Skumpe
Hej Byggahus

Det är styva plaströr som kommer ut ur väggen här. Man kan trycka tillbaka dom 5 cm men de fjädrar oftast tillbaka. Nu har dom krypit ut längre än någonsin så jag kan inte stänga lådan till komoden längre!!
Hur går jag tillväga för att kapa?

Det var ett helvete att byta blandare för trots jag stängde allt inkommande vatten till hela fastigheten fortsatte det rinna och rinna och rinna ur dessa rör. Det är på våning ett av två om det spelar nån roll (men så länge kan man ju inte behöva vänta det rann mer än en timme).
Rörinstallation under diskbänk med avloppsrör, vattenkranar och elektriska uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus

Det är styva plaströr som kommer ut ur väggen här. Man kan trycka tillbaka dom 5 cm men de fjädrar oftast tillbaka. Nu har dom krypit ut längre än någonsin så jag kan inte stänga lådan till komoden längre!!
Hur går jag tillväga för att kapa?

Det var ett helvete att byta blandare för trots jag stängde allt inkommande vatten till hela fastigheten fortsatte det rinna och rinna och rinna ur dessa rör. Det är på våning ett av två om det spelar nån roll (men så länge kan man ju inte behöva vänta det rann mer än en timme).
[bild]
Det är alltså PEXn som kryper ut ur väggen? Har tyvärr inget svar på vad du bör göra. Trodde att de ska vara förankrade där de kommer ut ur väggen. Om det nu är PEX RiR så undrar ju jag varför innerröret rör sig på detta vis.

Nyfiken på kommande svar i tråden!
 
  • Vattenledningsrör sticker ut från vägg, skadad isolering, potentiellt behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en lägenhet eller?
 
Ett pex-rör har mycket hög längdutvidgning jämfört med alla andra material typer som finns att finna bland vattenrör. Jag hittade som exempel 0,14 mm / m*K, vilket blir 6mm per meter rör i en varmvatten ledning med 40C delta. Det är supermycket! De krymper ju igen när vattnet kallnar men all den här rörelsen gör att det blir en del "gnag" i väggarna. Troligtvis är det därför dina rör sticker ut.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
K
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ett pex-rör har mycket hög längdutvidgning jämfört med alla andra material typer som finns att finna bland vattenrör. Jag hittade som exempel 0,14 mm / m*K, vilket blir 6mm per meter rör i en varmvatten ledning med 40C delta. Det är supermycket! De krymper ju igen när vattnet kallnar men all den här rörelsen gör att det blir en del "gnag" i väggarna. Troligtvis är det därför dina rör sticker ut.
Hos mig monterades vägg-/kopplingsbricka, vilket jag trodde var det vanliga. Utesluter detta resultatet, tror jag.
 
K Kardan79 skrev:
Hos mig monterades vägg-/kopplingsbricka, vilket jag trodde var det vanliga. Utesluter detta resultatet, tror jag.
En bricka gör ingen skillnad, det är enorma krafter bakom längdutvidgning. Det som hade hjälpt dig hade varit bockfixturer i väggen, dessa klämmer fast röret så utvidgningen sker "bakom" fixturen.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Vi har samma situation hemma på vissa rör, dvs att de saknar bricka och har krupit ut. Är intresserad av svaret - vi har funderat på att ta in en röris, kapa och sätta bricka men det kanske inte är det bästa(?)
 
K
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
En bricka gör ingen skillnad, det är enorma krafter bakom längdutvidgning. Det som hade hjälpt dig hade varit bockfixturer i väggen, dessa klämmer fast röret så utvidgningen sker "bakom" fixturen.
Ah. Hos oss är det både och (det vet jag då vi nyligen dragit om vattnet i samband med renovering av kök och badrum). Är dessutom ALU-Pex. Är kanske mindre benägen att utvidga sig?


Bra forum det här. Man lär sig nya saker hela tiden. 😁

Tack!
 
  • Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Vi har samma situation hemma på vissa rör, dvs att de saknar bricka och har krupit ut. Är intresserad av svaret - vi har funderat på att ta in en röris, kapa och sätta bricka men det kanske inte är det bästa(?)
Jag vet inte vad ni menar med bricka, men avses den kromade eller plastvita stora brickan runt röret så sitter den ofta fast med dubbelhäftande tejp eller ännu oftare -inte alls.
 
Spännande, jag har en kort PEX som går från källartak till köksskåp ovanför. Jag hoppas den inte kan dra ihop sig så mkt så den drar ur röret ur kopplingen... Tror den bara sitter med en klamma i köksskåpet. Jag själv hade föredragit ett kopparrör när det bara är max 1m rör... Kanske går den i nån svag böj inne i trossbotten... Egentligen förstår jag inte fördelen med dessa plaströr... Annat än att de väl förstås är billigare och enklare att dra, men väl på plats, har de några fördelar?
 
Skumpe
K Kardan79 skrev:
Det är alltså PEXn som kryper ut ur väggen? Har tyvärr inget svar på vad du bör göra. Trodde att de ska vara förankrade där de kommer ut ur väggen. Om det nu är PEX RiR så undrar ju jag varför innerröret rör sig på detta vis.

Nyfiken på kommande svar i tråden!
Det stämmer, PEX kan det mycket väl heta!
 
Skumpe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det en lägenhet eller?
Hus!
 
Skumpe
Så om jag kapar dessa kan de krypa in i väggen igen och då gå sönder i kopplingen antar jag? De är i alla fall för långa dessa rör de är aldrig så korta att kopplingen ligger an mot väggen.

Känns inte helt rimligt heller att det skulle vara hela förklaringen för det handlar om flera cm..
 
Krilleman
Skumpe Skumpe skrev:
Hus!
Hur gammal är installationen?
 
Det rimliga (dessutom snygga och korrekta) är väl att montera en väggbricka från någon leverantör som funkar med befintlig pexslang (titta tex på Vatette eller FMM) och sedan fortsätter man med en kromad vinkel direkt efter brickan. Då kommer rören hålla sig längs med väggen i skåpet och pex-slangens längdexpansion sker i skyddsröret (genom att den "ålar" sig fram).

Hur ser det ut i andra änden av dessa rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.