpaneler och offgrid system.

Väggarna utvändigt kommer att kläs av dels målad plåt samt av stående träpanel.
Enbart för att plåten jag fick inte räcker till hela kojan. Och träpanel blev över från garagebygget.

Längst in i kojan kommer det sitta ett stort fönster på 110x120cm. Samt ovanför dörren ett på 60x120. Öppningsbara 3 glas fönster som skänktes av en granne.
 
  • Konstruktion av träkoja i skog om natten med arbetsljus från bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädkoja under konstruktion i skogen vid natt med synliga väggstolpar av återanvänt virke och trädstammar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädkoja under konstruktion om natten med väggreglar, verktyg och träd runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnation av trädkoja på natten, väggstomme med träreglar, björk inbyggd i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfoHelena och 9 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag ger mitt bifallande. Gillar när vuxna pojkar känner att det är dags för en trädkoja till de ännu inte uppvuxna människorna. Och då får en anledning till att köra spikpistol m.m.

Tack för bra bilder, ser ut som bra ”byggmöten”
Ja, alltid en bra ursäkt att dra fram spikpistol och motorsågen. Kojan kan ju få andra användningsområden också. Tex vakkoja för vildsvin.
 
Takreglarna blev 45x170, jag tror det längsta avståndet blev ca 3,3 meter. Vilket bör vara ok för plåttak. Då avståndet mellan reglarna är ganska korta. Körde på principen att sätta en takregel per bärande regel i väggen.

Råkar även ha 2 pallar med cellplast isolering liggande så troligtvis kommer jag stoppa in sådant i väggarna och taket.

Just nu ligger det bara genomtrampningsskydd / armerad plast på taket innan läkten kommer på plats.
Men det är iaf torrt under, så bygget kan torka upp innan allt kläs in och isolering kommer på plats.

Måste säga att det är en viss utmaning att komma åt med vindpapp på utsidan av kojan. Blir mycket skumma vinklar från en allt fr lång stege. Ännu värre med plåten som ska upp nu i lager 2. Första lagret med plåt kunde man vila på utsticket av golvet innan man skruvade fast det.
Lager 2 måste lyftas och skruvas samtidigt. Helt klart ett 2 personers jobb.

För att underlätta att lyfta plåtark på 2x1,2 meter så har jag beställt ett sugkoppsverktyg som man lyfter glas med. Kommer säkert till användning fler gånger. Ska ju bygga ett växthus av gamla fönster senare i år förhoppningsvis.
 
  • Inre struktur av en byggnad under konstruktion med synliga takreglar och isoleringsmaterial vid nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av pågående bygge med exponerade takreglar, isolering och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats på kvällen med byggnad, stege och material på släpvagn belyst av arbetslampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Oj snyggt, jag skulle nog skaffa repstege till den där så inte kommunens bygglovsgubbar kan komma upp =)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fantastiskt roligt. Tänk bara på att
När det blåser så rör sig träden åt olika håll.
Alla långa reglar kommer bli rejäla hävarmar.
Era infästningar kommer alltså inte hålla över tid om de är stumma.
 
  • Gilla
KA Berg och 1 till
  • Laddar…
R rocketlauncher skrev:
Fantastiskt roligt. Tänk bara på att
När det blåser så rör sig träden åt olika håll.
Alla långa reglar kommer bli rejäla hävarmar.
Era infästningar kommer alltså inte hålla över tid om de är stumma.
Så kan det nog vara. Kommer byta ut en del infästningar i träden mot stolpar under, regelverket är stabilt nog. kommer använda träden mer som stöttor. Dvs grova stockar under som kommer att hålla vikten åt mig.
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Är det där verkligen en koja? Ser mer ut att bli en ManHut :)
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Oj snyggt, jag skulle nog skaffa repstege till den där så inte kommunens bygglovsgubbar kan komma up
J juanxxx skrev:
Är det där verkligen en koja? Ser mer ut att bli en ManHut :)
Kan ju vara båda. Har garage så mancave finns redan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Var är barnen!
 
  • Haha
  • Gilla
varpan1 och 5 till
  • Laddar…
hahaha! Kul tråd. Mer…! 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.