Hej på er!

Jag och min sambo ska bygga hus och målet är att bygga ett konstruktionsmässigt enkelt/billigt och energieffektivt hus. det blir "1,5 plan med förhöjt väggliv" och källare. Vi bygger det som en rektangel utan takutsprång och annat för att hålla nere komplexiteten. Vi vill att huset ska ge ett äldre intryck. Vi har haft en arkitekt till hjälp men slutsatsen var att h*n inte tog våra mål på allvar. Huset blev stoort och ytorna var inte effektiva. vi har nu gjort huset mindre men behållit köks- och matrumsdelen i princip så som arkitekten lagt upp det.

Vi vill gärna ha feedback på planlösningen utifrån vad ni tänker och ser. Behåll ledordet enkelt i bakhuvudet. tex, om man skulle justera något så skulle det göra att det blev billigare för att....
Fundera också på passager och ytor om de är tillräckligt stora för att inte bli trånga, men även tvärt om att man skulle kunna minska?

Tack på förhand å ställ gärna följdfrågor så ska jag svara så gott de går!

Övervåning
Arkitektonisk planritning av en våning med mått, rum och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrévåning
Arkitektonisk ritning, planlösning för ett hus, innehåller vardagsrum, kök, sovrum, WC, möblemang, måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källare
Svartvit ritning, husplan, mått, rum, trappa, entré, kök, vardagsrum, sovrum, badrum, förvaring, planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det arkitektens planlösning eller er egen? Spontant så känns det både rätt stort och komplicerat så det finns utrymme för förbättringar och förenklingar.

Ett par saker jag tänker på kring entreplan:
Spontant skulle jag nog bli trött på att behöva snedda in i huvudentren. Skulle hellre knuffa köket mer mot hörnet och göre det L-format så att ni får en mer rak ingång och centrerad hall.
Att ha både en matsal och en mindre matplat sådär nära varandra känns överflödigt. Där bör ni kunna reducera det till endast en matsal för att göra det mer yt-effektivt.
Kanske även skjuta in köket en bit och flytta över över badrum till den nedre högra hörnet. Då frigör ni hela det nedre vänstra hörnet till ytterligare ett rum. Förslagsvis ett litet kontor/gästrum.
Numera bygger man ofta med möjlighet att ha ett sovrum på entreplan för att tillmötesgå tillgänglighetsreglerna (som inte är så tokiga om man faktiskt skulle råka bli rörelsehindrad).

Källaren: Behöver ni verkligen dela upp alla funktioner på så många rum? E.ex tvättstuga och teknikrum kan man ju kombinera i samma rum. Grovkök i källaren se man sällan. Håller ni på med jakt/slakt?
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ska man hålla nere kostnaden bör man ha långa raka genomgående väggar och inte konstiga vinklar och vrår.

Jag instämmer med Stuff.
Tillgänglighetsregler: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Vad är fyrkanten med kryss i som finns på alla planen?

Badrummet på entrévåningen ser inte bra ut, duschen bör vara längst bort från dörren för att inte få problem med fall och risk för vatten på dörrfoder/tröskel, inte bra att behöva gå genom en blöt dusch för att komma till handfatet.

Vad är syftet med verandan?
Ingenstans att hänga av sig kläder och den ser för liten ut för att fungera som matplats eller sällskapsrum.

Pga. alla fönster så verkar det vara svårt att se på TV i vardagsrummet. Även om ni inte har tänkt det nu så kan ni vilja det i framtiden.

6,2 kvm är för lite för att räknas som rum, minimum är 7 kvm. Väldigt stor oanvänd yta kring trappan. Om det är tänkt att vara 3 barnsovrum bör de vara ung. lika stora för att inte orsaka avundsjuka och att ett barn anser att föräldrarna tycker mer om syskonen. Om man ska ha 4 sovrum så är det vanligt att ha ett i varje hörn och så badrummet längs ena långsidan. Klädkammare någonstans om det behövs för att barnrummen ska bli lika. Se till att fönstren är placerade så att barnrummen går att möblera på ett bra sätt.

Det är en väldigt stor matkällare. Hur mycket ska ni sylta, safta och lägga in?
Gästrummets sovalkov har olämpliga mått (förutom att sådana vinklar gör det dyrare).

Kan ha missförstått något för en del linjer syns knappt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är det arkitektens planlösning eller er egen? Spontant så känns det både rätt stort och komplicerat så det finns utrymme för förbättringar och förenklingar.
Hej, tack för dina synpunkter. jag ska utveckla lite.

