Jag undrar var radiatorrören ska placeras i källaren. Vi har en nygjord tillbyggnad om ca 65 m2 + lika mycket källare. Det är träbjälklag och källaren är oinredd och ska inte värmas upp mer än nödvändigt. Rörmokaren har placerat radiatorrören under isoleringen i bjälklaget. D.v.s. de ligger helt fritt mot den kalla källaren. Det här känns inte så smart eftersom rören kyls ned av den kalla källarluften samtidigt som källaren värms i onödan. Ska rören verkligen placeras så? Jag tycker det vore smartare att placera dem högre upp i bjälklaget i isoleringen.

Någon som vet vad som gäller?
 
Självklart har du rätt i det. Om rören går oisolerade i ett icke uppvärmt utrymme kommer ni att tappa ganska mycket energi där.

Har rörmockaren fattat att källaren inte ska vara uppvärmd?

Lösningar
1) gör om gör rätt, dvs dra rören i trossbottenisoleringen gärna nära varma sidan.
2) efterisolera rören där de går
 
Troligen är det inte helt enkelt att göra om, men efterisolera bör väl gå att göra och isoleras ska de.
 
Tack för snabba svar. Tillbyggnaden slutbesiktigades i maj och besiktningsmannen sa inget om detta. Kan vi nu ställa några krav på entreprenören att han skall rätta till detta?
 
Har funderat på samma sak, nämligen om det är två-rörssystem. Beroende av hur känslig man är för synliga rör och skarvar. Skarvarna får inte ligga i trossbotten. Som jag förstår måste man gå upp ur trossbotten med två rör sätta t-skarv till radiatorn och fortsätta ner i trossbotten till nästa radiator osv ända till sista radiatorn som kan direktanslutas.

Är det ett-rörssystem då är det enkelt, till första radiatorn ner igen och till nästa osv.
 
Som din röris har gjort slipper du se mer än de två anslutningsrören, övriga rör och skarvar sitter i källartaket. Antar att det är två-rörssystem.
 
Det är ett tvårörssystem. Till varje radiator (3 st + en golvvärmeslinga) går två rör som går tillbaka till en "central" - de är inte seriekopplade. Tänkte ladda upp några bilder, men lyckades inte. Jag får göra ett nytt försök imorgon. Jag har inga synliga skarvar utan det är bara oskarvade rör som "ligger" fritt i taket nedanför isoleringen.
 
Är källaren ett helt ouppvärmt utrymme ? , Eller finns det tex vattenledningar & avloppsrör där inne som skall frostskyddas ?
 
Det är marginella värmeförluster och den lilla förlust som blir är väl ändå inte någon förlust då den kanske värmer upp källaren en tiondels grad och minskar den relativa luftfuktigheten...
 
Först svar till PST: Nja, det bör inte bli kallare än 5 grader i källaren förstås. Precis som du säger finns det vattenledningar och avloppsrör. Men vi har ftx-ventilation även i källaren så det blåser in 18-gradig luft genom 3 tilluftsventiler (och ut genom 1 frånluftsventil). Tanken var att testa denna vinter om det skulle räcka eller om vi skulle behöva komplettera med någon radiator. Men just nu har vi 10 grader i källaren trots en utetemperatur som legat på minus 10-20 grader den senaste tiden.

Sedan till injonil: Jag misstänker att det inte är marginella värmeförluster utan ett ganska stort läckage. Om man nu vill värma är det bättre att värma när man verkligen behöver och i så fall reglera med en termostat på en radiaotor. Som det nu är läcker det värme oavsett om det behövs eller inte. Jag är inte säker på att vi behöver minska den relativa fuktigheten. Källaren är nybyggd, platta på mark med 20 cm EPS och en extra tjock betongplatta, väggar både ovan och under mark 25 cm lättklinker isolerade på utsidan med 10 cm cellplast- så några fuktproblem tror jag inte vi har eller kommer att få.

Jag funderar fortfarande på om det sätt som rören är placerade är riktigt (enligt några regler eller dyl), eller om jag kan hävda att det är felaktigt gjort.
 
Vad jag var ute efter att säga var helt enlkelt att om det ändå behövs värme där så gör det inget om rören är oisolerade, om man dessutom har källaren extremt välisolerad, så betyder det inte nödvändigtvis att den totala energiförbrukningen ökar nämnvärt (Källaren lite varmare gör ju att ytorna därovan behöver mindre uppvärmning), har du dessutom FTX även i källaren ??? som skall vara kallare än övriga ytor ??, kanske inte helt optimerat om det går genom samma VVX ??.


Till den egentliga frågan. Man drar helst rör synliga och källartak är bra för detta, om man befarar onödig värmeavgivning isolerar man rören. Att bygga in dem i bjälklaget är inte att rekommendera.
 
OK, jag förstår. Ja, så här i efterhand kanske det verkar konstigt att ha till/frånluft via värmeväxlaren även i källaren. Men någon slags ventilation måste vi ju ha, och i en kanske avlägsen framtid vill någon säkert inreda även denna nya fina källare till annat än förråd och då finns ventilationen på plats. Men jag tänkte inte på att vi skulle få spillvärme även från rören. Det får nog sluta med att jag isolerar rören så gott det går - har köpt hem lite isoleringsskivor som jag tänkte fästa under rören. Alternativt får jag försöka klämma dit rörisolering från biltema där det får plats.
 
och i en kanske avlägsen framtid vill någon säkert inreda även denna nya fina källare till annat än förråd
men va bra att rören är lätta att komma åt då -så man kan ansluta värmen :)
fram till det är det bara att isolera -finns färdiga former för rör Paroc tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.