Hej,
Jag renoverar en gäst-WC och ska installera en inbyggnads-fixtur för vägg WC med en tunn vägg framför och hylla ovanpå. Rummet ska kläs med kakel på vägg och klinker på golvet.

Min fråga är i vilken ordning jag bör göra detta.
Tätskiktet är klart men jag står nu i valet att först installera fixtur och bygga den lilla väggen mot fixturen för att efter detta sätta kakel och klinker. Alternativt sätta kakel och klinker först, låta det gå förbi där den tunna väggen ska sitta och sedan och sedan installera fixtur och den lilla väggen, som då bekläs med kakel efteråt.
Fixturen kommer att sitta på en kortsidan i rummet med en vägg framför som räcker mellan sidoväggarna och rår fixturens höjd på 110 cm.

Någon erfaren plattsättare eller badrumbyggare som kan ge mig råd om lämplig tågordning ?
 
Jag uppfyller visserligen verkligen inte kravet på "erfaren plattsättare eller badrumbyggare", snarare tvärt om, men din fråga påminner mig om att jag nyss såg igenom Bygghemmas serie av youtubefilmer om badrumsrenovering (tänker specifikt på http://www.youtube.com/watch?v=04PMTMu1IRQ&tracker=False). Vad jag kan se från det så verkar de köra med att precis som du gjort sätta tätskikt först och sedan bygga in fixturen. Om jag förstod allt rätt så sätter de sedan tätskikt även på lådan som bygger in fixturen för att skydda det trä som lådan består av och slutligen kakla allt på en gång.

Ser personligen inte heller någon vinst med att först sätta kakel som sedan döljs av din inbyggnad, och det gör väl snarare att det blir svårare att få skarven mellan golv och inbyggnad snygg och tät.
 
Tack för tipset om filmerna.
Men de följer ju inte reglerna för badrum, toalettavloppet går igenom golvet för nära väggen...

Frågan gäller kakel och klinkersättning före eller efter fixtur och nichvägg monteras. Det kanske inte spelar någon större roll, men jag antar att det som alltid finns moment som blir enklare eller svårare beroende på vilket alternativ jag väljer. Som lekman är det svårt att förutse alla detaljer; -Inget klinker på golv bakom nichväggen ger en ficka där vatten samlas innan det rinner fram om olyckan skulle vara framme. Om fixturen ställs på tätskikt, finns då risk att dess metallfötter gnager hål i tätskikt efter en tid ?
Svårare att linjera kakel på nichvägg med sidoväggarna om man inte kaklar dessa samtidigt ?
Osv..
 
Hej
Sätt hela badrummet först, även bakom nichen, även golvet, ställ dit den och kakla även den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.