Det här är vår egen lösning. köket är dock väldigt likt arkitektens. Det vi i stora drag ändrat är att trappan och toaletten typ bytt plats. och till vänster om trappan fanns då det extra sovrummet/bibliotek som du beskriver, det gjorde i sin tur att vardagsrummet hamnade ett steg åt vänster och lämnade ytan innanför dubbeldörren ut till altan/mark som ett stort tomrum. Först försökte vi behålla sovrummet/biblioteket men då var det svårt att få nån skillnad på storleken. Vi växte in i det där med sovrumsmöjlighet på entréplan... vi har ju tänkt bo här hela livet och då har det helt klart fördelar att ha ett rum på entréplan man kan nyttja i framtiden. men vi vet ju inte heller vad som hinner hända innan dess och att stå med ett tomt rum och andra o-effektiva ytor för att kanske om 30-40 år

Arkitektens förslag var 13,03 x 8,9 m så vårt förslag blir runt 100 kvm mindre alla våningar sammanräknade...

Ang matrummet, bordet i köket är tänkt som ett arbetsbord och ersätter köksö, som vi inte ville ha... men helt klart en relevant poäng där, för matrumsbordet går ju också att ha som arbetsyta...

Gällande källaren kan vi såklart göra det öppnare mm. Vi ska få stommen byggd och sedan jobba vidare inuti i etapper är tanken. först inflytt på entréplan och sedan fortsätta med övervåning och källare.

Huset ligger på landet och vi kommer att ha djurhållning och håller även på med jakt, så jag tror att grovköket kommer att komma väl till pass, iallafall för de lite grövre jobben.... grundidén med källaren är att samla tvätt, teknik och framför allt en stor groventré där. eftersom vi kommer bo och hållas på med det vi gör har vi prioriterat en sådan entré för att kunna bli av med smuts och lukt in i resten av huset...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är fyrkanten med kryss i som finns på alla planen?
Det är murstock/skorsten som går hela vägen, den må vara lite sne på entréplanet men där representerar den nog en murspis just nu och därför tomt innanför mot köket, där vedspis finns på andra sidan väggen.
 
BirgitS
D Dankerz skrev:
Först försökte vi behålla sovrummet/biblioteket men då var det svårt att få nån skillnad på storleken. Vi växte in i det där med sovrumsmöjlighet på entréplan... vi har ju tänkt bo här hela livet och då har det helt klart fördelar att ha ett rum på entréplan man kan nyttja i framtiden. men vi vet ju inte heller vad som hinner hända innan dess och att stå med ett tomt rum och andra o-effektiva ytor för att kanske om 30-40 år
Att ha ett sovrum, eller åtminstone en del av ett rum som går att dela av till ett sovrum, är ett tillgänglighetskrav, dvs. det blir inget bygglov utan det.

Många föräldrar flyttar ner till det sovrummet när barnen närmar sig tonåren och kan få det övre planet för sig själva. Innan dess används det som gästrum, kontor, TV-rum, lekrum etc. Småbarn vill ju leka nära föräldrarna och vill man inte ha så mycket leksaker i köket så är ett lekrum bra.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
D Dankerz skrev:
Hej på er!

Jag och min sambo ska bygga hus och målet är att bygga ett konstruktionsmässigt enkelt/billigt och energieffektivt hus. det blir "1,5 plan med förhöjt väggliv" och källare. Vi bygger det som en rektangel utan takutsprång och annat för att hålla nere komplexiteten. Vi vill att huset ska ge ett äldre intryck. Vi har haft en arkitekt till hjälp men slutsatsen var att h*n inte tog våra mål på allvar. Huset blev stoort och ytorna var inte effektiva. vi har nu gjort huset mindre men behållit köks- och matrumsdelen i princip så som arkitekten lagt upp det.

Vi vill gärna ha feedback på planlösningen utifrån vad ni tänker och ser. Behåll ledordet enkelt i bakhuvudet. tex, om man skulle justera något så skulle det göra att det blev billigare för att....
Fundera också på passager och ytor om de är tillräckligt stora för att inte bli trånga, men även tvärt om att man skulle kunna minska?

Tack på förhand å ställ gärna följdfrågor så ska jag svara så gott de går!

Övervåning
[bild]
Entrévåning
[bild]
Källare
[bild]
Minska ner alla mått så ni kan vara en på varje våning
 
D Dankerz skrev:
Hej på er!

Jag och min sambo ska bygga hus och målet är att bygga ett konstruktionsmässigt enkelt/billigt och energieffektivt hus. det blir "1,5 plan med förhöjt väggliv" och källare. Vi bygger det som en rektangel utan takutsprång och annat för att hålla nere komplexiteten. Vi vill att huset ska ge ett äldre intryck. Vi har haft en arkitekt till hjälp men slutsatsen var att h*n inte tog våra mål på allvar. Huset blev stoort och ytorna var inte effektiva. vi har nu gjort huset mindre men behållit köks- och matrumsdelen i princip så som arkitekten lagt upp det.

