Hej och gott nytt år alla!

Är lite nyfiken i hur andra går tillväga när ni påbörjar planering av nytt projekt! Min fru är ganska trött på att jag alltid ska planera, mäta och sen modellera upp i 3D för att sen ta ut ritningar på detaljerna innan jag startar upp verktygen. Det tar såklart en del extra tid! Det är väl en arbetsskada att jag vill rita och skissa, medans frun gärna vill köra igång direkt och lösa problemen efterhand. Hur gör ni andra? Är det fler än jag som använder ritprogram?

Jag använder Autodesk Inventor i mitt dagliga arbete och det faller sig naturligt att använda det också när jag ritar på mina hobbyprojekt. Vad jag kan förstå så är Google Sketchup de facto standard program bland (hobby)snickare idag, då det är rimligen enkelt att lära sig men också gratis. Det finns väl en del tilläggsprogram som är dedikerade till just träbearbetning?
 
Oftast så blir det bara en skiss i huvudet, men ibland så blir det också en rätt så enkel skiss på papper också - utan linjal och bara med hälften av måtten utsatta. Detta är oftast när jag vill försöka visa för någon annan vad jag har tänkt mig. Vid extremt ovanliga tillfällen så blir det en CAD-ritning - Sketchup har jag inte lyckats förstå än.

I framtiden så kommer jag att skaffa en stor whiteboardtavla och sätta upp i snickarboden, tänker mig att den ska vara bra att göra snabba skisser på.
 
Känner igen konflikten med hustrun:)

Gör själv mycket som Daniel... Skissar i huvudet och sedan mycket enkla blyertsskisser som kan ältas vid behov med hustrun.

Gör en överslagskalkyl på material behov och hänger på släpet o handlar. är det halvmycket så blir det Byggmax annars lokalt.

När väl jobbet kommer igång så gör jag måttsättningen stegvis och noterar på Post-It lappar innan jag lufsar iväg till lämplig maskin.

Försöker alltid ha lite blandade virkesstumpar hemma i olika dimensioner (saknar bordssåg) för att kompensera för taskig planering.:D
 
Skissar på papper för det mesta, funderar ut hur fogarna ka göras och tar fram en kapnota. Löser sedan problemen efter hand.
För lite mer komplicerade saker som ska visas för någon annan, där mått måste räknas fram eller där man vill få en kansla för proportioner använder jag sketchup.
En bok som hjälpte mig på traven med att rita i allmänhet och sketchup i synnerhet är den här.
/B
 
För mig innebär det färre misstag om jag ritar upp projekten så noggrant som möjligt innan kapnotan lämnas in.

Dels för att jag rätt ofta missar te.x en skivtjocklek eller annan kompensation
när jag "skjuter från höften" men även för att kontrollera proportioner och
konstruktionen.

Påfallande många gånger har något som jag trott verkade tämligen enkelt
i huvudet visat sig innehålla både olika möjliga lösningar och framför allt, uppritat brukar jag oftast hitta ett smartare sätt att bygga nåt än vad jag först tänkt.

Använder wector works http://www.nemetschek.net/ främst är det ett arkitektprogram, men det finns även moduler för , inredning, scenlayout osv.

Då jag bygger mycket utställningsmontrar som kunder gärna vill se så konkret visualiserat som möjligt är cad programmet oumbärligt.

NU har jag inte använt det på ett tag, men sketch up var otroligt smidigt litet program för enklare skisser och som "tankehjälp" dock tyckte jag det var svårt
att få nån riktig kontroll över mått och vinklar i programmet.

Men är det inte för komplicerade byggen funkar papper o penna faktiskt
väldigt bra också.
 
Oftast grubblar jag en hel del innan jag gör lite enkla skisser med blyerts på vita A4-ark. Kan bli några ark med mått, detaljbilder och liknande innan jag sätter igång och bygger. De projekt som görs på detta vis är vanligtvis sådana som eventuellt kan ändra sig under resans gång, då är det smidigt att bara skissa lite på ett nytt ark när förutsättningarna ändras.

