Hej alla, jag har ringt till sågverk och tittat på nätet men hittar inte virket jag letar efter. Vi har pärlspont som ytterpanel, tydligen ganska ovanligt. Problemet blir då att ersätta brädor som är dåliga eller när man gör fasadjobb, typ montering av krönlist, då man behöver byta bräda som man gjort åverkan på.

Huset är från sekelskiftet och kan ha "unik" profil på pärlsponten. Typ att ett lokalt sågverk/hyvleri tog fram ett hyvelstål för ett hus sedan hyvlade man upp det virket som behövdes och stålet blev lagt på hyllan eller söps bort.

Vissa moderna sågverk kan ta fram customiserad hyvel med rätt profil, men det kostar några tusen och jag ska inte ha några mängder virke så det är inte motiverat.

Därför går jag i tankarna att själv handhyvla till detta virke, men måste hitta ett stål som passar. Har ni några förslag? Alternativa lösningar tas tacksamt emot. Lägger upp en
bild
 
  • Rödmålad pärlspont panel med mätsticka för att visa profilens storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en profilbild på profilen?
 
AXS
Frustrator Frustrator skrev:
Har du en profilbild på profilen?
Tack för svar! Jag har ingen bild på lager men kan ordna det
 
AXS AXS skrev:
Har du kollat med någon småsågare i närheten?
Oftast går det att bygga upp hyvelstålet av standarddelar. Eller så kanske det kostar någon dryg tusenlapp.

Kolla här: [länk]
Har ringt runt lite men ska kolla mer. Det kanske är billigaste alternativet ändå :)
 
AXS AXS skrev:
Har du kollat med någon småsågare i närheten?
Oftast går det att bygga upp hyvelstålet av standarddelar. Eller så kanske det kostar någon dryg tusenlapp.

Kolla här: [länk]
Fan det här borde ju funka. Menar du att köpa hem den själv eller visa för sågarn?
 
  • Träprofil och profileknivar med texten "Perlestaff" visande produkten och priset 688 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Jag skulle höra av mig till de närmaste du hittar. Har du tur har de just de stålen redan. Annars kanske du kan betala hälften och så får de behålla stålen.

Var bor du? Vet några som är grymma på det här och har det till hälften som hobby.
 
Bor ca 3 mil väster om Finspång, Ljusfallshammar heter det. Kolla gärna. Tack för tipset
 
AXS
Hör med honom, hittad via småsågarna:
Björn Gustafsson, Odensbacken, 070-696 50 27, bjrn.gstfson@gmail.com

Har en grym i Hjo annars, men lite långt...
 
AXS AXS skrev:
Hör med honom, hittad via småsågarna:
Björn Gustafsson, Odensbacken, 070-696 50 27, bjrn.gstfson@gmail.com

Har en grym i Hjo annars, men lite långt...
Fan vad schysst du är! Hör av mig direkt
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Ja dom där stålen har vi till våran hyvel, dessvärre så har vi cirka 125 mil till Finspång :)
 
D Dennis K skrev:
Ja dom där stålen har vi till våran hyvel, dessvärre så har vi cirka 125 mil till Finspång :)
Ja det blir lite dyrt :surprised::D
 
M mhoglund skrev:
Fan vad schysst du är! Hör av mig direkt
Han höll på mest med skog sa han men skulle höra runt i föreningen :D håller tummarna!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Liten update, lyckades ta fram en grov uppskattning av profil. Ska försöka ta fram den exakt senare
 
  • Handritad profilskiss bredvid 3D-utskriven objektprofil och skjutmått, arbetsbordsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.