Vi vill gärna ha feedback på planlösningen utifrån vad ni tänker och ser. Behåll ledordet enkelt i bakhuvudet. tex, om man skulle justera något så skulle det göra att det blev billigare för att....
Fundera också på passager och ytor om de är tillräckligt stora för att inte bli trånga, men även tvärt om att man skulle kunna minska?

Tack på förhand å ställ gärna följdfrågor så ska jag svara så gott de går!

Övervåning
[bild]
Entrévåning
[bild]
Källare
[bild]
Håller med @BirgitS (som har många vettiga ideer)
Alla planen har onödigt stora ytor på olika sätt.
Skorstenen hoppar runt på fler ställen så den krockar med viktiga funktioner.
Ni kommer inte få bygglov då huset ej kan tillgodose kravet på tillgänglighet på entreplanet. Alla funktioner ska finnas på den våningen (sovrum, badrum/tvätt, kök, vardagsrum). Toaletten behöver plats för rullstol. Då ni har källare kommer väl entreplanet komma upp från marken? Då krävs det hiss eller byggd ramp vid slutbesiktningen.
Entren får jag inte heller till. Antingen flytta om rummen som föreslås tidigare eller flytta entredörren så man går rakt in i huset (ännu en döyta).
Källare är också fördyrande. Ni kan inte bygga bara i två plan?
Ni har fått in många rum och trappan är bra placerad.
Någon timme till med en som är van att rita hus vore bra.
Angående se gammalt ut. Ni vill skippa takfoten. Det betyder nästan bara funkishus.
Dessa saker är vanliga problem som vi brukar lösa på kontoret (ritar hus hela dagarna).
 
  • Gilla
pette och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon anledning att ni vill ha en källare? Som jag ser det är det något man vill undvika pga blir dyrt för en yta som inte ens ”räknas” och dessutom kan ställa till en hel del med fuktproblem. (Fast ser nu att det är ett sutterängplan snarare än en källare?)

Det är extremt många funktioner inritade i huset och ganska rörigt. Har ni funderat på att börja om från början? Tänka vilka funktioner ni vill ha på varje plan och vilka funktioner (rum) ni vill ha intill varandra. Personligen hade jag t.ex. aldrig placerat tvättstuga nere i källaren där det är fuktigt, utan direktutgång och långt från där kläderna används (sovrummen).

Vad är det ni är så förtjusta i med köket? Det är svårt att se på ritningen hur det är planerat, var är hällen placerad t.ex? Jag ser bara en stor vask, men har svårt att läsa mig till hur det är upplagt i övrigt.

Hur ser tomten ut och vilka begränsningar finns där? Krav från detaljplan?
 
Börja med att titta på hur billiga hus är uppbyggda. (Hint: det är inte takfoten som är kostnadsdrivande).

Hur tänker ni att våningarna ska bäras upp? Linjerande väggar = billigt, avväxlingar = dyrt.

Vatten i nästan alla husets hörn. Samla ihop det.

25m2 tomt runt trappan på andra planet? Trappan verkar också ha olika storlek per plan.

Sen undrar jag om ni verkligen kan få bygglov för ett tvåvåningshus med källare. Den bygghöjden skojar man inte bort.


D Dankerz skrev:
Hej på er!

Jag och min sambo ska bygga hus och målet är att bygga ett konstruktionsmässigt enkelt/billigt och energieffektivt hus. det blir "1,5 plan med förhöjt väggliv" och källare. Vi bygger det som en rektangel utan takutsprång och annat för att hålla nere komplexiteten. Vi vill att huset ska ge ett äldre intryck. Vi har haft en arkitekt till hjälp men slutsatsen var att h*n inte tog våra mål på allvar. Huset blev stoort och ytorna var inte effektiva. vi har nu gjort huset mindre men behållit köks- och matrumsdelen i princip så som arkitekten lagt upp det.

Vi vill gärna ha feedback på planlösningen utifrån vad ni tänker och ser. Behåll ledordet enkelt i bakhuvudet. tex, om man skulle justera något så skulle det göra att det blev billigare för att....
Fundera också på passager och ytor om de är tillräckligt stora för att inte bli trånga, men även tvärt om att man skulle kunna minska?

Tack på förhand å ställ gärna följdfrågor så ska jag svara så gott de går!

Övervåning
[bild]
Entrévåning
[bild]
Källare
[bild]
Börja med att kolla på hur ”billliga och enkla”

D Dankerz skrev:
Hej på er!

