Byggahus.se
Jag bestämde mig för att bygga ett kök i limfog, har nu snickrat stommen och ska börja med lådor.
Bifogade även golvet som jag lagt i massiv otorkad gran, de skall sen behandlas, men inte bestämt hur.

Vill ha sinkade lådor, skall jag göra för hand (laxstjärt?) eller med en överhandsfräs (enkel hobby variant) sådana runda, eller bör man ha bättre maskin då?

Stommarna är byggda i limfog 18mm och 27mm. Skall lådor göras i ask för att sinkning ska bli vackrare med de mörka snittpartierna?
Isåfall vart köper jag Ask limfog som privatperson, helst typ 15-18mm?

Lådskenor, har läst om blum movento, de verkar bra, men väldigt dyr, finns annat likvärdigt alternativ, är tandem ok för ett kök?
Om djupet är 600mm läcker de då med 550mm skenor, eller måste man ha 600mm? Eller ska man t.o.m. ha kortare? Kanske en del lådor ej behöver dras ut helt?
Övriga tips på skenor?

Hur skulle ni behandla insidan? Vill helst ha kvar den naturliga färgen, inte att det ska gulna för mycket
Tar gärna emot fler tips, ständigt inne o läser har för att driva mitt projekt, tänkte prova starta en egen tråd o se,
Bifogar bilder på mitt projekt såhär långt, tack
 
  • 3D-modell av kök med snickrad stomme och limfog, massivt trägolv i gran, utan behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt köksgolv i massiv gran under konstruktion, med synliga bjälkar och råbottens golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående köksrenovering med snickrad stomme och nylagt, obehandlat massivt granträgolv. Väggar delvis skalade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trägolv i massiv gran med mönster, hammar och mätverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig köksstomme i limfog av gran på ett nytt trägolv med synliga rör och en vägg under renovering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt massivt granträgolv med dekorativ inläggning i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snickrade köksstommar i trä på ett nylagt massivt granträgolv i ett renoveringsobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med nybyggda köksstommar av limfog och nylagda massiva grangolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snel77 och 28 till
  • Laddar…
Håller också på att bygga kök, beställde limfog av Ask från stragendo.
Snabb leverans och fina skivor
 
  • Gilla
Snel77 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Snel77 och 2 till
  • Laddar…
C carl berglöf skrev:
Jag bestämde mig för att bygga ett kök i limfog, har nu snickrat stommen och ska börja med lådor.
Bifogade även golvet som jag lagt i massiv otorkad gran, de skall sen behandlas, men inte bestämt hur.

Vill ha sinkade lådor, skall jag göra för hand (laxstjärt?) eller med en överhandsfräs (enkel hobby variant) sådana runda, eller bör man ha bättre maskin då?

Stommarna är byggda i limfog 18mm och 27mm. Skall lådor göras i ask för att sinkning ska bli vackrare med de mörka snittpartierna?
Isåfall vart köper jag Ask limfog som privatperson, helst typ 15-18mm?
Vi har prövat med snikvarianten för sinkning (Byggprojekt: E:s kaosbokhylla), resultatet på limfog furu blev väl "sådär", svårt med urslag och matchning av trä (kvistar, olika grova årsringar mm), så för synliga fogar kan jag inte rekommendera denna lösning
https://swedendro-tools.se/se/produ...ssisk-sockerladssinkning?group=prod_brd-s1/57
Du behöver gå upp ett par snäpp för att komma i klass med OlaC mfl :)
 
Osmo har en hårdvaxolja som gör att trät ser ”nyslipat” ut, vill minnas att det är den som heter natur. Inne stommen så är exponeringen för UV ljus begränsad så det borde inte gulna särskilt mycket.
 
  • Gilla
carl berglöf
  • Laddar…
Blev oerhört sugen och inspirerad att dra igång med mitt köksbygge nu!
 
  • Gilla
carl berglöf
  • Laddar…
Har ingenting med din fråga att göra.. men..

Tänkte fråga om kompassrosen i golvet (om det bara var en design på ritningen) om du faktiskt hade den..

FY FAN SÅ VACKERT!!
 
  • Gilla
carl berglöf
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Har ingenting med din fråga att göra.. men..

Tänkte fråga om kompassrosen i golvet (om det bara var en design på ritningen) om du faktiskt hade den..

FY FAN SÅ VACKERT!!
Tack, blev fint, men också en hel del felsågningar på vägen hehe
 
  • Gilla
Jonas_1989
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Ang skenor, välj Tandem aka fullutdrag för att nyttja lådorna till max, gärna 3-d justering o dämpning.

Har själv kikat på dessa och tycker dom verkar vettiga i utförande, med bra justering och vettigt pris, kanske att 30kg är lite snålt för ett redigt grytskåp.
[länk]
Ja, lite rädd då jag ska ha allt porslin i en låda t.ex. svårt att välja, många tipsar om märket Blum och deras movento skena, men är nästan 3 gånger detta pris… men samtidigt blir det ju värt om allt porslin går i kras, men svårt, tack för tips, ska sätta mig o läsa på mer imorgon
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ser ut att bli riktigt fint - snyggt jobbat med golvrosen! Har du övervägt att såpskura golvet?
 
F FunkishJonny skrev:
Ser ut att bli riktigt fint - snyggt jobbat med golvrosen! Har du övervägt att såpskura golvet?
Är nog mest inne på det faktiskt, men beror lite på olika nyanserna i det nya (gran) och gamla golvet (furu) när det slipas.
Men är mest inne på det, trotts att de ska bli kök (spilla tomatpure osv)
 
C carl berglöf skrev:
Är nog mest inne på det faktiskt, men beror lite på olika nyanserna i det nya (gran) och gamla golvet (furu) när det slipas.
Men är mest inne på det, trotts att de ska bli kök (spilla tomatpure osv)
Ah, jag förstår. Insåg inte att det rörde sig om både gran och furu. Som jag förstått det brukar gran bli mer silvrigt och ljusare vid såpskurning, medan furu blir något mörkare grått med viss bibehållen röd ton i ådringen, så det kan ju bli en viss kontrast. Det finns ju andra moderna behandlingsmetoder för att få den silvriga looken som kanske för de två träslagen närmare varandra i resultat - kan vara värt att prova olika varianter på vardera träslag och jämföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.