Jag har dock kört en hel del projekt helt utifrån CAD-ritningar. Det har då varit saker såsom garderober och skåp där det är bra med exakta mått för hålrader och gångjärn. Framför allt fungerar detta bra när man jobbar med skivmaterial med exakt tjocklek. Hyvlar man till sitt eget virke har tjocklekar och mått en tendens att variera lite i takt med att man gör fel eller inser att man inte kan plocka ut de virkesdimensioner man tänkt sig.

För CAD använder jag Windozeprogrammet IronCAD som jag trivs rätt bra med. Sketchup tycker jag mest känns som lekstuga även om det är snabbt att göra skisser och modeller.
 
Tror jag idag ritar saker för jobbet snabbare i SketchUp än för hand men alla mått mm måste ju sitta där innan så det där är mest för kommunikation med kunder.

Jag kör oftast mer direkt från en grov skiss som bara jag kan tolka om det är för eget bruk eller jag slipper illustrera för kunder.
Eller i värsta fall, bygger efter hand, en del saker har liksom blitt så och båtinredningar, en del trappor och en del fönster tillhör definitivt sådant.

/Kent
 
phl> sketchup är ingen lekstuga, kolla lite på pro-versionen med och vad du kan göra med dynamic components.Du kan skapa återanvändbara skalbara komponenter där men det tar ett tag att komma över tröskeln.
Utan pro-versionen är jag dock beredd att hålla med om att det är lite lek eller i alla fall onödigt mycket jobb.

/Kent
 
Hur jag ritar beror helt på vad jag ska göra förstås, men för att förstå hur det jag vill göra kommer att se ut brukar jag rita i Sketchup vilket sambon brukar gilla eftersom hon då kan se vad som är på gång. Gäller det yttre förändringar på hus gör jag pappmodeller i 1:100, åtminstone till egna hus. Det ger rätt bra bild av vad som komma skall. När det gäller att få med skivtjocklekar och dyl. brukar jag rita sektioner där det är viktigt i 1:1 med blyerts på vitt A3 eller A4.

Vad man menar med lekprogram är nog rätt mycket tycke och smak, själv är jag väldigt nöjd med gratisversionen av Sketchup.
 
Det beror väl lite på vad man är vand vid. Är man vand vid Autodesk Revit Architecture eller SolidWorks känns Sketchup som lek. Men Sketchup är en väldigt mkt lättare instegsport.
 
Hmm, såg en kul grej rörande fasader som jag inte orkat testa, fota huset och in med det i sketchup. Behövs inte runt om utan man ritar sen...
Byt fasad, tak etc som du vill sen.

Givetvis har man inga konstruktionsritningar etc av det men hur enkelt kan man göra det?. Och ja, det går att göra, jag sitter så mycket i sketchup med inredningar så jag kan säga att det tipset funkar men jag vet inte om det funkar i vanlig eller pro, kör enbart pro ju.

/Kent
 
CarMagnus>Gissar att man i de programmen går från 2D till 3D? Lite olikt arbetssätt gissar jag.

/Kent
 
Nej, jag menade inte att Sketchup är en konkurrent till ett sånt program. Det är väl mer ett tredimensionellt ritprogram med möjligheten till exakta mått.
 
snickarboden skrev:
CarMagnus>Gissar att man i de programmen går från 2D till 3D? Lite olikt arbetssätt gissar jag.

/Kent
Nej båda de programmen är 3d baserade med möjlighet att jobba i 2d. Mkt trevliga och mkt dyra programvaror.
 
Om jag känner att slutprodukten kan bli bättre om jag modellerar upp den i 3D, så gör jag det. Således blir det rätt så mycket 3D modellerande. Har modellerat upp hela huset i 3D och fotat av b.l.a. tegelfasader för att få rätt textur i 3D modellen. Även en hel del skåp och inredning man byggt. Men då jobbar jag förhållandevis snabbt i 3D efter 20 år proffisionellt användande av flera olika highend 3D CAD program.

Märker att jag även bygger betydligt snabbare med mindre fel om man har färdiga kapritningar och inte behöver stå och tänka och fundera så mycket ute i snickarverkstaden.

Min fru uppskattar även 3D modellerna då hon har lättare att se hur det färdiga resultatet blir och kan ge bra input innan man sätter igång.

Dock kan det nog vara en lite hög tröskel att modellera mycket i 3D för gemene man då det inte gör sig av sig självt även om vissa programtillverkare påstår det. Men mig passar detta arbetsätt bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.