Krilleman
MathiasS MathiasS skrev:
Det rimliga (dessutom snygga och korrekta) är väl att montera en väggbricka från någon leverantör som funkar med befintlig pexslang (titta tex på Vatette eller FMM) och sedan fortsätter man med en kromad vinkel direkt efter brickan. Då kommer rören hålla sig längs med väggen i skåpet och pex-slangens längdexpansion sker i skyddsröret (genom att den "ålar" sig fram).

Hur ser det ut i andra änden av dessa rör?
Absolut det bästa! 👍
Står även med i LK:s monteringsanvisning numera.

https://www.lksystems.se/download/8...al-och-pert-ror-mma086_sava.pdf?1708097851931
Rörinstallation i tak med vägggenomföring och kopplingsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skumpe och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut det bästa! 👍
Står även med i LK:s monteringsanvisning numera.

[länk]
[bild]
I mitt fall finns ingen "bockfixtur" bakom, rörisen lät bara rören sticka ut och sladdra i taket. Jag monterade en väggbricka. Undrar om det kan vara ett problem...
 
Skumpe
Krilleman Krilleman skrev:
Hur gammal är installationen?
Cirka 15 år
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag vet inte vad ni menar med bricka, men avses den kromade eller plastvita stora brickan runt röret så sitter den ofta fast med dubbelhäftande tejp eller ännu oftare -inte alls.
Jag menar en sån väggbricka som Krilleman har på bild lite längre fram i tråden, eller en sån här [bild]

En sån som sitter utanpå väggen med skruv. Våra sitter rör i rör enbart, och innerslangen har klättrat ut. Jag tänkte att man kanske kan kapa dem, och sätta sån med nån koppling?
 
  • Kromad väggbricka för rörinstallation med två anslutningar, betygsatt med fem stjärnor av kunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe
MathiasS MathiasS skrev:
Det rimliga (dessutom snygga och korrekta) är väl att montera en väggbricka från någon leverantör som funkar med befintlig pexslang (titta tex på Vatette eller FMM) och sedan fortsätter man med en kromad vinkel direkt efter brickan. Då kommer rören hålla sig längs med väggen i skåpet och pex-slangens längdexpansion sker i skyddsröret (genom att den "ålar" sig fram).

Hur ser det ut i andra änden av dessa rör?
Ingen aning. Jag antar att de kommer upp i samma skåp som fördelaren till golvvärmen sitter och i så fall är det samma PEX där. Om det är någon annanstans så vet jag inte var det sitter.
 
Skumpe
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut det bästa! 👍
Står även med i LK:s monteringsanvisning numera.

[länk]
[bild]
Men hur går man tillväga rent praktiskt för att kapa rören och fästa nått annat?
 
Krilleman
Skumpe Skumpe skrev:
Men hur går man tillväga rent praktiskt för att kapa rören och fästa nått annat?
Du har ingen möjlighet att kapa och montera liknande bricka.

Inget synligt rakt rör syns på din PEX.

Bara pressvinkeln synlig på kallvattnet...

Rörkopplingar med korrosion markerade med orange cirklar på en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skumpe Skumpe skrev:
Men hur går man tillväga rent praktiskt för att kapa rören och fästa nått annat?
Om du inte vet var andra änden på röret är och inte jobbat med plaströr förut så skulle jag inte rekommendera att du gör detta själv.

Rent praktiskt kapar man rören med en speciell sax för att få ett bra snitt (mycket viktigt), sen trär man på en typ av kläm koppling anpassad till ditt rör (innerdiam är viktig) och som passar i vägg brickan. Sen skruvar man ihop det med övriga delar för att få det att passa med blandarens R10 mutter.
 
  • Gilla
emjeysimone och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Krilleman Krilleman skrev:
Du har ingen möjlighet att kapa och montera liknande bricka.

Inget synligt rakt rör syns på din PEX.

Bara pressvinkeln synlig på kallvattnet...

[bild]
Det är den vänstra i bild som tar emot och där är plaströr några cm ut från väggen. Man kan dra ut ytterligare 2-3 cm också.
 
Krilleman
Båda behöver vara ca 20mm i utstick när man trycker in PEX-röret i väggen beroende på val av bricka...
 
Skumpe
Krilleman Krilleman skrev:
Båda behöver vara ca 20mm i utstick när man trycker in PEX-röret i väggen beroende på val av bricka...
Den högra kanske inte har det. Kan man sätta dessa vinklar på bara den vänstra?

Vad gör man i praktiken? Stänger vatten(går sådär här...) Sen sågar av röret och på med nån hylsa? Måste man ha särskilda verktyg eller finns det hylsor till PEX med normalt tillgängliga verktyg?
 
Skumpe
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Om du inte vet var andra änden på röret är och inte jobbat med plaströr förut så skulle jag inte rekommendera att du gör detta själv.

Rent praktiskt kapar man rören med en speciell sax för att få ett bra snitt (mycket viktigt), sen trär man på en typ av kläm koppling anpassad till ditt rör (innerdiam är viktig) och som passar i vägg brickan. Sen skruvar man ihop det med övriga delar för att få det att passa med blandarens R10 mutter.
Låt säga att jag tabbar mig och klipper av röret för kort, hur körd är jag då?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Båda behöver vara ca 20mm när man trycker in PEX-röret i väggen...
Nu stal jag lite av tråden med min fråga, jag hade nog exakt en sån väggbricka (som bilden, trio perfecta, eller vatettes variant köpte jag, kanske är samma lika?) och jag monterade enl anvisning där de då stack ut och sen åkte in när allt monterades... Men iom att jag inte är säker på hur röret sitter (eller snarare jag har gissat att det bara är en slang som de drog utan några fästen alls, på "vasksidan" är det en vanlig kamma som håller rören som bara sticker löst upp ur golvet). Så vet jag inte om monteringen gjorde att röret trycktes ihop eller om det rörde sig i fästet... Kanske borde jag lätta på klamman i vasken, för i rören sitter ju i sin tur stålomspunna slangar från köksblandaren... Men å andra sidan är röret så kort att det knappast har så stor utvidgning... Händer det att såna pex bara lossnar?
 
Krilleman
  • Gilla
emjeysimone och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette ligger i framkant för liknande installationer.

Läs installationsanvisningen här:
[länk]

17mm från vägg i kapmått när du tryckt in röret i väggen.

[bild]
Den var den - vatette, fast en dubbel! Att inte rörisen monterade sådan direkt är ett mysterium. Eller. Han gjorde en "provisorisk inkoppling" och när jag ville att han skulle göra färdigt och snyggt sa han att han inte hade tid och "har rören hållit hundra år håller de ett par till" och lämnade mig sen för gott - den unga killen som gjorde allt jobb hade sagt upp sig och rörisen var nog chefen / verkmästaren (rören i källaren var från 1927 tror jag, jag har därefter fått dra om alla själv, kopparrör blev det efter rådgörande med en annan vagt bekant som jobbar som röris men vars firma inte hade tid och han ville inte ta jobbet vid sidan heller).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.