Jag och min sambo ska bygga hus och målet är att bygga ett konstruktionsmässigt enkelt/billigt och energieffektivt hus. det blir "1,5 plan med förhöjt väggliv" och källare. Vi bygger det som en rektangel utan takutsprång och annat för att hålla nere komplexiteten. Vi vill att huset ska ge ett äldre intryck. Vi har haft en arkitekt till hjälp men slutsatsen var att h*n inte tog våra mål på allvar. Huset blev stoort och ytorna var inte effektiva. vi har nu gjort huset mindre men behållit köks- och matrumsdelen i princip så som arkitekten lagt upp det.

Vi vill gärna ha feedback på planlösningen utifrån vad ni tänker och ser. Behåll ledordet enkelt i bakhuvudet. tex, om man skulle justera något så skulle det göra att det blev billigare för att....
Fundera också på passager och ytor om de är tillräckligt stora för att inte bli trånga, men även tvärt om att man skulle kunna minska?

Tack på förhand å ställ gärna följdfrågor så ska jag svara så gott de går!

Övervåning
[bild]
Entrévåning
[bild]
Källare
[bild]
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tycker planlösningen känns härlig, riktigt mysig.
Gillar den.
Går säkert att hitta avigsidor med alla planlösningar.
Huvudsaken att ni gillar den.
Och jag skulle aldrig bygga ett hus utan källare. Mycket kostnadseffektiva kvadratmetrar.
Grymt bra att ha tvättstuga, förvaring, pannrum/teknikrum, hobbyrum etc

Så kan man utnyttja ytan till bättre saker på entréplan.
 
A Arga ingenjörn skrev:
25m2 tomt runt trappan på andra planet?
Det motsvarar halva vår övervåning...
 
Naturligtvis skall ni ha mist 40 cm utskifte på takkanterna runtom. Annars blir det för mycket vatten som rinner längs väggarna och då blir det dyra fasadlösningar och dyrt underhåll och kort livslängd på materialet.
Vad man däremot kan spara bort är den där glesbrädningen under utskiftena som alla tror att de måste ha. Gör man ett snyggt arbete med takstolsändor och tröd så kan man låta det vara synligt underifrån och spara mycket arbetstid där.

Jag tycker att er plan inte är färdig. Grundtankarna är bra och vettiga och ni är inne på rätt spår med mycket men det är inte färdigt tänkt.


Mina åsikter:
Med sådär stort kök behöver ni strängt taget inget vardagsrum i nedre våningen och då ryms det in ett vettigt sovrum och ett fungerande badrum och en garderober på nedre våningen. Då kan ni bo där när ni blir gamla och bara ha några plusgrader på övervåningen. Därför är det bra att ha en inklädd trappa med dörrar som går att stänga mellan våningarna. Det är slöseri att hålla full värme i ett jättestort hus med två eller i värsta fall en invånare. Tungt att gå i trappor när benen krånglar. Sådant kan komma förr än man tror. Det räcker med ett komplicerat benbrott med lång konvalecenstid.

Skorstenen skall vara mitt i huset som ni har den men jag skulle bygga den som en murad tegelskorsten med flera kanaler mitt i väggen mellan kök och vardagsrum/sovrum eller vad det nu blir. Då har ni möjlighet att i framtiden sätta in vedspis i köket och en magasinerande spis i det som nu är vardagsrumet. Med tanke på framtida energikriser och elavbrott.
Skulle huset vara mitt skulle jag mura en riktigt rejäl kanal ända nerifrån och upp så det går att sätta in en vedpanna i källaren om behovet uppstår.
Vi lever mitt i en samhällsförändring och därför skall man bygga in olika omställningsmöjligheter.

Det är för många små rum i källaren. Det där blir inte alls vettigt.
Teknikrummet bör vara större och hyfsat lättillgängligt från källardörren så man kan byta ut olika apparater som alla har kortare livslängd än huset och dels i kontakt med skorstenen så att man kan koppla in en panna om det visar sig bli framtidens uppvärmning.
Matkällaren är för liten för att fungera. Bara potatisen tar ju upp det där utrymmet helt och hållet. Det skall vara litet luft kring matvarorna annars förfars de.


Jag vet ju inte hus många barn ni har men 3 st WC låter onödigt. Dessutom är de alla väldigt trånga och fungerar inte om man bryter ett ben och hamnar i rullstol eller på kryckor. De flesta jag känner klarar sig med en WC eller högst två. Ibland kompletterat med ett utedass på tomten.
Behöver ni ha ett sovrum i källaren? Ni har ju redan många sovrum och om ni får ett till på bottenvåningen borde det räcka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Äldre uttryck utan takutsprång blir lite motsägelsefullt i min värld.
 
  • Gilla
Centano och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Äldre uttryck utan takutsprång blir lite motsägelsefullt i min värld.
I Danmark är det ganska vanligt (och förekommer i Skåne)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.