Jag behöver ha någon slags mackapär som vid tillkoppling av 230V kan generera en slutande impuls som är potentialfri.

Efter googlande i 230V land så misstänker jag att det är någon slags kontaktor jag ska ha, men vilken? Finns det någon som inte är allt för dyr som inte behöver någon egen styrenhet eller programmering med specialverktyg. Finns det en som klarar av två kanaler utan att kosta mer än det dubbla så vore det bra för det är två uttag som ska avkännas.

Vad ska jag då ha detta till? Jag vill kunna skicka en signal till min tellstick när strömmen slås på i ett uttag.

Trodde först att jag kunde lösa detta med en Nexa WRR-1, men nu lutar jag åt att jag behöver ovan efterfrågade mackapär tillsammans med en sådan http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm

Se bifogad bild för beskrivning av hur jag har tänkt mig. 230v_sense.png

edit: När jag tänker efter ett steg till så kanske S0 ska ligga hög så länge som 230V ligger på. Det är nog så WBT-912 vill ha det eftersom en vanlig brytare inte är återfjädrande.
 
Redigerat:
Om du söker på "relä", "arbetsströmsrelä" eller "kopplingsrelä" så hittar du kontaktorer i lite mer lämpligt format för din del. Denna passar i en dosa medan denna ska sitta på DIN-skena.
Ett dubbelt relä i samma kapsling har jag dock inte sett.
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Du behöver ett tidrelä.
Jag hittade ett från ELFA 37-542-88. Finns säkert fler tillverkare.
Titta i databladet på fall 21.
När spänning slås på så får du en kort dutt.

Protte
 
Var framgår det att det krävs en puls?
 
Hela vägen fram till hans Edit i slutet på inlägget. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
fram till, men inte efter... :)
 
Jag vill flika in att jag har verifierat att Nexa-sändarna inte fungerar med pulser utan de måste ligga höga hela tiden. Därför är den lösning som Bo föreslår den som borde fungera bäst.

Har inte bestämt mig för hur jag ska göra än. Är nog inte redo att lägga de pengar som krävs på att interfacea mot det proprietära Verisure-systemet. Bättre då att börja titta på en öppen standard som t.ex. Zwave eller en trådbunden larminstallation då jag har förberett med kabeldragning till många ställen i huset.

Om FOIP lyckas med sina ansträngningar och kan få till ett mer öppet firmware så förändrar det läget. Man kanske då kan ta fram en egen reläbox för Verisure.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.